אני בת 37. לפני כחודש וחצי הייתי במרפאה בבדיקה שגרתית והופתעתי לראות שלחץ הדם שלי מאוד גבוה יחסית לגילי (140/95). רופאת המשפחה ביקשה שאערוך מעקב יומיומי, ושמתי לב שהמדדים לא השתנו. כיצד אפשר לטפל בזה?
“יכול להיות שהמדדים שאת מתארת קשורים לתקופה מתוחה שאת עוברת או לתזונה לא נכונה – שתיית משקאות מתוקים עתירי קפאין, אכילת שוקולד בכמויות גדולות או שימוש יתר במלח במזון. מומלץ שתבקשי שיחברו אותך למכשיר שנקרא הולטר לחץ דם - זאת משום שפעמים רבות אנו נתקלים בתופעה שבה אנשים צעירים נלחצים בכל פעם שמודדים להם את לחץ הדם, והדבר משפיע על התוצאות.

כמו כן, ברגע שאת מודדת לחץ דם, כדאי שתעצמי את העיניים, תנשמי מהאף ותנשפי דרך הפה, ותנסי להירגע כמה שאפשר. מעבר לזה, תרגול מדיטציה או פעילות גופנית מסוג טאי־צ’י, יוגה וצ’י קונג יכולים לעזור. אם את מעוניינת לשלב עם הטיפול הקונבנציונלי טיפול בצמחי מרפא, את יכולה לשתות חליטת עלי זית”.

אמי סובלת מדמנציה ומנסה לעשות הכל כדי לא לחלות במחלה. האם לדעתך שימוש יומיומי בשמן זרעי רימונים יכול לסייע במניעת המחלה?
"דמנציה היא מצב המתאר ירידה בתפקוד הרגיל של האדם ובתפקודי המוח הגבוהים. זו מחלה הנובעת מגורמים רבים - מדיכאון, מחסור בוויטמינים ובעיה בתפקוד בלוטת המגן ועד למחלות נפש, אלצהיימר ואירוע מוחי. הטיפול בדמנציה, אם אפשר בכלל לטפל בה, הוא בהתאם לאבחנה ולגורם. לצורך העניין, אם חסרים ויטמינים ומינרלים ומשלימים את החוסרים, אפשר לצמצם את תהליך הדמנציה ולשפר את מצב החולה. גם כדורים נוגדי דיכאון עשויים לסייע בצמצום התהליך ולשפר את התפקוד.

כך או כך, חשוב לי לציין שלכל אדם מעל גיל מסוים יש ירידה בזיכרון. הרי בגיל 40 אנחנו רואים פחות טוב, בגיל 50 אנחנו זוכרים פחות טוב מספרים ושמות, והירידה הקוגניטיבית הזו נמשכת כל הזמן. לדמנציה על רקע אלצהיימר עלול להיות מרכיב גנטי בחלק מהמקרים. לשאלתך, לאחרונה אכן יצא מחקר ששמן זרעי רימונים יכול לצמצם את הדמנציה בחלק מהמקרים. חשוב לציין שהמחקר נעשה רק על בעלי חיים.

מה שעוד יכול לסייע הוא להפעיל את המוח כל הזמן במישורים שונים: לפתור סודוקו, תשבצים ותשחצים באופן קבוע, ללכת להרצאות, ללמוד שפה חדשה  ולהיות בקהילה חברתית פעילה. אני לא יכול להבטיח שזה ימנע תהליך דמנציה, אבל זה בהחלט עשוי לצמצם את הופעתה. בנוסף, אני ממליץ על תזונה טובה, פעילות גופנית ושמירה על אורח חיים בריא".

 אני בת 65 וסובלת מתחושת נמלול ברגליים בכל פעם שאני נועלת עקבים. האם יש דרך לטפל בנושא?
“הגוף שלנו משתנה עם השנים, וכך גם הזווית של המפרקים והכוח שלהם. ברגע שאת עומדת, כל משקל הגוף מונח על אצבעות הרגליים. בשורה התחתונה, סביר שלא מדובר בבעיה עצבית כי אם בבעיה מבנית. לכן, לתפיסתי, חשוב שתלמדי להקשיב לגוף שלך: בשלב הראשון הייתי בוחר בעקב שטוח או בנעלי פלטפורמה והייתי בודק אפשרות להוספת מדרסים שיסייעו למנוע את התופעה. כדי לרדת לעומק העניין, אני מציע לפנות לאורתופד מומחה לכף הרגל, גם אם מדובר בבדיקה ליתר ביטחון בלבד”.

 לאשתי (59) יש חיידק באזור הקיבה, והיא נשלחה לבדיקות. בהתאם להנחיות הרופאים הבאתי לה שלוש תרופות, שאותן היא נטלה לאורך שבועיים. הנפיחות ירדה, והיא מרגישה יותר טוב, אבל היא חשה בצרבות באזור הקיבה, והיציאות שלה השתנו. מה אפשר לעשות?
“חשוב להזכיר כל הזמן שגם כשמרגישים יותר טוב, כשמקבלים אנטיביוטיקה צריכים להמשיך איתה בהתאם להנחיות במרשם. ברגע שהיא תיקח את הכדורים, אני מאמין שמצבה יוסיף להשתפר. באשר ליציאות, יכול להיות שהיא לא מעכלת טוב שומנים, שזה דבר שידוע שיכול להשפיע על צורתה וצבעה של הצואה. לכן במקביל לנטילת הכדורים, חשוב להקפיד גם על תזונה טובה, הכוללת אכילת פירות וירקות. אם מצבה לא ישתנה, גשו לקופת החולים כדי לבצע בדיקת צואה”.

 

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.
מתוך תוכניתו של  פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM