עד כמה השמנה היא גנטית וכמה היא תלויה בהרגלי האכילה שלנו? עד כמה השמנה תלויה בחינוך ובסביבה? ד"ר מאיה רוזמן, שיתפה בתוכניתה ב-103FM בתוצאות מחקר מרתק שנערך בנושא.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

לדבריה של המומחית, "למרות שאני מאמינה שההרגלים בבית וסוג התזונה שלנו הם הגורם החשוב ביותר, יש מחקרים שדווקא מראים את חשיבות החלק הגנטי. ולא שאי אפשר לעשות משהו בעניין, בהחלט אפשר, אבל תמיד אפשר להאשים את הגנים".

ההרגלים המשפיעים ביותר על השמנה

ויתור על ארוחה משפחתית יחד כל ערב: לפי מחקרים ארוחה משפחתית חשובה לא רק לקשר בין ההורים לילדים, אלא גם למניעת השמנה: לפי מחקרים בארוחה משפחתית צריכת הקלוריות נמוכה יותר מאשר כשכל אחד חוטף לו פיצה או כריך בשעה שהוא רוצה, גם איכות המזון הנצרכת גבוהה יותר. בנוסף זה חשוב להקניית הרגלי אכילה נכונים: אכילה מסביב לשולחן ותשומת לב למה שאוכלים, ולא בעמידה או תוך כדי דברים אחרים.

סוג המזון שמוגש בארוחה: כשההורים לא אוהבים לבשל או אין זמן להכין אוכל בריא, מזמינים פיצות או אוכל ממסעדות, שבדרך כלל עתיר בשומן, מנות גדולות, יותר קלוריות וערך תזונתי נמוך.

כמה חטיפים נגישים יש בבית ואיזה חטיפים: כשהבית מפוצץ בחטיפים, עוגיות ועוגות קנויות, מאוד קל לילדים לגשת לארון ולהכניס לגוף קלוריות מיותרות ולא בריאות.

דוגמה אישית של ההורים: אם ההורים בעצמם אוכלים תזונה לא נכונה ולא עושים פעילות, הילדים גם רואים מה ההורים עושים ומחכים התנהגויות.

חינוך/ויתור של ההורים כדי לא להתווכח: אם הילדים לא אוהבים אוכל בריא וההורים נכנעים ופשוט ממשיכים לתת להם מה שהם אוהבים. ברור שהסיכון להשמנה גדל.

אז מה החלק הגנטי?

ד"ר מאיה רוזמן הסבירה כי "מחקרים לאחרונה מראים שלמרות יכולת ההשפעה שלנו, 70% מן ההשמנה היא גנטית, ורק 30% מהסביבה. אז מה עושים אלו שיש להם תורשה של שמנים? גם עם תורשה כזו אפשר לשמור על משקל תקין. תזונה נכונה, פחות מזונות מעובדים, פחות מתוקים ופחמימות, הרבה פעילות גופנית".