אחיינית שלי היא תלמידה בכיתה ב', ולאחרונה יש לה קשיים בכל מה שקשור לשיעורי הבית. היא משקרת לנו שאין לה שיעורים, למרות שיש לה. השקרים התחילו לזלוג גם לתחומים נוספים. מדוע היא משקרת? ואיך אפשר לעזור לה?

"קודם כל, כשילדים מתחילים לשקר תהיו מאוד שבעי רצון. תגידו לעצמכם 'איזה כיף, איזה יופי'. למה? כי האפשרות לשקר היא אפשרות שכלית, קוגניטיבית, שלא הייתה קיימת קודם. פתאום הילד מבין שהוא יכול להמציא מציאות דמיונית. יותר מזה, יכול להיות שהמציאות הזו שומרת על האינטרסים שלו, ויכול להיות שגם האחרים יאמינו לו. ילדים משקרים מהמון סיבות. ילד משקר שהכל בסדר ולא קרה לו כלום, כי הוא לא רוצה להדאיג את אמא שלו. ילד משקר כדי לעשות רושם ולהאדיר את עצמו מבחינה חברתית. זו גם יכולה להיות סיבה קטנה, כמו למשל אם הוא רוצה עוד ופל. שיעורי בית, בינינו, זה ממש לא מעניין. מצאתי מחקרים שמעודדים שיעורי בית, אבל גם כאלה שמוכיחים כי שיעורי הבית מחבלים בהנאה של הילדים וביכולת הלמידה שלהם ולא תורמים כלום. הכל תלוי באני מאמין של ההורים בבית - יש כאלה שמבחינתם זה הכי חשוב, ויש כאלה שפחות מייחסים חשיבות להכנת שיעורי בית. אני לא יודעת למה הקטנה משקרת בכל מה שקשור להכנת שיעורי הבית, אבל יש סיבה. יכול להיות שקשה לה בלימודים, ולכן כדאי לכם לעשות לה אבחון, ואולי אפילו להביא איזו מורה פרטית או תלמידה גדולה יותר שתשב איתה ותעשה איתה את שיעורי הבית. מעבר לזה, אני ממליצה בחום על הדרכת הורים".

נכדי בן ה־4 התמכר לטלפון סלולרי. הוא נחשף לסלולר בגיל צעיר מדי ומבלה שעות ארוכות מול המסך. בכל פעם שאני מבקשת ממנו לשים את הטלפון בצד, הוא צורח ובוכה. מה דעתך?

"יש ילדים שמחוברים לטלפון יותר, ויש כאלה שפחות. יש כאלה שקל להם להניח את מכשיר הסלולר בצד, ויש כאלה שפחות. אותו הדבר קורה גם אצל מבוגרים. נכדך בן ה־4 מתקשה להיפרד ממכשיר הסלולר, ולכן על ההורים שלו להיות עוד יותר ברורים. להיות תקיפים במסר, אבל לא להיות תוקפניים או אגרסיבים חלילה. אני רוצה שתהיה עמדה פנימית להורים, ואולי גם לך כשהוא נמצא אצלך בבית. אם סיכמת שהוא נותן לך את הטלפון לפני הארוחה, זה מה שיהיה - אם הוא לא רוצה לאכול זה ממש בסדר, אבל זה לא אומר שהטלפון יישאר איתו. הילד ינסה את שלו כי הוא ילד, אבל התפקיד שלך בתור מבוגר הוא לעמוד מאחורי המילים. בזמנים שאותם קבעתם תיקחו את הטלפון, והוא צריך לדעת את זה. אסור לנו לשכוח שילדים נולדו למציאות שבה כולם מסתובבים עם טלפונים סלולריים. לכן בגיל צעיר ההורה אחראי על זמן המסך של הילדים. הוא צריך לדעת כמה זמן הם משתמשים בטלפונים, ומה בדיוק הם עושים איתם. חשוב לדעת לנהל את זה בצורה נכונה ומותאמת לגיל הילדים. זה שהורים משתמשים בלי הפסקה בסלולר, או משתמשים בו מתי שהם אומרים לילדים לא להשתמש - זה מחליש את המסר. ממש כמו שהורה שמעשן אומר לילד שלו שאסור לעשן. חשוב גם לסנן את התכנים כדי שהנכד לא ייחשף לאלימות ופורנו. ילדים צריכים לדעת שמישהו שומר עליהם תמיד. הם לא אוהבים את זה, אבל כמו שאני מחזיקה לו את היד כשהוא חוצה את הכביש, ככה אני מחזיקה לו את היד בכל מה שקשור לשימוש בסלולר. בלי פיקוח, זה יכול להיות מסוכן". 

עריכה: עדן בן ארי