אנחנו אולי לא נודה בזה, אבל בואו, אנחנו מנקים כל השנה את הבית אבל מחכים דווקא לפסח, כדי לקחת את הניקיונות צעד אחד קדימה. לקראת חג החירות אנחנו מצטיידים בציוד שלעולם אנחנו לא קונים, ומגיעים לנקות במקומות שאנחנו לא חולמים להגיע אליהם. בדיוק לשם כך אספנו עבורכם ועבורכן את כל הטיפים שיסייעו להשאיר את הבית מצוחצח לליל הסדר. 

אבל קודם כל, נתחיל באזהרה. רובנו כבר נמצאים בעיצומן של ההכנות והניקיונות לחג הפסח. בשל השימוש המוגבר בחומרי ניקוי בתקופה זו, מבקש משרד הכלכלה להזכיר לציבור כי חומרים, המשמשים לניקוי וחיטוי משטחים, מכילים תרכובות של כימיקלים שונים, אשר עלולים לפגוע בבריאות האדם ובאיכות הסביבה, להזיק לדרכי הנשימה בשאיפת אדים ולהזיק לעור ולעיניים בעקבות מגע עמם. יש לשים לב לקיום אזהרות והוראות שימוש ואחסנה על גבי המוצרים, ולהקפיד על כללי הבטיחות ועל הרחקתם של חומרים אלו מהישג ידם של ילדים.

וכמובן, שלדבר הזה יש פיתרון. חברת אורגניקזון למשל, המייבאת ומשווקת מגוון רחב של מוצרי נקיון אורגניים, ממליצה על שימוש בחומרים טבעיים הנמצאים בכל בית, שיעזרו בצורה טובה ויעילה לניקיונו, אך מדגישה כי גם רכיבים טבעיים עלולים להזיק למשטחים מסוימים אז שימו לב.

5 חומרי ניקוי טבעיים שיש בכל בית
1 חומץ – לניקוי זכוכיות, רצפות, אבנית ואפילו בגדים - חומץ משמש כחומצה עדינה, מסיר וממוסס אבנית ומעולה לטיפול במשטחים דביקים. אפשר לשפוך חומץ לקומקום עם אבנית, לחמם את המים עם החומץ בפנים ולשטוף. גם את האבנית שהצטברה במכונת הכביסה או במדיח הכלים ניתן למוסס באמצעות הוספה של חומץ, ואפילו את ראש המקלחת - טבלו אותו בחומץ, והוא ייראה חדש לגמרי.

2 שמן זית - כדי להחזיר לעץ את המראה הבוהק שהיה לו, ערבבו חצי כוס שמן זית, חצי כוס חומץ ושתי כוסות מים חמים. את התערובת מרחו על משטח העץ, והסירו אותה עם מטלית.

חומרי ניקוי טבעיים (צילום: אינגאימג')
חומרי ניקוי טבעיים (צילום: אינגאימג')

3 תבלינים - אם הצטברו ריחות אוכל מטרידים בתנור, שפכו מעט קינמון ואגוז מוסקט על צלחת ישנה. סחטו מעט מיץ תפוזים מעל התבלינים ותנו לצלחת להישאר בתוך התנור, לאחר שכיביתם אותו, עד שתתקרר. התערובת תסייע להעלים את הריחות הבעייתיים, ותשאיר את הבית עם ריח הדרים וקינמון נעים.

4 סודה לשתייה - מפרקת שומנים, מלבינה, מנטרלת ריחות, מבריקה כלי כסף ומנקה כתמים - ללא כל סכנת הרעלה. הלבינו את הכיור עם סודה לשתייה, וגם את הכלים שנשארו עליהם כתמי קפה או נוזלים אחרים. השרו את הכלים במשך הלילה עם מים חמים וסודה לשתייה, ובבוקר שטפו.

