נאמר לי כי אכילת פחמימות משפרת את מצב הרוח ומומלצת. האם הנתון הזה נכון?
“כולם בטוחים שהפחמימות משפרות את מצב הרוח, ובאמת פחמימות וסוכרים יכולים להעלות את רמת הסרוטונין במוח. לכן נדמה לנו שהם משפרים את מצב הרוח, אבל מה שחשוב לדעת הוא שהסרוטונין מיוצר במוח מתוך חומר אחר, הנקרא טריפטופן, והחומר הזה נמצא גם בגבינה לבנה, בגרגירי חומוס ואפילו בטחינה. זה בעצם מלמד אותנו שבלי לדאוג לתזונה מאוזנת ואכילת חלבונים אפילו הפחמימות לא יכולות לשפר לנו את מצב הרוח לאורך זמן. להערכתי, המאכלים שדווקא כן משפרים את מצב הרוח הם כאלה המכילים שילוב בין פחמימות וסוכרים לחלבונים, כמו חלווה. ואם תשאלו אותי, שמירה על פעילות גופנית תורמת הרבה יותר לשיפור מצב הרוח, אפילו בהשוואה לשוקולד”.

בעבר המלצת על אבקת חלבון ממוצרים טבעיים. אילו אבקות חלבון הן הכי טובות ומומלצות?
“אבקות החלבון שהתייחסתי אליהן בעבר הן אבקות חלבון העשויות ממי גבינה. מי גבינה הם למעשה תוצר לוואי שאנחנו מקבלים בעת ייצור מוצרי חלב. התברר כי יש במים האלה כמות חלבונים ניכרת ואיכותה גבוהה מאוד. יש הטוענים אפילו שיש בהם איכות חלבונים יותר גבוהה מאשר בביצה, שקיבלה ציון 100 במבחן על איכות החלבון. מי החלבון הם בעצם תוצאה של תהליך ייבוש מי הגבינה האלה. התוצר הסופי הוא, כמובן, הפיכתם לאבקת החלבון המדוברת, אבל כדי שאבקת החלבון תהיה טעימה וראויה למאכל, מוסיפים לזה כל מיני תוספים, ולפעמים אף מעשירים את זה בעוד קצת חומצות אמינו, שספורטאים אוהבים בשביל לקבל תוצאות יותר מהירות בפעילות שלהם. חשוב להשתמש רק באבקות חלבון העשויות מחומרים טבעיים. לפעמים מוסיפים לאבקות החלבון עוד שניים־שלושה חלבונים, כדי להעשיר את רמת החלבון שלהן. אם אתם רואים שבאבקת החלבון שלכם יש תוספת של ממתיקים, דעו כי הממתיק היחיד שמומלץ הוא ממתיק על בסיס סוכרלוז. בעת רכישת אבקות חלבון חשוב מאוד לקרוא על האריזה גם את האותיות הקטנות, כדי לבדוק את כל הרכיבים וכך לשים לב מהי סוג האבקה ולהתאים עבורנו את אבקת החלבון המומלצת ביותר”.



בתקופה האחרונה התחלתי להשתמש בשמן שומשום בעיקר לצורך הכנת מוקפץ וגם כאשר אני משרה את חזה העוף לשניצלים. כמה זה משמין?
“שמן השומשום ידוע בטעמו הדומיננטי, ולכן בהחלט אפשר להשתמש בכמות קטנה ממנו ולהרוויח טעם עשיר. תנסי אפילו להוסיף חצי כפית של שמן שומשום לסלט ירקות ותביני עד כמה הוא משנה את כל הטעם של הסלט. נוסף על כך, שמן השומשום הוא בעל ערך בריאותי. הרי משומשום מכינים את הטחינה, שגם לה יש ערך בריאותי. אבל יש פה נתון שחייבים להתייחס אליו: כל השמנים, לא משנה אם זה שמן גזר או שמן אבוקדו, בסופו של דבר עדיין נחשבים כמנת שומן, וצריך לדעת איך להשתמש בהם בתוך התפריט היומי שלנו. שמן מכיל כ־850 קלוריות ב־100 גרם, כלומר בחצי כוס יש כ־900 קלוריות ובכפית אחת יש 45־50 קלוריות. שמן השומשום מעולה, כי הוא משדרג את הטעם במינימום שימוש, אבל מבחינת קלוריות, שמן הוא שמן, לא משנה ממה מפיקים אותו. בפן הבריאותי יש עדיפות לשמנים שהופקו בכבישה קרה, כי לשמנים שהופקו בכבישה חמה אין ערך בריאותי רב”.



האם בשיבולת שועל יש גלוטן?
“זוהי טעות נפוצה. באופן חד-משמעי, בשיבולת שועל אין גלוטן. הסיבה שבגללה לא ממליצים לחולי צליאק לאכול שיבולת שועל היא משום שתנאי האחסון, האריזה, ההובלה והגידול של שיבולת השועל הם כמו של החיטה, ובשל תנאי האחסון הדומים, עלול להיות בשיבולת השועל מעט גלוטן. לכן מעדיפים להיזהר ולהימנע מלאכול אותה”.



התחלתי לאכול שלוש כפות של דייסת קוואקר עם חלב, אבל זה גורם לי לכאבי בטן. האם כדאי לי להפסיק לאכול את הקוואקר?
“לדעתי, כאבי הבטן שלך אינם קשורים לאכילת דייסת הקוואקר, וככל הנראה הגורם לכך דווקא קשור לחלב שאת מוסיפה לדייסה. לכן אני ממליצה לך לנסות להכין את הדייסה על בסיס מים במקום על בסיס חלב ולראות אם כאבי הבטן ממשיכים להופיע. נוסף על כך, לא כדאי לשתות מים בסמוך לאכילת דייסת הקוואקר כדי לא להפריז בשימוש בנוזלים בבת אחת”. 



מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM



עריכת תוכן 103FM: הדס בארי