כמדי שבוע הגיעה ד"ר מאיה רוזמן לאולפן 103FM ופתחה את התוכנית עם הנושא המרכזי, והפעם - כמה מלח מותר לנו לאכול בארוחה, והאם מלח הוא לא בריא כפי הנטען. 

"אז זהו, שהגוף צריך מלח – או יותר נכון נתרן", אמרה והמשיכה, "הנתרן דרוש למאזן הנוזלים, לתפקוד העצבים בגוף ואפילו למנגנון התכווצות השרירים. על פי הסטטיסטיקה, רוב האנשים אוכלים יותר מכפול מלח ממה שהגוף צריך. מעריכים שבממוצע אדם מבוגר צורך מעל 2 כפיות מלח ליום, וזה המון.

חבל לזרוק: הטריק שיציל את החסה ששכבה שבוע במקרר | מאיה רוזמן
יצא לו שם רע: כל מה שצריך לדעת על מונוסודיום גלוטמט | מאיה רוזמן

"כשצעירים הגוף יכול להתמודד עם מלח בכמות כזו, אבל הרבה מבוגרים סובלים מיתר לחץ דם, שעלול לגרום להתקפי לב, שבץ מוחי, פגיעה בראיה וגם בכליות. הבעיה העיקרית הקשורה לעניין, היא, שיש הסתגלות של חוש הטעם למלח: ככל שעובר הזמן - זקוקים ליותר ויותר מלח כדי להרגיש את המליחות.

"הבעיה, בניגוד למה שחושבים, זה לא המלחייה שמנערים על האוכל. תראו איך לא נגעתי במלחייה ובכל זאת הכנסתי לגוף היום כפית שלמה של מלח בלי להרגיש: הכנתי לי ברוקולי מוקפץ עם נבטים וגזר, שמתי גם כף וחצי רוטב סויה בזמן ההקפצה, בכף וחצי של רוטב סויה יש חצי כפית מלח. בצהריים אכלתי סלט ענק עם ירקות קלויים ובולגרית – במאה גרם של בולגרית יש קצת יותר מחצי כפית מלח".

כדאי לשים לב לפרטים הבאים:

"רק חלק זעום מן המלח שאנחנו מכניסים לגוף הוא מניעור המלחייה על הגוף (בערך 5% מכמות המלח הנצרכת). הרוב זה ממאכלים מעובדים קנויים".

"צריכת מלח גבוהה פוגעת בבריאות, עלולה לגרום לצבירת נוזלים בגוף, לצמא מוגבר (שעלול להתפרש אצל חלקנו בטעות כרעב), ולאחרונה היו מחקרים שהראו קשר בין צריכת מאכלים מתועשים עתירי מלח לבין עודף משקל".

"על כל מוצר רשום כמה נתרן יש בו, מה שחשוב לזכור – 1200 מ"ג נתרן זה שווה לחצי כפית מלח לערך. הכמות היומית המומלצת היא עד 2500 מ"ג נתרן, ואם מזיעים המון כמו בספורט או בעבודה בחוץ בחום אז יש אובדן מלח בהזעה ואז צריך יותר. ירידה בכמות הנתרן לרמות מתחת לתקינות מפחיתה את יכולת השרירים ולכן רצי מרתון לוקחים לפעמים כדורי נתרן בכיס למהלך הריצה, או שותים מים איזוטוניים כלומר כאלו שמכילים מלח".

"ממה הכי צריך להיזהר? למשל, שלושה מלפפונים חמוצים גדולים - מכילים חצי כפית מלח. כף אבקת מרק עוף – כפית מלח שלמה (אבקות מרק בצל ופטריות מכילות הרבה פחות מלח). 10 זיתים גדולים – שליש כפית מלח. 2 נקניקיות קטנות – רבע כפית מלח, קופסת קוטג' שלמה – שליש כפית מלח, כף קטשופ אחת – עשירית כפית מלח".