5 שמנים אתריים - מבשמים טבעיים ומנטרלי ריחות, מחטאים ומפרקים שומנים. השמנים האתריים החזקים ביותר לחיטוי הם עץ התה, לבנדר, רוזמרין, לימון, אורן וקינמון. לחיטוי נקודתי, טבלו מטלית לחה בקערת מים עם שמן אתרי ונגבו. לניקוי כללי של המקרר, משטחי עבודה או וילונות האמבטיה - הוסיפו שמנים אתריים מקליפות הדרים לתרסיס של מים וחומץ.

3 טיפים שישנו את הדרך בה אתם שואבים אבק - טום מק'ווי, מהנדס חברתDyson , ממליץ על הדרך הנכונה לשאוב אבק: 

שאבו לאט - אבק כולל בתוכו מרכיבים שונים, ביניהם: אלרגנים, בקטריות, וירוסים וקרדיות אבק. חלקיקי אבק. אלו "תקועים" במשטחים ומצויים בעומקם של שטיחים, מזרנים וספות. המשמעות של כך היא ששואבי אבק צריכים להפעיל עוצמת שאיבה למשך זמן מסוים בכדי לשחרר אותם ממקומם. שאיבה איטית יותר תאפשר את הזמן הנדרש לשואב להגיע לתוצאה אופטימילית. כמו כן, שאיבת אבק בתדירות גבוהה ממשטחים הנמצאים בשימוש שוטף, תמנע מלכלוך להצטבר עליהם ולהתקבע בעומק שלהם.

חזרו על אותו אזור מספר פעמים – מעבר על אותו משטח עם שואב האבק יותר מפעם אחת מאפשר למכשיר את האפשרות לנקות אותו טוב יותר. הפעמים הרצויות על פי מחקרים שנעשו בנושא הן פעמיים עד שלוש. אך מעבר לכך, לא תשיגו תוספת משמעותית לאיכות ועומק הניקיון.

הקפידו על תחזוקת שואב האבק - גם המנקה הנאמן ביותר זקוק לניקוי בעצמו וקצת יחס חם. תחזוקה שוטפת של שואב האבק, הכוללת בין השאר את שטיפת המסנן וייבושו אחת לחודש ובהתאם לרמת שימוש, ריקון מיכל האיסוף וניקוי המברשות יסייעו להבטיח את פעולת המכשיר, עוצמתו ותקינותו לאורך זמן. מה שיחסוך לכם הרבה כסף וזמן לטווח הארוך.

כך תנקו את מטליות המיקרופייבר
מטליות המיקרופייבר מהוות את אחד מכלי הניקוי הטובים והשימושיים ביותר הקיימים כיום. עם זאת, יש לדעת כיצד לשמור ולטפל בהן בכדי למקסם את השימוש, להוציא מהן את המירב ולגרום להן להאריך חיים. המותג הוסטס מבית חברת אינטרסן, משתף בטיפים פרקטיים שיעזרו להוציא את המירב מהמטליות ולגרום להן להאריך חיים:

כביסה ידנית: נערו את הבד כדי לשחרר את עודפי הלכלוך. מלאו דלי עם מים קרים או חמים, הניחו בפנים את מטליות המיקרופייבר וקרצפו באמצעות הידיים את כל האזורים בהם נמצאים כתמים כבדים. לאחר מכן השרו את המטלית למשך 15-20 דקות וחזרו על אותה פעולה. שטפו מתחת למים זורמים וייבשו.

גם המטליות צריכות להישאר נקיות (צילום: אינג אימג')
גם המטליות צריכות להישאר נקיות (צילום: אינג אימג')

כביסה במכונה: מטליות מיקרופייבר ניתנות לכביסה במכונה. אין לשטוף מטליות מיקרופייבר עם סוגי בדים אחרים ובמיוחד עם בדי כותנה. לפני הכנסה למכונת הכביסה נערו את המטליות ושחררו מהן את עודפי הלכלוך. בחרו חומר ניקוי עדין ללא תוספות של מרככי כביסה והשתמשו בו בכמות קטנה בלבד, לא יותר מכפית אחת. במידה ולמטלית מיקרופייבר יש ריח לא נעים, ניתן להסירו באמצעות תוספת של כף חומץ לבן למכונת הכביסה.