יולי ואוגוסט, החודשים של חופשת הקיץ, כמו גם חגי תשרי העוקבים אחריהם, הם פסק זמן מבורך שמלווה לא פעם בנסיעות ובבילויים במשך ימים ואף שבועות. ההתארגנות הלוגיסטית מתייחסת ליוצאים מהבית וגם לאלה הנותרים מאחור, חיות המחמד. ברשותכם, נתייחס בעיקר לכלבים ולחתולים.



לעתים הפתרון פשוט: משפחה או מכרים שמתנדבים לאמץ את חיית המחמד או פנסיון מומלץ. אולי תתפלאו, אך יש שבוחרים בפתרון קל ומכוער - נטישת הכלב או החתול ברחוב או בשטח פתוח, סמוך לבית המגורים או רחוק ממנו. זו הזדמנות לדבר על הקשר בין גידול חיות מחמד לקידום הבריאות, הפיזית והנפשית, של המאמצים אותם.



לפני שנתקדם, גילוי נאות: בדומה לנתונים בארצות הברית, שם כמחצית ממשקי הבית (56%) מגדלים חיית מחמד - למחצית מכותבות המאמר כלב בבית (שלומית). למתעניינים, שמו בישראל סקאיי. בארץ המספרים נמוכים יותר, אבל עדיין רבים מצרפים למשפחה בעלי חיים.



השיקולים לגידול בעל חיים בבית הם מגוונים. לעתים זו תוצאה של בקשות הילדים. לפעמים הסיבה (או התירוץ) לדחיית בקשות אלו היא החשש כי הילדים לא ייקחו אחריות על הטיפול בכלב (עם חתולים, דגים ואוגרים זה פשוט יותר) ועל ההורים יהיה לשאת בנטל.



בנוסף למשאבי הזמן והאנרגיה, קיימות הוצאות כספיות לא מבוטלות, חלקן מחויבות המציאות וחלקן לא: מזון, טיפולים רפואיים וטיפוח. ולאחר שמתחילים להתרגל לכלב חדש ולקשיים שהוא יוצר, הרווח לרוב עולה על ההפסד. לגידול בעל חיים יש קשר ישיר לשיפור אורח החיים של בעליו.



מי שמגדל בעל חיים בביתו מעיד בדרך כלל כי הדבר מסב לו הנאה ושמחה, אך לא בטוח שכולם מודעים לתרומתו לבריאות. כיוון שכלבים וחתולים הם חיות המחמד הנפוצות יותר, השפעת נוכחותם על חיי ילדים ומבוגרים כאחד עוררה את סקרנותם של חוקרים רבים. ואכן, נמצא כי חיות מחמד, וכלבים בפרט, תורמים לשיפור הבריאות הנפשית והפיזית של בעליהם.



למען הגוף:
הפחתה בשיעור מחלות לב וכלי דם; מדדים נמוכים יותר של שומנים בדם, כולסטרול וטריגליצרידים, ואף עלייה בתוחלת החיים. בעלי כלבים שעברו אירוע לבבי שרדו זמן רב יותר בהשוואה לאחרים שעברו התקף לב. את שני היתרונות האחרונים פרסם איגוד הלב האמריקאי.



ילדים הגדלים עם בעלי חיים וחשופים לסביבה לא הכי "נקייה" סובלים פחות מאלרגיה ומאסתמה. ידוע כי לתנאים החיצוניים השפעה רבה. יחד עם זאת, יש מחלות מסוימות שבעלי החיים יכולים להעביר לבני הבית.



נוכחות כלב בבית מעודדת פעילות גופנית, שכן יוצאים איתו לטיול פעמיים ביום. גם אם מדובר בהליכה קצרה, עדיין זו פעילות גופנית קבועה שנמשכת תקופה מסוימת. יש גם כאלה שמשחקים עם הכלב ורצים איתו. מחקר שפרסמה אוניברסיטת הרווארד מצא כי בעלי כלבים הולכים 30 דקות יותר בשבוע בהשוואה לזמן ההליכה לפני שהיה ברשותם כלב.



למען הנפש: משחק עם חתול או כלב עשוי להעלות את רמות הדופמין - הורמון שמסייע להשגת תחושת שלווה ורוגע - ובכך לצמצם מתחים.



מחקרים מעידים כי תלות של חיית מחמד בבעליה, במיוחד אם מדובר באדם בודד, מייצרת משמעות החיונית במצבים של דיכאון. הבעלים נעזרים - לעתים באופן לא מודע - בבעל החיים כשותף להתמודדות עם הבעיות והקשיים. אימוץ של כלב נטוש תורם לתחושת ערך עצמי וסיפוק.



הקלה על הבדידות: נוכחות של כלב או חתול שנמצאים תמיד בבית, במיוחד למי שגר לבד, מעניקה הרגשה טובה. הם גם מסייעים ביצירת חברויות חדשות עם בעלי חיות מחמד אחרים, בהמתנה במרפאת הווטרינר, במהלך הטיולים היומיים או בחנויות מזון ואביזרים לחיות.



חברויות חדשות נוצרות גם ברשתות החברתיות, במיוחד כשמדובר באנשים חולים או בעלי מוגבלות פיזית שחיים עם בעל חיים בבית אך לא יכולים לטפל בו. חלק מהחברויות הנרקמות בזירה זו יוצאות מהעולם הווירטואלי אל העולם האמיתי.



נמצא כי טיפול בבעלי חיים מרגיע ברמות שונות אוכלוסיות שונות. למשל אסירים אלימים שחווים מגע נעים, חיבה ואהבה ללא תנאי.



והתוספת: דאגה למזון, ביקורים אצל וטרינר, טיפול וטיפוח, רכישת אביזרים הכרחיים - כל אלה יוצרים מחויבות אישית, משפחתית וסביבתית ומחנכים לקבלת אחריות.



פיתוח רגשות כמו חמלה ואמפתיה בקרב ילדים.



בעלי חיים מסייעים לאמץ דפוסי התנהגות לטווח ארוך. הגידול מחייב הקפדה על שגרה מסוימת של טיפול וטיפוח ברמה היומית, כך גם לגבי אימוץ הרגלים החשובים לשמירה על אורח חיים בריא.



אוניברסיטת הרווארד ערכה מחקר בקרב דיירים בדיור ציבורי, שהשילו בתוך שנה 14.4 ק"ג בממוצע ממשקלם בלי לשנות את התפריט אלא רק על ידי הקפדה על הליכה עם הכלב חמישה ימים בשבוע, 20 דקות ביום.



נאוה רוזנפלד ושלומית דיליאון, אבוקדוס - קידום בריאות [email protected]