כולנו מזדקנים בסופו של דבר. זו דרך הטבע ואי אפשר לעצור את הזמן... אבל, אפשר לנסות להאט את התהליך וכבר הוכח כי הרגלים יומיומיים פשוטים רבים נקשרו לחיים ארוכים יותר. מדובר בדברים פשוטים שצריך לעשות, שלא עולים כסף או מצריכים הרבה זמן או מאמץ מיוחד, ויוכלו על פי מחקרים להאריך לכם את תוחלת החיים. דברים קטנים שיביאו תוצאות גדולות.

הסוד שכולנו רוצים לדעת: בת 85 חשפה כיצד ניתן להימנע מסימני הזמן
"האפשרות חלפה בראשי": האם בקאמרי צפו את המהומה בקהל?

אז הנה תשעה דברים פשוטים שאתם יכולים לעשות כדי להוסיף שנים לחיים שלכם:

תרגלו פעילות גופנית
על פי אתר "NHS" פעילות גופנית יכולה "להפחית את הסיכון למוות מוקדם בעד 30 אחוזים". למבוגרים ממליץ האתר על 150 דקות של פעילות גופנית בעצימות בינונית בשבוע (משהו כמו 21 דקות ביום).

אם מדובר בפעילות נמרצת כמו ריצה, אירובי וכו' - מספיקות 75 דקות בשבוע (משהו כמו 11 דקות ביום).

מחקר מצא כי ארבע עד שש דקות בלבד של פעילות נמרצת ביום מספיקות כדי להפחית את הסיכון למוות מוקדם. אנשים שרצו או עלו במדרגות מדי יום היו בסיכון נמוך ב-40% למוות מכל סיבה שהיא מאלה שלא.

הגדילו את מסת שריר
כחלק ממשטר אימונים, מומלץ לבצע תרגילי נשיאת משקל או התנגדות כדי לשאוב את אותם שרירים.

ד"ר מייקל מוסלי אמר ל"סאן" כי מחקר אמריקאי מצא שמסת שריר היא אחד הסימנים הבולטים ביותר לאריכות ימים, אפילו יותר ממשקל או מדד מסת הגוף.

החוקרים עקבו אחר 3,600 גברים ונשים מעל גיל 50 במשך עשור, ומצאו כי אלה עם מסת השריר הגבוהה יותר היו בסיכון נמוך יותר למוות מכל הסיבות.

ד"ר מוסלי אמר: "אימוני כוח עשויים להפוך את ההזדקנות ברמה התאית. במחקר קטן אך מרתק, מדענים ביקשו מ-14 אנשים מבוגרים לבצע אימוני כוח פעמיים בשבוע במשך שישה חודשים, ולאחר מכן השוו את השרירים שלהם לאלה של צעירים. הם בדקו את החלקים של תאי השריר שמייצרים אנרגיה. בדרך כלל אלה דועכים עם הגיל, אבל המבוגרים שעשו אימוני כוח העלו את רמות המיטוכונדריה שלהם בדומה לאלה שנצפו אצל גברים ונשים צעירים".

אכלו אגוזים
אייזלינג פיגוט, מומחית תזונה ודיאטנית מוסמכת מקארדיף, ויילס, אמרה: "חופן אגוזים הוא הזדמנות להזין את הגוף בשומנים בלתי רוויים (המסייעים להגן על הלב), ולעתים קרובות עשירים בחלבון, סיבים, ויטמין E, K, מגנזיום ונחושת. אגוזים רבים הם מקור נהדר לחומצות אמינו חיוניות. הם עשירים בוויטמינים ומינרלים - למשל ויטמיין E ממלא תפקיד חשוב במערכת החיסון, ושומר עלינו בזמן שאנחנו עוברים את תהליך ההזדקנות".

מחקר מצא כי נשים בסוף שנות ה-50 ותחילת שנות ה-60 לחייהן שאכלו כמה מנות של אגוזי מלך בשבוע היו בסיכון גבוה יותר להישאר בריאות וללא מחלות משמעותיות אחרי גיל 65.

אייזלינג אמרה כי "האגוזים הם חומרים נפלאים המזינים את גופנו בצורה המדהימה ביותר".

אגוזים (צילום: אינגאימג')
אגוזים (צילום: אינגאימג')

התקשרו לחבר
אם מגפת הקורונה לימדה אותנו משהו, זה את חשיבות הקשר החברתי. 10 דקות פנויות הן מספיק זמן כדי להתקשר לחבר לשיחה מהירה, ותוך כדי כך, לקצור יתרונות בריאותיים.

