בכל פעם שאנחנו מבקשים מבננו בן ה־5 משהו, הוא עושה את עצמו לא שומע ומתעלם. בהתחלה חשבנו שיש לו בעיות שמיעה, אבל לאחר שהוא עשה סדרת בדיקות הבנו שהכל בסדר אצלו. למה לדעתך הוא מתעלם מאיתנו?
“כשילד שומע את מה שאומרים לו פעם אחת, אבל בוחר לא לענות לנו, הוא אומר באופן מופגן שנצטרך להתאמץ יותר כדי להביא אותו לשיתוף פעולה. אנחנו, כהורים, לא יכולים לגרום לילדינו לעשות שום דבר. אנחנו יכולים להחליט איך אנחנו מגיבים לאירוע. למשל, אם הילד קם מהשולחן תוך כדי אכילה ומסתובב בבית, את יכולה להגיד לו שאת תפני לו את הצלחת".

"הרי את לא יכולה למנוע ממנו להסתובב או לקשור אותו לכיסא. לכן את צריכה להבהיר לו שזה מה שאת מתכוונת לעשות, וברגע שהוא ינסה אותך, גם לעמוד בהחלטה שלך. נכון, יהיה בכי, ותהיה השתוללות. את תצטרכי לעמוד מול זה חזקה ואיתנה ולהגיד לו שמחר תהיה ארוחה חדשה. עד עכשיו הילד למד שאין לך מילה, שאת אומרת לו משהו, אבל את לא מקיימת, ושהמילים שלך הן באוויר. לכן הוא חושב שהוא לא צריך לכבד אותך או להעריך אותך. אחרי אירוע כזה הילד ילמד שיש לו אמא שיש לה מילה, שהיא לא רק אומרת, היא גם עושה. תשמרי על כבודך. הרי מה זו סמכות הורית? זה הורה שאפשר לסמוך עליו, שמילה שלו זו מילה. כשהוא אומר שהוא יקנה - הוא יקנה, וכשהוא אומר ‘אני אקח’, אז הוא באמת ייקח. במקום לחכות לקבל כבוד מהילד, תכבדי את עצמך, תשמרי על הכבוד שלך ועל חוקי הבית. אחרת הוא ימשיך להתעלם ממך”.

אני אמא לשניים בני 8 ו־6. לאחרונה, בתו בת ה־13 של בעלי החליטה לחדש עמו את הקשר. בהתחלה התלבטנו איך להגיב. היא אמורה להגיע לביקור בעוד שבוע, ואנחנו שוקלים את צעדינו. מה דעתך?
"בראש ובראשונה אני מציעה שאת ובן זוגך תיקחו את הילדים ביחד ותספרו להם שבעבר לאבא שלהם הייתה בת זוג אחרת, ונולדה להם בת. תסבירו להם שהבת הזו היא אחותם הגדולה. תגידו להם שעד היום לא הייתם בקשר, אבל זה השתנה לאחרונה, ומיד אחר כך תספרו להם שבעוד כמה ימים הם יזכו להכיר אותה. אני באופן אישי מציעה לכם לא ללכת סחור־סחור עם הילדים. תשתפו אותם בכל השתלשלות האירועים בצורה שתואמת לגיל שלהם, ובו זמנית כדאי שתכינו את עצמכם לקבל שאלות בהתאם".

"למשל, אם ישאלו למה הילדה הגיעה רק עכשיו, תוכלו להגיד שהאבא והבת לא היו בקשר. אם יבקשו לשמוע עוד פרטים בנושא, תוכלו להגיד שהייתה שם איזו מריבה, אבל המריבה נפתרה ועכשיו אנחנו כן נוכל לראות אותה, וזה יהיה כיף גדול להכיר עוד אחות, ושהיא תלמד להכיר אותם ולהתחבר אליהם. מעבר לזה, שימו לב לשימוש בניסוח חיובי. לענות בצורה חיובית ונקודתית לשאלות הילדים. בלי לחץ, בלי בהלה, פשוט להגיד את האמת. אני מחזיקה לך ולבעלך אצבעות על התוספת למשפחה של נערה בת 13. איזה יופי שהיא רוצה את הקשר הזה, כמה זה חשוב לדעתי שילדים רוצים לחדש קשר עם ההורים שלהם".

מתוך תוכניתה של מיכל דליות, כל יום שישי ב־10:00 ב־103FM