מחלת הסוכרת, שממנה סובלים כיום יותר מ־50 אלף ישראלים, מהווה את סיבת המוות השלישית כיום בישראל. כארבעה מיליון חולים בעולם מתים ממחלה זו מדי שנה. עד היום הסתמכו על המלצת הרופאים לנהל אורח חיים בריא שיכול למנוע התפרצות סוכרת בקרב המבוגרים, אולם כעת מתפרסם מחקר חדש הטוען לראשונה כי ניתן לחזות סוכרת 2 אצל חולים עתידיים שני עשורים לפני האבחנה הרשמית.



המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי Journal of Endocrine Society, נערך ביפן במשך 11 שנים בין 2005 ל־2016, בהשתתפות 27 אלף אנשים בגילאי 30 עד 50 שלא אובחנו במחלה. במהלך תקופה זו, עקבו החוקרים אחר מספר מדדים אצל המשתתפים, ואבחנו 1,067 אנשים עם סוכרת מסוג 2 ו־4,781 במצב טרום סוכרתי, שמזוהה עם סיכון גבוה לפתח סוכרת מסוג 2. המשותף למשתתפים אלו הוא שבתוך עשור לפני האבחון במחלה, נצפו אצל כולם מדד מסת הגוף (BMI) גבוה, רמת סוכר גבוהה בדם בצום והתנגדות לאינסולין, כאשר הסימנים רק התחזקו ככל שקרב מועד אבחונם.



"לעזור למטופל לאמץ אורח חיים בריא" : פרופ' חוליו וינשטיין. צילום: יבגני נפומנישי
"לעזור למטופל לאמץ אורח חיים בריא" : פרופ' חוליו וינשטיין. צילום: יבגני נפומנישי



בעוד אותם סימנים התבטאו במדדים מעט יותר נמוכים אצל קבוצת המשתתפים שפיתחו טרום סוכרת, ביחס לאלה שאובחנו עם המחלה עצמה, אבחונים קודמים של המשתתפים שפיתחו טרום סוכרת העידו על כך שאותם סימני אזהרה נכחו כבר יותר מעשור לפני שאובחנו כך. כיוון שרוב האנשים שמפתחים סוכרת מסוג 2 חווים מצב של טרום סוכרת לפני האבחון, חישוב נוסף הביא את החוקרים להסיק שניתן לאתר את סימני האזהרה כבר יותר משני עשורים לפני האבחון.



לממצאי המחקר עשויות להתלוות השלכות מעשיות. לדבריו של מי שעמד בראש המחקר, ד"ר הירויוקי סגסאקה מבית החולים איזוואה שבמטסומוטו ביפן, "ייתכן שנצטרך לבצע פעולות התערבות הרבה יותר מוקדם, לפני מצב של טרום סוכרת, כדי למנוע את התקדמות הסימפטומים לסוכרת של ממש".



"הרבה אנשים עם טרום סוכרת יכולים למנוע התפתחות סוכרת מסוג 2 באמצעות אימוץ סגנון חיים בריא, כמו הקטנת צריכת סוכר ומזון מעובד ועיסוק בפעילות גופנית על בסיס קבוע", מוסיף פרופ' חוליו ויינשטיין, ממרכז DMC לטיפול בסוכרת ומנהל יחידת הסוכרת בבית החולים וולפסון. "התחברות למד סוכר רציף ללא דקירות יכולה לסייע להחליט אלו מאכלים משפיעים יותר ואלו פחות על רמות הסוכר בגוף, ובכך לעזור למטופל לאמץ אורח חיים בריא".