אם הלכתם בסוף השבוע האחרון לחופי הים וחשתם על בשרכם צריבה של מדוזה, אתם לא לבד. למאות מתרחצים בחופי ישראל היה התענוג המפוקפק לפגוש את האורחים הלא כל כך קרואים שצפויים לשהות בארץ לפחות בחודש הקרוב. צריבה של היצור הימי לא נעימה ובמקרים מסוימים עלולה להיות מסוכנת במיוחד.

למדוזות יש תאים ייחודיים לאורך הזרועות שלהן, הנקראים "קנידוציטים"  (cnidocytes). תאים אלו מלאים ארס תאים, הם מגיבים למגע ומסוגלים לירות את הארס במהירות עצומה וזו הסיבה לפגיעות הרבות במתרחצים הנתקלים בנחילי המדוזות בחופי ישראל.
ניצן פרימור, הרוקח הראשי של חברת נוה פארמה העניק מספר טיפים לטיפול מומלץ בצריבת מדוזה ואמר כי בשלב הראשון לאחר הפגיעה יש להוציא במהירות את האדם שנפגע מהצריבה מהמים ולנטרל את הארס על ידי שטיפת האזור הפגוע במי ים במטרה לדלל ולנטרל אותו. על מנת להסיר את הארס הדביק, כדאי להשתמש בפריט עשוי מפלסטיק כמו כרטיס אשראי או סכין חד פעמית.
 

מדוזות בחוף אשקלון. צילום: פלאש 90
מדוזות בחוף אשקלון. צילום: פלאש 90

לאחר פעולות אלו, מומלץ להניח על האזור הפגוע פדים רטובים של מגנזיום סולפאט למשך 20 דקות לפחות. הפדים מכילים תמיסה היפר-אוסמוטית המנטרלת את הארס, מונעת נפיחות, מרגיעה את האזור ומונעת החמרה.
במקרים קלים, ניתן להשתמש בשקיות קרח, משככי כאבים ללא מרשם. במקרים קיצוניים ובמידה ומדובר בפצעים פתוחים יש לחבוש את הפצע ולמרוח משחה אנטיביוטית.