ט"ו בשבט הגיע. סופסוף חג בריא. אוכלים פירות. אבל האם באמת מדובר באחד החגים הבריאים שלנו? אילו פירות יבשים באמת בריאים ומאיזה כדאי להימנע? ד"ר מאיה רוזמן עשתה למאזינים סדר עם מספר עובדות.

לקראת ט"ו בשבט: מתכונים מדהימים לעוגות פירות יבשים
טבעונים? כך תשלימו את מנת החלבון היומית הדרושה לכם

  • חלק מהפירות המיובשים יותר מתוקים מהפרי הטרי, כיוון שאותה כמות סוכר שהיתה בפרי הופכת להיות יותר מרוכזת כשהמים מתאדים. במשמשים או תאנים, לדוגמה, אין תוספת של סוכר לבן. כמות הקלוריות במשמש מיובש אחד שווה לזו שבמשמש טרי אחד.
  • הרבה מאוד 'פירות מיובשים' וגם 'פירות מסוכרים' המכילים תוספת של סוכר, תוספת של שמן, חומרים משמרים שמזיקים לבריאות, ולעתים גם צבעי מאכל סינטטיים צהובים, כחולים ואדומים, הנחשבים למסרטנים וגורמים לאסתמה, היפראקטיביות ופריחה בילדים.
    בפירות היבשים אין כמעט ויטמינים, ובמיוחד ויטמין C, אשר נהרס בתהליך הייבוש.
  • בפירות היבשים יש כמות גדולה של מינרלים, כמו ברזל. אבל זה כי הם יותר מרוכזים. במאה גרם משמשים מיובשים יש יותר משמשים, כי יש שם פחות מים ויותר חומר. שימו לב: כמות הברזל במשמש טרי אחד שווה לזו שיש במשמש מיובש אחד.
  • לתמרים יש יתרון כי אין בהם חומרים משמרים ותוספים. עם זאת הם מכילים המון סוכר - כחמש כפיות סוכר בשני תמרים, ואינדקס גליקמי גבוה מאוד.

ובכמה קלוריות מדובר? הנה מספר דוגמאות: משמש מיובש - 30 קלוריות, שזיף מיובש - 30 קלוריות, תמר - 50 קלוריות, ותאנה - 60 קלוריות.