יום המים הבינלאומי שקבע האו"ם לפני 31 שנה (1992), בא לשים זרקור על החשיבות של המים לגופנו, ולנקוט בפעולות על מנת לשפר את איכות המים ואספקתם, בעיקר סביב נושא שינוי האקלים. לכבוד יום המים הבינלאומי, חברת "שטראוס מים", הובילה את ברי המים תמי4 ערכה סקר ייעודי באמצעות מכון המחקר KANTAR, בקרב מדגם מייצג של 2,502 משיבים (בוגרים 18+ כולל מגזרים ערבי וחרדי, נוער גילאי 13-17).

מנתוני הסקר עולה כי הישראלים שותים בממוצע כ- 7 כוסות מים ביום. כמו כן הנשאלים העידו כי הם שותים הרבה יותר מים בקיץ מאשר בחורף: הפער בין שתי התקופות הינו כ- 40%. 6.7 כוסות מים בחורף לעומת 9.4 כוסות בקיץ. 

המשקה הנפוץ אחרי מים הוא קפה (78%)
כמחצית מאלה שמשלבים אימוני ספורט בחייהם, מעידים כי הם שותים מים במהלך האימון, אלה שמתאמנים כל יום שותים יותר מהאחרים (7.8 כוסות לעומת 6.6). כמו-כן, אנשים המקפידים יותר על אורח חיים בריא – שותים יותר מים (7.3 כוסות לעומת 6.1).

המשקה הפופולרי הנפוץ אחרי מים הוא קפה (78%), אותו לרוב שותים בתדירות של 2.6 כוסות קפה ביום. 31% מהנשאלים העידו כי הם שותים אלכוהול. גברים יותר מנשים.

הצעירים (גילאי 18-29) שותים הרבה יותר כוסות מים ביום (7.2) בהשוואה למבוגרים (5.9), אך שתיית הקפה שכיחה יותר אצל המבוגרים (2.9), לעומת הצעירים (2). לעומת זאת, לא נצפים הבדלים בין שני פלחי הגיל בכמות השתיה של המשקאות המתוקים והאלכוהול.

כ-60% מהנשאלים מעידים על עצמם כי שותים משקאות מוגזים מתוקים
על אף שבישראל המודעות לאורח חיים בריא עלתה באופן משמעותי בשנים האחרונות, אנו עדים לכך ששתייה מתוקה מוגזת רווחת בקרב שיעור גבוה יחסית בציבור (59%), יותר מצריכת מיצים סחוטים או שתיה מתוקה לא מוגזת. ניתן להסביר זאת כשמדברים על הכנסת אורחים, נמצא כי הצעירים יציעו לאורחים משקאות ממותקים (62%) יותר מאשר כל משקה אחר. מבוגרים יציעו יותר קפה, תה ומים מאשר שתייה מתוקה.

קפה הפוך (צילום: אינגאימג')
קפה הפוך (צילום: אינגאימג')

מתחילים וסוגרים את היום עם מים
הנשאלים העידו כי המשקה הראשון בבוקר הוא מים או קפה בשיעור דומה, כאשר הרוב הגדול שותים בבית. יותר ממחצית הנשאלים העידו כי המשקה האחרון שלהם בערב הוא מים, כאשר רובם (70%) שותים את המים ממש לפני השינה.

כמעט כולם שותים את המים ללא תוספת כלשהי (כך גם בבוקר). 60% מהנשאלים העידו שהם אוהבים לשתות את המים שלהם קרים, 38% שותים מים בטמפרטורת החדר ורק 2% , בני ה-65+, העידו שהם אוהבים לשתות את המים שלהם חמים.

77% מהנשאלים העידו שהם שותים מים כדי לשמור על הבריאות ו-35% כדי לשמור על העור ועל המראה. 78% העידו שהם מרגישים יותר טוב בימים שהם שותים יותר מים.

