ערכה: אפרת קורמן



בחצי השנה האחרונה בת זוגי בת ה־35 סובלת מצלצולים באוזניים (טנטונים). בהתחלה היינו בטוחים שמדובר בתופעה חולפת, אך מעבר לצפצופים נוספו גם כאבים בלתי נסבלים וסחרחורות איומות. התייעצנו עם מספר רופאים, ביצענו בדיקות שונות ומקיפות, ולבסוף הוחלט לאשפז את בת זוגי. האשפוז ארך כשבועיים, כאשר בכל בוקר הוזרק חומר מסוים לאוזנה. לצערנו הטיפול לא עזר, הכאבים הלכו והחמירו, ואף חלה אצלה ירידה בשמיעה. הרופאים בבית החולים טוענים שעשו כל שביכולתם, וכרגע אנחנו תלויים באוויר. בנוסף הציעו לנו טיפול בכדורים פסיכיאטריים, אך סירבנו. אני לחוץ מאוד כי המצב מידרדר ולא נותר לנו למי לפנות. מה עצתך?



״אם היה מדובר אך ורק בכאבים הייתי חושב בכיוון אחד, ואם היה מדובר בירידה בשמיעה שמלווה בצפצופים באוזניים, ודאי הייתי חושב בכיוון אחר. מכיוון שמדובר במכלול שלם של כאבים, ירידה בשמיעה ואשפוז שכלל זריקות לתוך האוזן ולא צלח, כדאי לבצע בדיקות מקיפות ואף לדרוש חוות דעת נוספת. אני מציע שתפנו לבית חולים אחר, ותנסו לקבל חוות דעת ממנהל מחלקה מקצועי שמתמחה בבעיות אף אוזן וגרון. ספרו לו את הסיפור במלואו, הציגו מסמכים ותוצאות של בדיקות, ובררו לגבי פתרון שונה. ייתכן שבמקרה הזה צריך לחשוב מחוץ לקופסה. כאבים חזקים באוזן ובאזור האוזן נוצרים מסיבות שונות. אני מציע שתפנו גם למומחה לפה ולסת, כי יכול להיות שיש קשר לעמוד השדרה הצווארי, וייתכן שמדובר בבעיה הקשורה למפרק הטמפורומנדיבולרי, שמחבר בין הלסת העליונה לתחתונה. כאבים קשים במפרק הטמפורומנדיבולרי עלולים להקרין לאוזן ולגרום לכאבים חזקים, דבר שבדרך כלל לא מוביל לירידה בשמיעה. במצב כזה אפשר להשתמש בתרופות אנטי־אפילפטיות או בתרופות נגד כאבי עצבים. ניתן לשלוט בכאב ולהפחית אותו על ידי תרופות כמו ציפרלקס או סרוקסט, שמעלות את רמת הסרוטונין במוח ויעילות גם נגד חרדה ודיכאון. אדם שסובל מכאבים וממחסור בסרוטונין לא יכול לישון טוב בלילה. סרוטונין הוא סם השלווה הטבעית, ואם קיים חוסר בו עלול להיווצר דיכאון. במקרה של כאבים באוזניים, תרופות נגד דיכאון מפחיתות את הרעש ואף מאפשרות לסבול אותו בקלות יחסית. הדרך הטובה ביותר היא להקשיב לעצתם של הרופאים ולנסות את הטיפול בכדורים פסיכיאטריים שהוצע לכם. נטילת כדורים נגד חרדה ודיכאון היא לא בושה. אפשר לנסות טיפול מסוג זה לתקופה מסוימת, לבדוק מהן ההשפעות, ובמידת הצורך אף להפסיק את השימוש בכדורים. אני עוסק בתופעות של כאב במשך שנים רבות, ואני סמוך ובטוח שאישה צעירה שסובלת מכאבים בלתי נסבלים לא מצליחה לתפקד ולא נהנית מהחיים, ובוודאי חווה דיכאון תגובתי. דיכאון הוא חלק מהתמונה הכוללת, ולכן לא יזיק לנסות טיפול תרופתי. בדרך כלל בטנטון (טיניטוס) רעש חיצוני מפחית את עוצמת הרעש הפנימי. כשאני מגיע לחתונות ואירועים, אני תמיד מבקש לשבת רחוק ככל האפשר ממערכת ההגברה והרמקולים של התקליטן. אנשים שנחשפו לסביבה רועשת באופן קבוע, כמו למשל חיילים ששירתו בעבר בחיל התותחנים, סבלו מאקוסטיק טראומה (חבלת רעש), ולכן היום מקפידים להשתמש באטמי אוזניים או באוזניות מיוחדות״.

לפני כחודש התחילה אצלי תופעה שכלל לא ידעתי על קיומה - הפכתי להיות רגישה לקרינה מטלפונים ניידים. כשאני בקרבתם אני מרגישה בחלק האחורי של הראש מין לחץ איום ונורא שמתפשט לאזור הקודקוד, ויש לי תחושה של כבדות איומה כאילו מישהו הניח על ראשי לבנה. מה עלי לעשות כדי להימנע מהתופעה?
״התופעה שאת מתארת היא מוכרת, ויותר ויותר אנשים מתלוננים שהם סובלים ממנה. כדי למנוע את התחושות האלו, עלייך להימנע משימוש בטלפון נייד וכמו כן עלייך לבקש מקרובי משפחתך לא להשתמש בטלפונים כאלו בטווח של שלושה מטרים ממך. תוכלי למצוא ברשת קהילה של אנשים שסובלים מרגישות לקרינה אלקטרומגנטית ברמות כאלו ואחרות, באתר של הקהילה הזו תוכלי למצוא עצות שיעזרו לך. הספר Earthing מתאר כיצד אפשר להכין ציוד שגורם להארקה, ויכול לנטרל חלק מההשפעות בחלק מהאנשים הסובלים מהתסמונת, זה דבר נוסף שיכול לעזור לך. כמו כן לחלק מהאנשים שסובלים מהתסמונת הזאת, תרופות נגד דיכאון וחרדה שמעלות סרוטונין במוח מרגיעות ומפחיתות את הסימפטומים, אף שהתופעה לא קשורה לדיכאון וחרדה״. 

שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה
 
מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב־13:00 ב״רדיו ללא הפסקה"