ניוקי תפוחי אדמה של מאיה רוזנבלום



המצרכים (ל־8 מנות):



1 ק"ג תפוח אדמה


2 ביצים


1.5־2 כוסות קמח, לפי הצורך


2 בצלים


מעט שמן


מלח



ההכנה:


מקלפים את תפוחי האדמה, מבשלים אותם במים עד שיתרככו, מועכים אותם לפירה בקערה רחבה ומצננים.



מוסיפים לקערה עם הפירה את הביצים והקמח ומערבבים עד לקבלת תערובת חלקה ואחידה. מגלגלים "נחשים" על משטח מקומח וחותכים חתיכות באורך 2 ס"מ. מרתיחים מים בסיר, מוסיפים להם מעט מלח ומכניסים בזהירות את חתיכות הניוקי שיצאו. מבשלים כ־10 דקות עד שהניוקי צפים.



חותכים את הבצל לרצועות דקות, מטגנים אותו במחבת רחבה עד הזהבה ומניחים בתבנית הגשה חסינת חום, מוסיפים את הניוקי ומערבבים בעדינות עם הבצל המטוגן.



מאיה רוזנבלום, 11, אבן־יהודה


"מאז שהייתי קטנה בישלתי, תמיד עזרתי להורים שלי לבשל והסתכלתי איך הם מבשלים. בגיל 5 התחלתי לבשל קצת יותר לבד, וההורים רק עזרו לי לשים דברים על האש. אני הכי אוהבת להכין מאפים, ופל בלגי, קציצות ודברים שעושים עם הידיים. אני מכינה ופל בלגי בלי גלוטן לחברה שלי שרגישה לגלוטן".



כשאני לא מבשלת אני: "אוהבת לשחק טניס ולגלוש בים. אני אוהבת גם להכין סליים, ויש לי עמוד אינסטגרם של יצירת סליים".


המאכל הראשון שהכנתי לבד: "הכנתי ופל בלגי והפכתי את זה לעסק קטן ביחד עם כמה חברות".




מתכון לכל המשפחה:דג טונה ברוטב אלג'יראי


המצרכים (ל־4 מנות):


4 נתחי פילה דג טונה לבנה


1 זר כוסברה קצוצה גס (בערך 2 כוסות)


1 לימון קלוף וחתוך לפרוסות


3 פלפלים ירוקים חריפים


4 עגבניות קלופות וחתוכות לקוביות


6 שיני שום שלמות


1/4 כוס שמן קנולה או חמניות


2 כפיות פפריקה מתוקה


1 כפית מלח גס


1 כפית פלפל שאטה גרוס


1 כפית אבקת מרק עוף של אסם



ההכנה:


משרים בלימון ומלח את פרוסות הדג למשך 20 דקות. מחממים שמן בסיר רחב ומטגנים את השום עד הזהבה. מוסיפים את הפפריקה המתוקה, השאטה, המלח ופרוסות הלימון ומערבבים. מוסיפים את העגבניות והכוסברה ומערבבים, מכסים את הסיר ומבשלים כ־20 דקות על חום נמוך. מוסיפים לסיר את נתחי הדג ומסדרים מעליו את הפלפלים החריפים. מפזרים את אבקת התיבול ומכסים את הסיר לבישול על חום נמוך למשך 25 דקות.



מתכון: מרים לוי, באדיבות אתר bishulim.co.il




אורלי פיינה, דיאטנית קלינית, מנהלת תחום תזונה, אסם
"הניוקי הוא מנת פחמימה שניתן להכין גם בגרסה ללא גלוטן. מומלץ להרכיב צלחת מאוזנת בכל ארוחה, הכוללת רבע צלחת פחמימות, חצי צלחת עם ירקות ועוד רבע צלחת חלבונים. בדרך כלל מדובר בחלבונים מן החי, כגון דגים, עוף, הודו ובשר רזה, או מוצרי חלב דלי שומן וביצים. חשוב לגוון את מקורות החלבון שלנו גם ממקורות מן הצומח כמו קטניות, המכילות סיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים ורכיבי תזונה חשובים נוספים. ובאשר לפחמימות - העדיפו פחמימות מדגנים מלאים, שהם מזינים יותר ומכילים בין היתר יותר סיבים תזונתיים".