מתחילים וסוגרים את היום עם מים (צילום: שי יחזקאל,שטראוס מים)
מתחילים וסוגרים את היום עם מים (צילום: שי יחזקאל,שטראוס מים)

כל אדם שני שותה סודה
זה לא סוד, זה סודה: אולי תופתעו לגלות, אבל כל אדם שני שותה סודה בתדירות כלשהי, ללא הבדל משמעותי בין שני פלחי הגיל (מבוגרים וצעירים). הרוב הגדול שותים את המשקה נקי וללא כל תוספת. נשים יעדיפו יותר סודה עדינה. 3 מכל 4 צרכני סודה רואים במשקה זה בעיקר תחליף לשתייה מתוקה. רבע מבני הנוער שותים סודה בתדירות כלשהי, הבנים מעט יותר מהבנות. שיעור לא מבוטל גם תופסים את הסודה כתחליף למים, אך שכיחות תופעה זו הרבה יותר נמוכה אצל בני הנוער בהשוואה לבוגרים (41% מול 63%).

24% מבני הנוער מעידים כי הם שותים מים בזמן המקלחת
13% מהגברים הנשאלים דיווחו כי הם שותים את המים בזמן המקלחת, לעומת רק 8% מהנשים. בזמן המקלחת שיעור גבוה יותר מבני הנוער כן שותים את מי הברז (24%).

56% מזמינים מי ברז במסעדות ובבתי קפה
51% מהאוכלוסייה העידו על עצמם שמסתובבים עם בקבוק מים באופן קבוע בתיק. 10% העידו כי הם משתמשים באפליקציה לתזכורת ומעקב אחר שתיית המים שלהם, 56% העידו כי בבית קפה או במסעדה מזמינים מי ברז לא בתשלום ו-28% העידו שכשהם מזמינים אוכל הביתה או למשרד הם בדרך כלל מזמינים עם זה מים ולא שתייה מתוקה.

בדקתם כבר כמה מים הילד שלכם שתה היום? (צילום: עידו לביא,שטראוס מים)
בדקתם כבר כמה מים הילד שלכם שתה היום? (צילום: עידו לביא,שטראוס מים)

42% מהנשאלים העידו שמוזגים לבעלי החיים מים מסוננים
מבחן טעימות: רוב הנשאלים טוענים שהם מצליחים להבחין בין מים מהברז למסוננים או מינרליים, כשצעירים הרבה יותר ממבוגרים (77% מול 60%). שיעור לא מבוטל מבני הנוער נרתע משתיית מי ברז. מעניין לציין, כי שיעור לא מבוטל מהאוכלוסייה אינו משתמש במי הברז לפעילויות השונות בבית (גיהוץ, הכנת קפה וכו'), ובכלל זה המים הניתנים לבעלי החיים (42%).

בדקתם כבר כמה מים הילד שלכם שתה היום?
אם לא, זהו בדיוק הזמן. 76% מההורים מעידים שהם מרוצים מהרגלי שתיית המים של ילדיהם. ורוב ההורים גם מאד פעילים בדרבון הילדים לשתות מים: 74% מההורים מסבירים לילדים את החשיבות לשתות מים, ו-67% מההורים מזכירים להם לשתות מים.

72% מהילדים הולכים לגן ולבית הספר עם בקבוק מים רב פעמי, כך מעידים הוריהם, 49% מבני הנוער הולכים לבית הספר עם בקבוק מים רב פעמי ו-67% מבני הנוער מעידים כי הם מסתובבים עם בקבוק מים במהלך היום!

אביב פפר, מנכ"ל שטראוס מים ישראל: "אני שמח להציג את נתוני סקר המים של ישראל שערכנו לכבוד יום המים הבינלאומי, הנושא השנתי של האו"ם מתמקד ב"האצת השינוי" כדי לפתור את משבר המים והתברואה. הקמפיין העולמי נקרא "Be the change", ומעודד אנשים לפעול בחייהם כדי לשנות את האופן שבו הם משתמשים, צורכים ומנהלים מים. חשוב לנו בשטראוס מים, כחברה המובילה את פתרונות שתיית המים בישראל לעודד את הישראלים לשתות יותר מים ולצרוך מים איכותיים ובצורה מקיימת שאינה מזהמת את הסביבה. שמחנו לראות שהישראלים אוהבים לשתות מים, בעיקר מסוננים ושדור ההמשך מאמץ את הרגלי שתיית המים, אף יותר מהמבוגרים."