ימי הגשם הראשונים כבר כאן, נכון שרוב הימים האחרונים היו די חמים, אבל זהו הטבע של העונה הזו. אנחנו מתנדנדים בין ימים מלאי לחות, חמימים, אנחנו מדלקים  מזגן, ופתאום אחר הצהרים כבר קריר. הרוחות נושבות וכן הלאה. השינויים התכופים במזג אוויר מסמלים לנו להתחיל לשנות. התנודתיות במזוג האוויר מובילים לחוסר איזון שלנו, ולהיחלשות של מערכת החיסון.

זה הזמן לשנות את התזונה, להתחיל לצרוך יותר מזונות מחממים, פחות קרח, גלידה, או אפילו מים קרים יותר. מומלץ לעבור למים חמימים יותר, להתחיל עם חליטות, למעשה כל מה שיוכל לחמם קצת יותר את הגוף פנימה.

בנוסף מבחינת אנרגיית הסביבה הסתיו היא תקופה נהדרת לניקוי כללי של כל מה שיש בבית, כמו שהעץ משיר את עליו, כי בחורף הוא לא ממש זקוק להם והוא צריך לאגור כוחות לקראת הקור, כך מומלץ ברמה האנרגטית להוציא כל מה שכבר אין בו צורך. 

אם בניקיון עסקינן, אז ההמלצה לנקות מהתפריט היומי את כל המזון שפחות מתאים לתקופה: קמח לבן, אורז לבן, חלב פרה, סוכר לבן (וחום), קרטיבים, גלידות, מעדני חלב, ופירות קיץ. במקום הלבנים כדאי להעשיר את התפריט במזון מלא ואמיתי כמו: אורז מלא, קינואה, קמח כוסמין, שיפון, דוחן, קטניות ועוד.

במקום המזונות שנוותר עליהם, חשוב להוסיף יותר ירקות שורש: שורש סלרי, שורש פטרוזיליה,  רצוי עם מעט חריפות כמו שילוב של שום, בצל, ג'ינג'ר וצנון. מומלץ לשלב מרקים כמו מרק בטטה וגזר עם מעט ג'ינג'ר מגורד – הכתומים הם הירקות הטובים למערכת העיכול ולעונת המעבר – הם יעילים בהגנה על הגוף לקראת הימים הקרים. כמו כן מומלץ לשלב גם קטניות כמו: חומוס, שעועית אדומה, שעועית לבנה, אזוקי, מש ועוד…קטניות אלה יעילות לחיזוק מערכת החיסון וחימום הגוף.

שילוב של תבלינים מחממים כמו קינמון וג'ינגר – ניתן לשלב בחליטות תה, לבשל עם חלב שיבולת שועל, חלב אורז, או חלב שקדים (ללא סוכר).

כמה צעדים בהתנהלות היום יומית שחשוב להקפיד ולשנות לקראת הימים הקרים:

