חום הקיץ מתחיל להירגע מעט ורוחות קרירות מנשבות, תפילות סליחות וסיורים נלווים, תחילת שנת לימודים - כל אלה מעידים שתקופת החגים באוויר. תקופה זו משלבת בין התחדשות ומחזוריות. בהיבטים רבים אנו משלבים גם בין הסתכלות קדימה לשנה החדשה לבין התבוננות על השנה החולפת, אך גם כלפי פנים מתקיים מבט, על החלטות ומשאלות לשנה החדשה לצד סיכום של התקופה שחלפה ובחינה של התחושות הנלוות לכך.

המושג  "New Year's Resolution", החלטות לשנה החדשה, מקיף אותנו מכל עבר. יש לו אזכורים במסורות עתיקות עם מעשים ממשיים כמו תפילות מסוימות, המוכרים יותר הם אלה מהמסורת היהודית על שלל ההיבטים של 'תכלה שנה וקללותיה...". הרי זה אך טבעי לבחון עצמנו כאשר ישנו אירוע מחזורי כמו יום הולדת, סיום שנה, או חג. במיוחד אם בתקופה זו של השנה חווית החג ותחילת השנה משולבות עם תמות של תפילה והתבוננות.

אחת הדרכים המהנות לעשות זאת היא באמצעות משחק, בין כל בני המשפחה, בני זוג, או אפילו לבד. לרשום על פתקים שאלות שונות כגון: דברים שאתה רוצה לשנות השנה? דברים שאתה רוצה שהסובבים אותך ישנו? אילו מעשים, פעילויות היית רוצה לחוות יותר ועם מי? ניתן גם להתחבר להיבט הסליחות ולרשום שאלות כגון: אני סולח על....? אני סולח לעצמי על כך שלא...? אני סולח ל... על.....? את הפתקים עם השאלות ניתן לקפל ולהניח בצנצנת ובהזדמנות כלשהיא, למשל באחד מימי החג, לשבת ולשלוף אותן. את התשובות ניתן לומר בעל פה אך גם לרשום ולהתבונן בהם במועד עתידי.

ככלל, בחינה של רגשות ומחשבות משמשת אותנו להבין את עצמנו טוב יותר. פעמים רבות אנו מתקשים לראות את חוויותינו הרגשיות ואת עמדותינו, ואנו זקוקים לקצה חוט על מנת להגיע לשם. ישנן דרכים רבות להתבונן על עולמנו הפנימי ואציג כאן דרך אחת המורכבת משלושה שלבים: 

שלב ראשון - לחשוב על חוויות יומיומיות שעברנו היום או אתמול, ואז לרשום בקצרה כמה מילים. מה היה האירוע? מה הייתה התחושה במהלכו (עצב, כעס, תסכול, חוסר אונים, אדישות….)? מה חלף בראשי, מה הייתה המחשבה? מה הייתה הפעולה (מה נאמר או מה נעשה במהלך הפעילות)? ניתן להתייחס גם לחוויות טעונות מבחינה רגשית, אך לא טעונות מדי על מנת שלא להיקלע לחוויה מציפה. 

שלב שני - לדמיין דמות שהיא מעט פילוסופית, הרבה פעמים מתנגדת לדברים שסביבה, קצת מתריסה. לעיתים מדמיינים אותה אפילו כדמות מצוירת. לעיתים נותנים לה שם ('קונטרה', 'דווקא' או כל שם אחר). אז לבחון את המחשבה שרשמתם ברצף האירוע-רגש-מחשבה-פעולה. לנסות לחשוב מה אותה דמות הייתה אומרת על המחשבה שרשמתם. ניתן לנהל עמה דיאלוג דמיוני או בכתיבה. ניתן להיעזר בשאלות מנחות, כאילו היא שואלת: "האמנם? מה הבסיס למחשבה?", "האם ניתן לראות זאת אחרת?" ובסיום שלב זה, לנסח בקצרה את המחשבה החילופית, מה אותה דמות הייתה חושבת, אך גם מה הייתה עושה או אומרת בסיטואציה זו.

שלב שלישי - לבחון את שני הרישומים, הראשוני והחילופי לו. להתבונן על שניהם ולראות, האם ייתכן והאמת היא 'באמצע' בין שניהם? עם 'יד על הלב', אולי אחד מהם הוא הנכון יותר? ואז לנסות לנסח אמירה על הפעם הבאה שתקלעו לאירוע דומה, מה יהיה נכון יותר עבורכם לעשות או לומר.

ניתן לעשות תהליך זה בתדירות גבוהה ולהיעזר בו להתכוונן טוב יותר לשנה הבאה או ליום הקרוב. בבוא החגים מעניין לשמור את רישומי המחשבות ואת תשובות המשחק בקופסת זיכרונות או מעטפה מיוחדת. עם אלה ניפגש בעוד תקופה או בשנה הבאה ואז לבחון תהליכי השלמה ושינוי שחלו במהלך התקופה. כמו כן כדאי לנצל את ההזדמנות לטפוח לעצמנו על השכם על הקשבה והתבוננות שאנחנו משקיעים בעצמנו ובאחרים.

גמר חתימה טובה!

הכותב הוא פסיכולוג קליני ב'מכבי שירותי בריאות' ושותף-מייסד בחברת BeWith.Family