2023 נולדת ביחד עם ממשלת נתניהו השישית. ואף שהיא כבר השישית, היא תהיה ראשונה בהרבה דברים. היא לא תהיה דומה למה שכבר הכרנו בעבר. ב-2023 ישראל משנה את פניה. זו שנה דרמטית בה יחול שינוי מהותי ויסודי בחיינו כאן. הסיבה היא שינוי יסודי בעם, וראינו זאת בתוצאות הבחירות. העם מבקש לשנות את השיטה הדמוקרטית הקודמת, ולהחליפה בגישה חדשה.

על-כן נראה רפורמות מרחיקות לכת בתחומים רבים. בראש ובראשונה זו רפורמה במערכת המשפט. עפ"י השיטה החדשה, כוחו של בית המשפט יוחלש מאד. לכן יש לצפות לחקיקת פסקת ההתגברות בצורה היותר בוטה שלה. כוחה של הממשלה יעלה לא רק ביחס לבית המשפט, כי אם גם מול גופי הביטחון, צה"ל, מג"ב, והמשטרה. נראה שינויים בתכני החינוך ותכניות הלימוד. אבל נפגעת עיקרית תהיה התקשורת שתוחלש, ויתכן איום ממשי על תאגיד השידור "כאן".

לתחזיות נוספות של עמי גוטמן

מליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

הממשלה הולכת לעשות מהפכות, אבל הן מוגבלות. לא כל מה שהממשלה הזו מתכננת אכן יקרה. הסיבה היא הרבה מחלוקות פנימיות, ומצבים דרמטיים שהיא תיכנס אליהם, ויידרשו להפנות את תשומת-הלב לנושאים הבוערים. אחד הנושאים העיקריים השנה הוא במישור הביטחוני. 

לפנינו שנה מאד לא שקטה ביטחונית. נראה את המשך המאבק מול ההתבססות האירנית, ולא ניתן לפסול אפשרות של תקיפת הגרעין. בכל-מקרה, כך או כך, יהיה קשה מאד לטפל באירן, ונראה גם את הרמטכ"ל המיועד הרצי הלוי לא מצליח להיכנס לנעליו הגדולות של אביב כוכבי. יתכן שחלק מהבעיות שרואים במפה של הרצי הלוי קשורות לעבודה שלו מול הממשלה, שנוטלת ממנו סמכויות, או מפזרת את האחריות על צה"ל בין שרים ומשרדי ממשלה שונים. אולי הפיצול הזה פוגע ביכולותיו של הרמטכ"ל לתפקד, אבל יש להניח שהוא עושה גם טעויות משמעותיות בטיפול בביטחון מול האויבים שלנו. 

ככל הנראה, זו שנה מאתגרת גם מול הפלסטינים, ולא מן הנמנע שנחזור למתחים בין יהודים לערבים בתוך המדינה. כל השנה אינה שקטה ביטחונית מסיבה זו או אחרת, וצריך לשים לב כבר מתחילתה. יתכן למשל אירוע ביטחוני או מתיחות סביב ה-18-20 בינואר. בהמשך חודש הרמדאן באביב מייצר לחץ גדול במדינה, וקחו בחשבון בתכנוניכם בפסח.

צום הרמדאן (צילום: סלימאן חאדר, פלאש 90)
צום הרמדאן (צילום: סלימאן חאדר, פלאש 90)

אבל גם אצל אויבנו לא רואים שנה קלה. בכל-זאת חודש הרמדאן נקודתית מטיב עם חמאס. נראה שבשלב זה איתמר בן-גביר מנסה לנהוג בצורה שמרגיעה את הרוחות באופן יחסי. בן-גביר יתגלה כאיש פרגמטי חכם, והוא אינו רוצה להבעיר את המזרח-התיכון. אבל זה עלול לקרות לו, כיוון שהוא לא יוותר לגמרי על תוכניותיו, והוא מעורר התנגדות גדולה. בן-גביר ישתדל לעבור את הרמדאן מתחת לרדאר, אך בקיץ  הוא פועל באופן תקיף.

