כמדי שבוע הביאה ד"ר מאיה רוזמן את פינת המיתוס, והפעם היא בדקה האם באמת חייבים לאכול חלבון אחרי פעילות גופנית.

ובכן, תאמינו או לא, אבל לא. תלוי באיזה אימון מדובר. בואו נתייחס לעובדות הבאות: בעבר הלא רחוק היתה תיאוריה לפיה יש 'חלון הזדמנויות' לבניית שרירים, שאורך כשעה עד שעתיים אחרי האימון. על פי התיאוריה הזו השרירים נבנים אחרי אימון ולכן אספקת חלבון בשעה הזו מאפשרת בניית שריר בצורה הטובה ביותר.

מחקרים לאחרונה בדקו מה קורה בקרב אנשים מבוגרים שעושים פעילות גופנית בריאותית – צעידות או ריצות, שיעורי פלאטיס, אימוני כוח של משקולות בטווח בריא (ולא לתחרות הרמת משקולות עולמית). על פי התוצאות, יש חשיבת גדולה יותר לצריכת החלבון במשך היום כולו, מאשר לצריכתו מיד אחרי האימון. חוסר חלבון בתפריט כולו ובמשך היום פוגע בבניית שרירים.

גם אם צורכים חלבון מיד אחרי האימון אבל זה לא מספיק לפי משקל גוף לשמירה על מסת שריר – אין בניית שריר משמעותית. ההמלצה לשמירה על מסת שריר היא כמעט 1 גרם חלבון לכל 1 ק"ג משקל גוף אידאלי – נניח מישהי שרוצה להגיע למשקל 65 ק"ג, יש להקפיד על כמעט 65 גרם חלבון כל יום ולא רק בימים שיש פעילות. תזכורת – חזה עוף 30 גרם, מנת טופו 150 גרם 25 גרם, ביצה 10 גרם, קופסת טונה 25 גרם, חצי קוטג' 15 גרם. כוס קטניות מבושלות בערך 10 גרם.

אכילת חלבון בזמן מסויים אינה אומרת שהחלבון הזה נספג בגוף באותו רגע. יש הרבה מאכלים שלוקח הרבה זמן לעכל אותם. נניח מישהו שהתאמן, חזר הביתה ואכל סטייק גדול שמכיל 70 גרם חלבון. שימו לב: לסטייק עתיר חלבון ושומן לוקח לפחות 5-4 שעות להתעכל בקיבה עד שהוא מגיע למעיים להמשך עיכול וספיגה, ואז עוברת עוד כשעה עד שהחלבון מהסטייק הזה נספג בגוף.