מחכים ללידה? מתלבטים באיזה בית חולים לבחור? פרופ' יוסי לסינג משיב לשאלות המאזינות בתכניתו "תשעה חודשים"ברדיו eco99fm. פרופ' לסינג מייעץ ועונה מדי יום שישי בשעה 12:00 על שאלות בענייני היריון, לידה, פוריות והורות בריאה, באווירה נינוחה וקלילה.



השפעת אלכוהול על העובר


מאזינה:
אני בת 44 ואתמול גיליתי שאני בהריון. בשבועיים שלושה לפני, שתיתי כמויות גדולות של אלכוהול. אני קצת חוששת מזה, בנוסף לגיל.


פרופ' לסינג: אל תחששי. שתית את האלכוהול כשהעובר היה בן כמה תאים. השפעת האלכוהול בשלבים האלה, כמו גם השפעת תרופות בשלבים כל-כך מוקדמים היא לא קיימת או זניחה. אם את חפצה בהריון הזה והדרך מאוד ארוכה, את בת 44 וזה ראשיתו של התהליך ומרכיב הגיל הוא באמת מרכיב עיקרי בהצלחת ההריון הזה. תעשי את הבדיקות המתאימות שממילא היית עושה אותן. העובדה ששתית מספר כוסות אלכוהול בשבועיים שקדמו לגילוי שהוא כל-כך מוקדם שאפילו לא ניתן להדגים לפחות באולטרסאונד, זה לא צריך להיות מרכיב בשיקולים ביחס לעתידו של ההריון הזה.

ריקוצלה 


מאזין:
בני בן ה17 אובחן אצלו משהו שנקרא וריקוצלה, זו איזושהי בעיה בווריד באשכים ויש כאלה שטוענים שזה יכול לפגוע בפריון בהמשך. השאלה האם לנתח או לא? איך להתייחס לזה?

פרופ' לסינג: וריקוצלה הוא ממצא שמגלים אותו לפעמים במסגרת בירורי אי פריון ולפעמים בגלל איזושהי סיבה קלינית. אחת הסיבות היא תחושה של כאב, אי נוחות אולי גודש בשק האשכים. בבדיקה נמצא גודש של וורידים בשק האשכים. לוורידים האלה קוראים וריקוצלה. דינם כדין וורידים מורחבים ברגל. בהיות הוורידים האלה רחבים מן הרגיל, הרי שזרימת הדם בתוכם היא קצת יותר איטית. אם זרימת הדם היא יותר איטית, הדם שוהה באזור האשך יותר זמן ומעלה בצורה כזאת את טמפרטורת האשך. האשכים נמצאים מחוץ לגוף. לצורך תפקוד נכון של יצירת זרע, הטמפרטורה של האשכים צריכה להיות נמוכה יותר מטמפרטורת הגוף בשתי מעלות פחות. בעבר היו נוהגים לקשור את הווריד, היום עושים את זה בדרך אנדוסקופית. זו פעולה כירורגית לא מאוד מורכבת. לא מעט אורולוגים ימליצו על הפרוצדורה הזו. בעבר הניתוח הזה היה מאוד נפוץ משום שהיכולות שלנו לטפל בזרע לא אופטימלי היו מוגבלות. בימינו כדי להתעבר, הדרישה לזרע אופטימלי ירדה משום שיש לנו טכניקות אחרות לעקוף את עובדת הזרע הלא תקין. האבחנה של הווריקוצלה קיימת ועל הטיפול יש לדון, אורולוגים ימליצו עליו בחום. במקרה של בנך אני מניח שצריך לעשות את זה, כי זה מציק לו.
 

שאריות שליה 


מאזינה: שלושה חודשים לאחר הלידה, הדימום לא פסק. חזרתי לרופאת הנשים שלי לבדוק מה קורה. היא ביצעה אולטרסאונד ואמרה שיש לה חשד שיש שאריות שליה. נשלחתי להיסטרוסקופיה אבחנתית, נמצא שיש שאריות שליה בכמות גדולה, חוסם קרן שמאל והחלו הידבקויות קלות ברחם. הופניתי להיסטרוסקופיה ניתוחית שעשיתי לאחר שלושה ימים. יש לי שתי שאלות - כשכתוב שנחסמה קרן שמאל, האם זה אומר שיש לי רחם דו-קרני? והאם זה יוצר איזושהי בעיה להרות בהמשך?

פרופ' לסינג: כמובן שהשליה צריכה לצאת לאחר הלידה! אם נותרים חלקים מהשליה, ההתכווצות של הרחם אינה כהלכה ויכול להיות דימום. זיהו אצלך שחלקים מהשליה לא יצאו, עשו ניסיון מידי בחדר לידה לרוקן את הרחם מהשליה, אבל כמו שקורה לעתים רחוקות, נותרים מקטעים קטנים של שליה וזה מתגלה בדימום לא סדיר, כמו שקרה אצלך או בבדיקת אולטרסאונד. אבחנו את זה בהיסטרוסקופיה (התבוננות אל תוך הרחם) אבחנתית וראו שיש שאריות שליה ואמרו שזה חוסם את הקרן השמאלית. המילה קרן בהקשר הזה, הכוונה לפינה של הרחם שממנה מתחילה החצוצרה. אנחנו קוראים לה קרן. באזור השמאלי של הרחם, לא הצליחו להדגים את המוצא של החצוצרה השמאלית ולכן כתבו שהקרן השמאלית חסומה. אין לך רחם דו קרני. סילקו את שאריות השליה החוצה, עכשיו הכל תקין וכמה אמרת שיש לך, שלושה? יהיו לך עוד שניים.