הקיץ נראה מתוח ביטחונית, וצריך לשים לב לקראת חודש אוגוסט ועד החגים. לבן-גביר זו תקופה חיובית שמעלה את הפופולריות שלו. השיא הביטחוני עלול להיות סביב המחצית השנייה של אוגוסט. אבל שיא קריטי אפילו יותר יחכה לנו במחצית השנייה של נובמבר. יתכן שכל זמן הוא מתיחות מול גורם אחר. למשל באוגוסט פנימי יותר, ובנובמבר מול אירן. קשה לקבוע מה יקרה ומול מי בדיוק, ובמפות אויבינו לא רואים יכולות או הצלחה גדולה. זו שנה קשה גם לאירן, ויש לקוות שאויבינו יבינו שאין להם מספיק כוח או אינטרס לצאת נגדנו. לצערי גם לנו הולך קשה, ועדיף שנמנע מעימותים לא הכרחיים. כאמור כל השנה אינה שקטה במיוחד.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר  (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

בפן הכלכלי - אנחנו מתנהלים בתוך משבר עולמי. החל מהאביב נראה עליה ברורה בשיעורי האבטלה, עליה נוספת באינפלציה ו/או בריביות, ופשיטות-רגל של חברות עסקיות (כלל עולמי). החלק הטוב הוא שהחל מהאביב של 2023 נראה ירידה במחירי הדיור כפי שסיפרתי לכם כאן במעריב לפני חצי שנה. אבל נוצר לחץ כלכלי גדול על האזרחים, ונתחיל לראות מחאות חברתיות לכיוון הקיץ. 

בתוך כך, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתקשה מאד במילוי תפקידו. הוא אינו מסתגל למשרד, אולי לא מתמקצע בו, וככל הנראה לא מסתדר עם פקידיו. אבל הוא מתקשה גם מול גורמים חיצוניים, אלו במשק ואלו במשרדי הממשלה האחרים. סמוטריץ' יגלה שהוא אינו יכול לבצע את כל המהלכים שתכנן. בנוסף, שר האוצר מתמודד עם ירידה כלכלית במשק ובהכנסות המדינה. ובמקביל תגברנה ההוצאות של הממשלה, הן מתוקף הסכמים קואליציוניים, אך בעיקר יגדלו הוצאות הביטחון. זו שנה בה יגדלו מאד ההוצאות בכלל, וצריך לשים לב במיוחד לזמן החל מהמחצית השנייה של נובמבר. זה זמן בו ישפכו כספים רבים. כל אלו הופכים את סמוטריץ' לשר אוצר לא פופולרי שנחשב כושל. בכך מתחזק מעמדו של בן-גביר כמנהיג הימין.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מי שנחלש מאד השנה הוא נתניהו. הוא נאלץ להתיישר לפי דרישות שותפיו, ואלו לא ידיו על ההגה. בעיקר מהאביב והלאה נראה את נתניהו חלש, ומעמדו נפגע פוליטית, ויש אפשרות שזה משפיע עליו בריאותית. זה לא יהיה נתניהו שאנחנו מכירים. בצד השני של המפה הפוליטית, מי שמתחזק הוא גדי אייזנקוט. אומרים על האיש שהוא ביצועיסט שמתאים לתפקיד ממסדי בתוך ממשלה, אך הוא יתגלה כאופוזיציונר חזק ופעיל. על רקע הצרות הביטחוניות, יהיה לו גם הרבה מה לומר באולפנים.

הממשלה שזה עתה קמה תתקשה מאד לתפקד. לפיכך יתכן שהיא לא תוציא את ימיה. אך אין לצפות שהיא תיפול מאד מהר.  היא בעיקר נתקלת באירועים חיצוניים שמאתגרים אותה, ונאלצת להתעסק הרבה בהגנה ושמירת הקיים. היא חלק משינוי גדול שקורה בתוך העם, והוא לא נעשה על מי-מנוחות. יתכן ונראה מתחים גדולים בין חלקים באוכלוסייה.

החדשות הטובות הן ש-2024 תהיה שנה מיוצבת הרבה יותר, לפחות בחלק הראשון שלה. המתח הביטחוני העיקרי יהיה מאחורינו. אם כי 2024 כבר עשויה להביא לשינויים פוליטיים. אבל עוד חזון למועד. כרגע נתרכז ב-2023 שתהיה דרמטית, ונבחן את הדברים בסופה. זה הזמן לעשות חיפוש בגוגל, ולקרוא מה כתבתי לפני שנה על 2022. ומה יקרה בעולם?

העולם ב-2023 - תחזית באתר של עמי גוטמן