מחקרים רבים מצאו קשר בין חיי חברה תוססים לחיים ארוכים. מחקר גדול משנות ה-70 שכלל 7,000 גברים ונשים מצא כי אלו שהיו מנותקים מאחרים היו בסיכון גבוה פי שלושה למות במהלך תשע שנות המחקר מאשר אלה שהיו להם קשרים חברתיים חזקים.

על פי המחקר, שפורסם בכתב העת "Journal of Epidemiology", נבדקים שהיו להם חברים טובים וחיו אורח חיים לא בריא חיו זמן רב יותר מאלה עם קשרים חברתיים גרועים שהיו להם הרגלי חיים בריאים יותר.

שתו תה ירוק וקפה
שתיית תה, במיוחד ירוק, הוכחה כמאריכת חיים, כמו גם מונעת מחלות לב.

מחקר שנערך בשנת 2020 בסין הראה כי אלה ששתו תה שלוש פעמים או יותר בשבוע היו בסיכון נמוך ב-15% למות במשך שבע שנים, והיו בסיכון נמוך בכ-20% למחלות לב קטלניות או שבץ.

מחקר גדול שבדק חצי מיליון איש בבריטניה מצא כי אלו ששתו לפחות שתי כוסות תה ביום היו בעלי סיכוי נמוך בתשעה עד 13 אחוזים למוות במשך 14 שנים.

קפה, לו תכונות נוגדות חמצון, יכול גם הוא לעזור למנוע מחלות הקשורות למוות מוקדם.

תה ירוק (צילום: אינגאימג')
תה ירוק (צילום: אינגאימג')

קראו לפני השינה
הפסיקו לגלול בפלאפון לפני השינה וקראו פרק מספר במקום.

מחקר משנת 2016 שפורסם בגיליון ספטמבר של כתב העת "Social Science & Medicine" מצא כי קוראי ספרים מעל גיל 50 חיו בממוצע שנתיים יותר מאשר אלה שלא קראו. החוקרים אמרו כי קריאה יכולה להגביר ריכוז, אמפתיה, אינטליגנציה רגשית ומעורבות קוגניטיבית.

תרגלו מדיטציה
מדיטציה, תרגילי נשימה ותרגילי מיינדפולנס הם כולם דרכים לדאוג לרווחה הנפשית שלכם, וכתוצאה מכך, לגוף שלכם. שיטות אלה הוכחו כמצליחות להפחית מתח, חרדה ודיכאון.

סקירה של שני מחקרים משנת 2005 מצאה כי לחץ הדם של אנשים מבוגרים שתרגלו צורות שונות של מדיטציה, ירד באופן משמעותי בתוך שלושה חודשים בהשוואה לקבוצות אחרות.

השקו את הצמחים
גינון היא פעילות שמומחים רבים ממליצים עליה כדי לשמור על כושר ופעילות, אבל גם כדי להפחית מתח, לשמור על מיומנות וגם לפגוש אנשים אחרים בקהילה.

גינון מוכר כיום כבעל יתרונות כה רבים עד שבשנת 2019 הוסיף אותו ה-"NHS" לרשימת "המרשמים החברתיים" שלו, כך שחולים יכולים להפיק תועלת מלהתחבר לטבע בקהילה.

חוקרים אוסטרלים שעקבו אחר אנשים בשנות ה-60 לחייהם מצאו כי אלו שעסקו בגינון באופן קבוע היו בסיכון נמוך ב-36% לדמנציה - אחת מסיבות המוות השכיחות בעולם.

השתמשו בחוט דנטלי
חוץ מצחצוח שיניים לפחות פעמיים ביום, שימוש בחוט דנטלי חשוב גם הוא ולא רק לבריאות השיניים.

ד"ר סולמאן אנואר, רופא שיניים מומחה, אמר ל"סאן": "בריאות פה ירודה קשורה למצבים בריאותיים רבים ושונים, כולל מחלות לב, שבץ, דמנציה, סיבוכי הריון, אפילו בריאות מינית. הפה הוא השער לגוף, כל אלה יכולים להיות מושפעים מבריאות השיניים שלכם. אם אנשים לא שומרים על השיניים שלהם, או שהם רק מצחצחים פעם ביום, ובמיוחד אם הם מדלגים על צחצוח בלילה, הם משאירים הרבה חיידקים על השיניים. בלילה, בזמן שהם ישנים ולא מייצרים הרבה רוק, נכנסים הרבה חיידקים למחזור הדם. הם עלולים לפתח עששת אבל החיידקים ימשיכו להסתובב להם בגוף ועלולים לפגוע באיברים אחרים".