  1. גרביים, להקפיד לישון עם גרביים – כפות הרגלים והראש הם קצוות הגוף המשפיעות על חום הגוף, אם נקפיד לכסות את הרגליים נשמור טוב יותר על חום הגוף.
  2. חשוב לא לחמם את הבית יותר מידי, לשמור על טמפרטורה ממוצעת על מנת לא ליצור פערים גדולים בין חום הבית והקור בחוץ. רובנו יוצאים ונכנסים מחללים סגורים כמה פעמים ביום, ובכל פעם שהפער גדול הגוף נכנס ל"שוק."
  3. להמעיט במקלחות ארוכות – שוב הפער בין חום הגוף אחרי המים החמים, מול הקור בחוץ, עלול לזעזע את מערכת החיסון במיוחד אצל תינוקות ופעוטות.
  4. אווררו חדרים, הקור גורם לנו לסגור הכל – חשוב להשאיר פתחי אוורור לאפשר סירקולציה של האוויר ולהפחית סיכוי להדביק חיידקים בין יושבי החדר/הבית.
  5. שלבו צמחים בתוך הבית – עציץ ביתי יוביל לאוויר שאנחנו נושמים להיות איכותי יותר, עשיר יותר בחמצן ונקי יותר. הצמחים יוצרים סביבה לחה יותר ומסייעים להימנע מיובש וגירויים. הלחות חשובה להגנה על דרכי הנשימה.
  6. הקפידו לשלב פעילות גופנית קבועה – הקור בחוץ מכווץ אותנו, וגורם לנו לרצות להתכרבל בתוך עצמנו, או מתחת לשמיכה, מה שגורם לזרימת דם פחות טובה ותקיעויות בגוף. פעילות גופנית כמו הליכה/ריצה קלה, יוגה, מתיחות יאפשרו זרימת דם טובה יותר.
  7. הקפידו על שעות שינה!! מערכת החיסון עובדת הכי טוב בזמן שאנחנו ישנים. להקפיד לישון מספיק מוקדם במיוחד תינוקות וילדים. (לא סתם החושך מגיע מוקדם יותר).
  8. שלבו תמיכה במערכת החיסון ובגוף עם שמנים אתרים. השמנים האתריים הם מוצרים אנטי ספטיים , אנטי בקטריאליים, חלקם אנטי ויראליים ובעלי תכנות חשובות ומרפאות. ישנם עשרות שמנים בולטים אך היעילים לחיזוק מערכת החיסון הם:  עץ התה, תימוס אדום (קורנית), אורגנו, אקליפטוס רדיאטה, לבנדר, מנטה, ציפורן, קינמון, רוזמרין, לבונה ווינטרגרין.

את השמנים ניתן לטפטף על הבגד, או בקערת מלח , אם יש מבער לשלב 5-6 טיפות מהשמן. וניתן לשלב כמה שמנים, או להכין תרסיס עם מים ולפזר בחללי החדר.

*ניתן להשיג תערובת שמנים מוכנה שנקראת "שמן חורף" אצל מיכל לוין בחנות האון לין ולמרוח אותה על בית החזה והגב העליון להוצאת הליחה וטיפול בכל מחלות החורף.

 למי שבכל זאת חלה, התקרר, סובל מצינון או שיעול ליחתי. אחד הצמחים שיוכלו לסייע הוא תה ממחטי אורן  - הם מקור לוויטמיני A  ו C ומקור מצויין לסרומין.

החומרים הדרושים לחליטת מחטי אורן לטיפול בשיעול ליחתי:

  • סיר קטן
  • חופן מחטי אורן ירוקים
  • 2 כוסות מים
  • דבש
  • לא חובה: מקל קינמון, שורש ג’ינג’ר

 אופן הכנת חליטת מחטי אורן לטיפול בשיעול ליחתי:

  • לשטוף ולייבש היטב את מחטי האורן.
  • להכניס את מחטי האורן לסיר עם 2 כוסות מים.
  • לכסות את הסיר עם מכסה ולבשל במשך חצי שעה על אש קטנה.

(חשוב לכסות את הסיר למניעת בריחת אדים ושמירה על החומרים הפעילים ויטמין C)

  • למזוג לכוס ולשתות חם.
  • ניתן להוסיף מעט דבש להמתקה, לא ישר אחרי הרתחה כדי לא לאבד מערכי הדבש.
  • לשדרוג נוסף אפשר להוסיף מקל קינמון וחתיכת קטנה של שורש ג’ינג’ר.
  • מתקבלת חליטה בצבע צהבהב וטעמה עדין.
  • יש הטוענים שמחטי האורן מאוד מייבשים ולכן מומלץ רק מגיל שנתיים, או בכמות קטנה יחסית.

התה מטפל בעיקר בשיעול ליחתי ומסייע בייבוש הליחה. מחטי האורן מעט מייבשים לכן לא מומלץ למי שסובל מעצירות או שיעול יבש. לעומת זאת החליטה עוזרת מאוד לטיפול בברונכיט, שיקום רקמות, מקרוהן, אולקוס וכיבים מסייע בשיקום רקמות פנימיות בגוף.

עונה בריאה לכולם.

הכותבת היא הומאופטית וארומתרפיסטית, בעלת חנות און ליין למוצרי טיפוח וטיפול אורגניים בריאים