ניסים משעל אירח ביום שישי, בתוכניתו "בסוכה של ניסים משעל" ב-103FM, את הפסיכיאטר יורם יובל שהזמין לסוכה את האושר כאושפיזין. "האושר הוא דבר שכולנו רוצים. כששואלים אנשים מה חשוב להם ביותר, רוב האנשים יאמרו שהם רוצים להיות מאושרים. כששואלים מהו האושר ואיך מתקרבים אליו התשובה היא בדרך כלל מורכבת. התעסקו בה פילוסופים, משוררים, אנשי דת ובשנים האחרונות גם חוקרי מוח".



מהי הנוסחה שלך לאושר?


"קצת הנאה והרבה משמעות. טל בן שחר מהמרכז הבינתחומי הוא מומחה גדול ממני לאושר והוא תבע את הנוסחה: אושר = הנאה + משמעות. מרכיב ההנאה באושר קיים אך בניגוד למה שכולם חושבים הוא קטן יחסית והדבר המרכזי הוא המשמעות. מהי הנאה? הנאה היא כשנעים לנו וטוב לנו. רבים בתרבות המערבית מסכימים עם הנוסחה הזו אך מי שמנסה רק למקסם את ההנאות שלו - הלך עליו. כל הדתות בעולם וכל הפילוסופים בעולם מסכימים על דבר אחד: הדרך אל האושר אינה להרבות תענוגות. מי שירבה בתענוגות לא יהיה בהכרח מאושר. הנה, כעת אנחנו בחג הסוכות ומקריאים בבתי הכנסת את מגילת קהלת. במגילה קהלת אומר שהיה לו הכול והוא לא היה מאושר.



"מערכות ההנאה במוח שלנו לא יכולות להיות מופעלות לאורך זמן", פירט יובל. "כשאני חושב על הנאה אני חושב על 'כלל הביס הראשון'. תחשוב על הפעם האחרונה שאכלת חתיכה מעוגה מדהימה שבדרך כלל אסור לך לגעת בה. הביס הראשון תמיד יוצר את תחושת גן העדן בעוד שהביס השני חלש ממנו בהרבה בגלל שאנחנו מתרגלים מהר מאוד לדברים הטובים".



אז הדרך אל האושר אינה רק התענוגות. מהי המנה העיקרית?


"משמעות. זה הדבר שבשבילו אתה קם בבוקר וזה מה שנותן לך את האור בעיניים. זה הדבר שיקר לליבך ואתה מוכן להתאמץ בשבילו. בשביל רובנו המשמעות היא לעשות טוב לאנשים שאנחנו אוהבים. הורות היא דוגמה קלאסית לכך. ילדים הם שמחה ודאגות אך הם האושר הגדול בחיים עבור ההורים ועבור הסבים והסבתות. כשאנחנו תורמים לאושרם של ילדינו אנחנו מגדירים את אושרנו. כשאתה עוזר לילד שלך ונותן לו משהו מעצמך, אתה הופך את עצמך למאושר יותר. נזיר קתולי שאין לו ילדים לעומת זאת מקדיש את חייו לדת והוא מוצא בה משמעות שעושה אותו מאושר".




מה השפעת הכסף על האושר?

"בקצרה - מעט כסף זה לא טוב אך הרבה כסף לא בהכרח מוסיף. אנשים רבים אומרים 'העיקר הבריאות' וחושבים שהכסף הוא לא שקובע, אך במובן מדעי אני יכול לומר שאנשים עניים הם פחות מאושרים".

כלומר להיות עשיר פירושו להיות מאושר?
"ממש לא. להיות עני פירושו להיות אומלל אך להיות עשיר אין פירושו להיות מאושר. ברגע שאתה מספק את צורכי הקיום הבסיסים עבורך, הקשר בין הכסף לאושר הולך לאיבוד. ברגע שאתה יודע שיש לך קורת גג, שילדיך חיים בשובע ושביטוח הבריאות שלך בסדר, תוספת הכסף למשכורת לא תקנה לך אושר".

אהבה משפיעה על האושר?
"אהבה זה האושר. ד"ר אייל דורון עשה מחקר ומצא שהאנשים המאושרים ביותר הם דווקא הנשואים המשכילים שיש להם יותר ילדים. בניגוד למה שאמרו לנו, שהרווקים ההוללים מאושרים יותר, אנשים נשואים נמצאים במערכות יחסים ארוכות ויש להם את מי לאהוב. בגלל שילדים הם אהבה ושמחה - הם מגדילים ומעצימים את האושר".

אתה מכיר אותי הרבה שנים ולכן אני רוצה לבקש ממך לאבחן אותי בשידור. האם אני אדם מאושר לדעתך?
"אתה שואף אל האושר. אנחנו מכירים שנים וראינו אחד את השני בעליות ובירידות. אתה תמיד שואף ויודע לאהוב גם כשהחיים לא פשוטים".

אז אסכם את השיחה איתך. הדרך אל האושר היא לא להרבות תענוגות אלא למצוא משמעות לחיים.
"למצוא משמעות ולעוף עליה, ללכת עם מה שאתה אוהב ומאמין בו עד הסוף, להשקיע במה שאתה אוהב, לתת מעצמך ולעשות - זו הדרך אל האושר".