האם עולם הרפואה נמצא על סף פריצת דרך שתביא בסופו של יום לריפוי מחלת הפסוריאזיס? זו השאלה שמעסיקה 250 אלף חולים במדינת ישראל שעוקבים בדריכות אחר תוצאות מחקר שבוצע לאחרונה.

המחקר, שבוצע במעבדות המחקר של המרכז הרפואי רמב"ם בשיתוף הפקולטה לרפואה בטכניון, מצא תאים לא מוכרים שלפי ההערכה אחראים למחלת העור ממנה סובלים החולים.

על פי החוקרים, מדובר בתאים מולדים בשם תאי 3ILC, שנמצאים ברקמות של איברי שונים בגוף. בין היתר נמצאים בתאים כמו בלוטות הלימפה, המעיים, שקדים ואיברים נוספים.

מהמחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology, עולה שתאים אלה גורמים להתפרצות המחלה על ידי הפרשת חלבונים מסוימים (IL17 ו-IL22), במצב של דלקת או חשיפה לחיידקים.

במהלך הניסוי, הוסיפו החוקרים את התאים המדוברים לעור בריא, שהפציעו ממנו כתוצאה נגעי פסוריאזיס."למחקר זה השלכות תראפויטיות מרחיקות לכת", מסביר פרופ' עמוס גילהר ראש המעבדה לחקר העור והזקנה במרכז הרפואי רמב"ם והפקולטה לרפואה של טכניון, בשיחה עם "מעריב".

לדבריו, "ההשלכות של המחקר, שמכה גלים בעולם הרפואה וגורם להתעניינות רבה, עשויות להוביל לפיתוח טיפול חדשני ביותר בעיקר לאותם חולים שאין אפשרות לטפל בהם באמצעות הטיפולים הביולוגיים מסיבות רפואיות ולאלו שאינם מגיבים לטיפולים שניתנים על ידי הרופאים".

עוד הוא אומר כי "אחרי המחקר הזה כל קונספציית הטיפולים יכולה להשתנות מהקצה לקצה. יתרה מכך, מכך הידיעה כי ישנם תאים מולדים כגון אלה הנושאים איתם את הפסוריאזיס משנה את התפיסה לגבי מגוון רחב של מחלות אוטואימוניות נוספות".