מזל טוב, את בהיריון! כמו כל התחלה חדשה, תקופת ההיריון והלידה מביאה עמה התרגשות רבה יחד עם חששות והתלבטויות. בחודש פברואר משרד הבריאות מציין את שבוע תכנון הריון בריא, ולרגל מועד זה חשוב להסביר מדוע חשוב לצרוך ברזל בזמן ההיריון וכמובן שגם לאחר לידה.

נשים רבות בתקופת הפוריות סובלות ממחסור בברזל, אולם במהלך ההיריון המצב מקצין ואחוז לא קטן מהנשים בהיריון עלולות לסבול מחוסר ברזל. כבר בשליש הראשון להיריון העובר מתחיל להתפתח ויש עלייה בנפח הדם, ולכן יש דרישה מוגברת של הגוף לברזל. זו הסיבה, שמשרד הבריאות פרסם הנחייה ליטול תוספי ברזל בהריון לצורך מניעת אנמיה. 

ברזל קומפורט אלטמן בתוספת ויטמין C (צילום: יחצ)
ברזל קומפורט אלטמן בתוספת ויטמין C (צילום: יחצ)

למה חשוב ליטול ברזל בהיריון?
ברזל הוא מינרל חיוני, האחראי להובלת חמצן מהריאות אל איברי הגוף והרקמות באמצעות ההמוגלובין. החשיבות של נטילת ברזל במהלך ההיריון כפולה: יש לה חשיבות לבריאות האם וגם לבריאות התינוק. במהלך ההיריון נפח הדם של האישה הולך וגדל כמנגנון הגנה של הגוף לקראת הדימום הצפוי בלידה. בנוסף, חשוב להבין שעובר שגדל ברחם הוא צרכן אדיר של נוטריינטים (חומרים בעלי חשיבות תזונתית), שגופה של האם מספק לו. העובר גדל בקצב מהיר ובונה כמות רבה של מערכות בגופו, מעין בית חרושת ששואב את כל אבני הבניין שלו מהמאגרים הקיימים - וברזל הוא אבן בניין משמעותית.

מה גורם לחוסר ברזל בהיריון?
לנשים יש באופן נורמאלי רמת המוגלובין נמוכה יותר מזה של גברים. בנוסף, נשים  בגיל הפריון מדממות מדי חודש – ויכולות לאבד ברזל ולהגיע לרמות המוגלובין נמוכות עוד יותר. אם הדיאטה השגרתית של האשה מכילה פחות ברזל, רמתו יכולה עוד לרדת. לכן, נשים רבות מתחילות מראש היריון עם המוגלובין נמוך מהרצוי ועם אנמיה מחסר ברזל שרק הולכת ומחמירה בהריון. למעשה, אנמיה יכולה להיגרם כתוצאה מכמה גורמים. זה יכול להיות קשור בחוסר בברזל, בחומצה פולית או בוויטמין B 12 ויש סיבות נדירות יותר. המצב השכיח ביותר הוא אנמיה כתוצאה מחוסר בברזל.

אין מתבטא מחסור בברזל בהיריון? 
הסימפטומים הראשונים הם עייפות, לעתים גם קוצר נשימה, חיוורון, סחרחורות וחולשה בעקבות ההמוגלובין הנמוך ומחסני הברזל המרוקנים. אחת המטרות היא להגדיל את צריכת הברזל כבר בהריון כדי להכין את האישה לקראת הלידה, היות והלידה עצמה היא טראומטית לגוף ובמהלכה האישה  מאבדת כמויות גדולות של דם. גם אחרי הלידה היולדת זקוקה לברזל, וודאי אם היא מיניקה, כדי להזין את התינוק.

מארז פלורויטל TO GO מכיל 10 בקבוקונים, 10 מ''ל כל אחד. מחיר מומלץ לצרכן 79.90 שח (צילום: יחצ)
מארז פלורויטל TO GO מכיל 10 בקבוקונים, 10 מ''ל כל אחד. מחיר מומלץ לצרכן 79.90 שח (צילום: יחצ)

עד כמה מחסור בברזל עלול לפגוע בעובר?
ישנם כיום מחקרים לפיהם אנמיה בהיריון מעלה את הסיכון לסיבוכים סביב הלידה, כמו לידה מוקדמת ומשקל לידה נמוך של העובר, ועלולה אפילו לפגוע בהתפתחות הקוגניטיבית ובגדילה של התינוק. בנוסף, ככל שההיריון מרובה עוברים, כך צריך להגדיל את צריכת הברזל, מאחר שהעוברים דורשים יותר ברזל והלידה מורכבת יותר.

מה ההמלצה לנשים בהיריון?
מעקב ברזל בהיריון מתחיל כבר בטרימסטר הראשון, אבל מהשליש השני צריכת הברזל משמעותית יותר. למרות זאת, ההמלצה היא ליטול ברזל כבר מתחילת ההיריון, מאחר שלוקח זמן רב לבנות מחסני ברזל בגוף. אם משמרים את מחסני הברזל, בין היתר באמצעות נטילת תוספי ברזל, לא מגיעים למצב שממנו עדיף להימנע והוא מתן ברזל באמצעות עירוי תוך-ורידי או מתן מנות דם. ההמלצה המקובלת היא ליטול תוסף ברזל עם פחות תופעות לוואי מדווחות במערכת העיכול, שיהיה קל לאישה לקחת ולהתמיד בו. מבין סוגי תוספי הברזל הקיימים, הספיגה גבוהה במיוחד בברזל נוזלי. 

איך יודעים כמה ברזל לקחת?
בדרך כלל מומלץ על מינון אחיד בתחילת הדרך, ובהמשך מעדכנים אותו בהתאם לרמת הברזל במחסנים, ולרמת ההמוגלובין. חשוב להדגיש, כי לברזל יש נטייה לגרום לעצירות, לכאבי בטן, לשינוי צבע הצואה ולפעמים אפילו לבחילות. מסיבה זו נשים רבות מפסיקות ליטול ברזל במהלך ההיריון - אולם עלולות להיות לזה השלכות בהמשך.

אילו תוספי ברזל קיימים בשוק?
יש מגוון רחב של סוגי תוספים: טבליות לבליעה, אבקות או ברזל בנוזל שנספג מהר יחסית בגוף. כל אשה צריכה למצוא את התכשיר שהכי קל לה לשאת מבחינת פרופיל תופעות הלוואי – על מנת שתתמיד ליטול אותו.

הכותבת היא פרופסור אסנת ולפיש, מנהלת בית החולים לנשים על שם הלן שניידר במרכז הרפואי רבין