מחכים ללידה? מתלבטים באיזה בית חולים לבחור? פרופסור יוסי לסינג משיב לשאלות המאזינות בתכניתו "תשעה חודשים" ב-"eco99fm". פרופ' לסינג מייעץ ועונה מדי יום שישי בשעה 12:00 על שאלות בענייני הריון, לידה, פוריות והורות בריאה, באווירה נינוחה וקלילה.



מאזינה: ילדתי בניתוח קיסרי לפני חודש וחצי, קיסרי שני כשהראשון היה בדיוק לפני שנתיים. במהלך הניתוח, המנתחת אמרה לי שהיו לי המון הדבקויות שכנראה נוצרו מהקיסרי הראשון. היא גם אמרה לי תתכונני לקראת הילד השלישי שתרצי, לקחת את הזמן. אני רוצה להבין מה זה משנה אם מחכים חודש, חצי שנה, שנה או שנתיים. יש לי את הפער שאני רוצה ליצור


פרופ' לסינג: "מהו?"


מאזינה: "אני רוצה פער של שנתיים".


פרופ' לסינג: "קיבלת! המושג של הידבקויות בעקבות ניתוחי בטן, אברים נדבקים מעט זה לזה. נוצרים מן ווילונות של רקמה עדינה. לפעמים המעי דבוק לדופן הבטן. אלה הן הידבקויות בתוך הבטן בעקבות ניתוחי בטן. בניתוח קיסרי, למרות שהרחם הוא איבר תוך בטני, באופן דיי מפתיע, כמות ההידבקויות הן לאין ערוך יותר קטנות. אנחנו בעיקר מדברים על כך שדופן הרחם הקדמי במקום שבו נעשה החתך, במקום שבו אנחנו תופרים, נדבק אל אזור השלפוחית, כך שישנו איזשהו קושי להיכנס אל תוך הבטן, כי אנחנו תמיד נכנסים באותה צלקת של הניתוח הקודם. אין בין ההידבקויות ובין כמה צריך לחכות להריון הבא ולא כלום. לנו ישנה המלצה להמתין כשנה וחצי בין ניתוחים קיסריים וזה מתוך רצון לתת לצלקת שבתוך הרחם, זמן להגליד ולהתחזק. זה לא קשור להידבקויות כלל ועיקר".





מאזינה: "אני בת 29 בשבוע 15 להריון ראשון. אתמול קיבלתי חיסון אנטי D בגלל שיש לי סוג דם O שלילי".


פרופ' לסינג: "עברת דיקור מי שפיר אתמול?"


מאזינה: "לא. יומיים לפני היה לי דימום. הייתי אצל הרופא, הוא לא יודע ממה זה ואומר שזה מקרי. הוא שלחי אותי לבצע בדיקת דם בבוקר ובשעות הערב עשו לי חיסון. אני מודאגת מהדימומים שיש לי".


פרופ' לסינג: "אני מבין שהרופא בדק אותך והעובר תקין".


מאזינה: "הוא תקין".


פרופ' לסינג: "וצוואר הרחם ארוך וסגור והשליה צמודה כהלכה לדופן הרחם. אין איזשהו שטף דם מתחת לשליה, ואם הדימום פסק, אני יכול להתנבא כמעט במאה אחוז שהכל יעלה יפה".


מאזינה: "הדימום לא פסק וגם התחילה לי לפני שלושה ימים דלקת בנרתיק".


פרופ' לסינג: "לא קשור לחלוטין. הדימום מגיע כנראה מאיזושהי היפרדות קלה בקטע מזערי של השליה מדופן הרחם. בד"כ הדימום חדל ואין לו שום משמעות (אם הוא לא כבד), על העובר. באולטרסאונד, קל לענות על השאלה הזאת. אני בטוח שהרופא בדק אותך והתבונן. את מדברת מהבית, זה ביטוי לכך שהוא לא מודאג, כי במקרים שהדימום הוא כבד או שיש שטף דם גדול מתחת לשליה שיכול לסכן את העובר או את האמא, אנחנו נוהגים לאשפז".





מאזינה: "השאלה שלי היא על CMV, הנגיף המסכן עוברים. אני בהריון שני כרגע בשבוע 14. בשבוע 8 כשעשו לי וירולוגיה גיליתי שיש לי IGG חיובי ו- IGM שלילי . בהריון הקודם לא היה לי כלום , אז כנראה נדבקתי בין ההריון הזה ללידה הקודמת".


פרופ' לסינג: "IGG חיובי ו – IGM שלילי?"


מאזינה: "נכון".


פרופ' לסינג: "אז ממה את דואגת?" 


מאזינה: "אני בעיקר דואגת מזה שאני לא יודעת מתי נדבקתי".


פרופ' לסינג: "אם יש לך IGG חיובי ו – IGM שלילי, אז אין פה עדות לזיהום בעת האחרונה. CMV - זה וירוס שבאחוז קטן, נשים שנפגעות בו בשלבים הראשונים של ההריון, הווירוס יכול להגיע לעובר ולגרום נזק. אנחנו מגלים את זה בבדיקה שבה אנחנו מחפשים את הנוגדנים IGG ו-IGM. IGG , הם הנוגדנים שנשארים לאורך זמן ומהווים עדות לכך שגופך פגש פעם את הוירוס. כאשר יש גם IGM חיובי, אז אנחנו שואלים את עצמנו האם הזיהום הוא מהעת האחרונה משום שהנוגדנים הראשונים שמתפתחים בזיהום טרי זה ה IGM ואח"כ נוצר IGG. עם חלוף הזמן ה IGM, הולך וחולף. אם הפרופיל שלך זה IGG חיובי ו -IGM שלילי, תהיי נינוחה".