פרופסור יוסי לסינג משיב לשאלות המאזינות בתכניתו "תשעה חודשים" ב-"eco99fm". פרופ' לסינג מייעץ ועונה מדי יום שישי בשעה 12:00 על שאלות בענייני הריון, לידה, פוריות והורות בריאה, באווירה נינוחה וקלילה.



מאזינה: בבדיקה שנעשתה לי בשבוע הרביעי פלוס 1 רמת הבטא היתה 1884. לא בוצעה הפריה ואין במשפחה שלנו תאומים. האם ייתכן ומדובר בהריון מרובה עוברים? מה ההסתברות שברמה גבוהה כזו של בטא, מדובר בהריון בודד?


פרופ' לסינג: בשבוע 4 ויום, פרושו למחרת היום שבו השואלת ציפתה לקבל ווסת. בשפת העם, יש לנו איחור של יום. אורכו של ההריון הוא 40 שבועות שהמניין שלהם מתחיל מהיום הראשון של הווסת האחרון. החישוב מתבסס על זה שאישה מתעברת שבועיים לאחר הווסת האחרון. ז"א שבתאריך שהיא אמורה לקבל ווסת, יום הביוץ ועוד שבועיים זה כבר 4 שבועות. אנחנו מונים את זה מהיום הראשון כי זה התאריך שמרבית הנשים זוכרות ואפשר להתייחס אליו. זאת שפה. היום בעידן האולטרסאונד, אנחנו ממליצים לעשות אותו מוקדם, שבוע 7-8, אנחנו יכולים למדוד את אורכו של העובר שמתאים מאוד בשבועות המוקדמים לגיל ההריון. הוא מאפשר לנו לדייק יותר באורכו של ההריון. בטיפולי הריון אנחנו בודקים את בדיקת הדם הראשונה בערך בשבוע 4 וכשיש הריון יחיד אנחנו מדברים על 150-250 בטא. אם יש 1800, זה יכול לרמז בין שאר הדברים גם על הריון מרובה עוברים.



מאזינה: עברתי הזרעה והרופא נתן לי להתחיל בתמיכה של פרוגסטרון. הזרעה זה בעצם רק קצת לעזור לתהליך הטבעי, זה לא ממש התערבות פולשנית, למה אנחנו צריכים את התמיכה של הפרוגסטרון אם הגוף בסדר והכל טוב והוא יודע לייצר אותו לבד?
פרופ' לסינג: לא יודע
מאזינה: זה תלוי ברופא המטפל ובפרוטוקול שהוא כותב
פרופ' לסינג: מסיבות שונות, מישהו מבצע הזרעה. ההזרעה מתבצעת במועד מסוים, זה צריך להיות מיד לאחר ביוץ. ברגע שהיה ביוץ, נוצר במקום שבו היה הזקיק, שהפך להיות לגוף צהוב שמפריש הורמונים. בין השאר גם את הורמון הפרוגסטרון. לכן, למה צריך להוסיף פרוגסטרון על פרוגסטרון אם הוא כבר ממילא קיים בסיסטם? בפרקטיקה כשעושים הזרעה רגילה יש כאלה שיתנו, יש כאלה שלא. אנחנו נותנים פרוגסטרון בטיפולי הפריה חוץ גופית ולפני תרומת ביצית. האם זה תנאי הכרחי להצלחת הטיפול? קרוב לוודאי שלא.



מאזינה: אני בת 34, מנסה להכנס להריון כבר חצי שנה. עשיתי צילום רחם ואולטרסאונד ונאמר לי שיש לי מחיצה ברחם בעובי של 15 מ"מ, רציתי לדעת האם זו הסיבה שאני לא מצליחה להכנס להריון והאם אני צריכה להסיר את המחיצה?
פרופ' לסינג: 15 מ"מ זה אורכה של המחיצה. מכיפת הרחם לכיוון צוואר הרחם, זה אורך דיי ניכר. במקרים שכאלה, צריך להסתכל על צילום הרחם ולראות את כל היחסים. אבל 15 מ"מ שמתבלט אל תוך חלל הרחם יכול להיות סיבה להפלות. לא כל כך כסיבה לאי כניסה להריון. כאשר אנחנו יודעים שיש מחיצה שהיא ארוכה יתר על המידה והיא נכנסת לתוך הקריטריון של מחיצה שעלולה להביא להפלות , יש מקום להסיר אותה טרם ההריונות. אבל מחיצה כשלעצמה היא לא גורם שמונע הריון.