כל שש שניות מת אדם כתוצאה מסיבוכים של מחלת הסוכרת. זו לא טעות דפוס. הסוכרת מהווה היום את גורם התמותה השלישי בעולם, כאשר יותר מ־425 מיליון אנשים חולים בה. להערכת ארגון הבריאות העולמי, עד שנת 2030 יגיע מספר המבוגרים החולים בסוכרת ליותר מחצי מיליארד בני אדם. 
חולים סוכרתיים סובלים מעליית רמות הסוכר בדם עקב רגישות מופחתת להורמון האינסולין האחראי על החדרת הסוכר לתאים. סוכרתיים נמצאים בסיכון מוגבר לפתח מגוון סיבוכים: פגיעות בכליה, ברשתיות העיניים ובמערכת העצבים. סיבוכים אלו נגרמים עקב רמות הסוכר הגבוהות הפוגעות בחלבוני הגוף וגורמות לדלקת. למעשה, על פי מחקרים, קרוב ל־50% מחולי הסוכרת בעולם סובלים ממחלה כלייתית כרונית, שבמרבית המקרים גורמת כאב וסבל רב לחולים, עלולה להוביל לאיספיקת כליות, דיאליזה, השתלת כליות ובמקרים מסוימים, אף למוות. 

כאשר מדברים על הסיכון לחולי סוכרת עם מחלות לב, הנתונים מדאיגים לא פחות. כ־70% מחולי הסוכרת בעולם צפויים למות מסיבוכים של מחלות לב וכלי דם. בהמשך לנתון הזה, זה לא מפליא שקווי הטיפול במחלת הסוכרת השתנו, וכיום ההמלצה היא לבדוק ראשית את הימצאותן של מחלות לב בקרב החולים בסוכרת.

עד 2014, בסך הכל לפני ארבע שנים, אם היית חולה סוכרת וסבלת ממחלה קרדיווסקולרית, לרופא שלך לא הייתה תרופת סוכרת המגינה על לבך. התרופות הקיימות אומנם איזנו את הסוכר והפחיתו סיכון למחלות כלי דם קטנים (ובכך גם מנעו פגיעה בכליות, ברשתית ובמערכת העצבים) אבל התמותה הקרדיווסקולרית הגבוהה בחולים אלו לא השתנתה. חלק מהתרופות אפילו הגבירו את הסיכון לאי־ספיקת לב, סיבוך שכיח בסוכרת. התרופות שהיו זמינות הפחיתו באופן נמוך את ההידרדרות הכלייתית המאפיינת חולי סוכרת רבים. 

בשנים האחרונות חלה מהפכה של ממש, כאשר קבוצות תרופות מסוימות הראו במחקרים הפחתה משמעותית בתמותה קרדיווסקולרית. גם קבוצת תרופות אלה לא חפות מחסרונות ולא מתאימות לכל חולי הסוכרת. חלק מקבוצות אלו ניתנות בתפקוד כלייתי תקין או ירוד במצב קל, וחשוב להתייעץ עם הרופא עליהן. קבוצות התרופות הללו עלולות לגרום להתייבשות, וחשוב שהמטופל ידאג להרבות בשתייה.

פריצת דרך 

בישראל חיים כיום כחצי מיליון אנשים שמאובחנים כחולים בסוכרת, כאשר 90% מתוכם סובלים מסוכרת מסוג 2. ד"ר יבגני מושקוביץ, מומחה לאנדוקרינולוגיה ורפואה פנימית, שמנהל את מרפאת הסוכרת המחוזית במחוז דן פ"ת של שירותי בריאות כללית, מדגיש אף יותר את המשמעות של הימצאות הסיכון לתמותה לבבית בקרב חולי סוכרת: "אחת המטרות הכי חשובות שלנו היא להפחית את התמותה ממחלות קרדיווסקולריות. בשנים האחרונות נערכו מחקרים שונים שבדקו מה משפיע על התמותה ואיך אפשר להפחית אותה. מצד אחד הוכח כי הטיפול בכל הגורמים השונים כולל פעילות גופנית, תזונה נכונה וכו', בהחלט יכולה לסייע, ובמקביל הוכח גם כי ישנן קבוצות שונות שהמנגנון המצוי בהן מפחית אף הוא את התמותה. אלו בהחלט בשורות טובות".

לדברי ד"ר רקפת בכרך, מומחית ברפואת משפחה, מחוז שרון־שומרון מטעם שירותי בריאות כללית, עברנו כברת דרך ארוכה ומרשימה מאותם ימים, שבהם היו זמינות התרופות מהדור הקודם, ועד היום: "השנים האחרונות הביאו איתן התקדמות מדהימה בטיפול בסוכרת, ושינו לחלוטין את העולם הזה. כאשר התפרסם מחקר לפני שלוש שנים ושינה את פני עולם הסוכרת, הייתה בפעם הראשונה הוכחה חד־משמעית לירידה בתמותה ולאשפוזים קרדיווסקולריים. זוהי בשורה מאוד גדולה לעולם הרפואה בכלל ולעולם הסוכרת בפרט. מצד אחד, עדיין צריך קווים מנחים גם היום, אבל מצד שני, אפשר להתאים לחולים תרופות שמתאימות ספציפית עבורם. יש לנו היום קבוצות של תרופות שעשו שינוי מהפכני בגורל החולים הסוכרתיים". 
 
מידע זה אינו ממצא רפואי ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי. בכל שאלה בנושא יש לפנות לרופא המטפל. הכתבה מתפרסמת בשיתוף בורינגר אינגלהיים ישראל בע"מ