מגדל העלמה האגדי של איסטנבול נפתח מחדש כאנדרטה ומוזיאון במלאת מאה שנה לרפובליקה של טורקיה לאחר עבודות שחזור קפדניות ומספר שיפורים. מגדל העלמה (Kız Kulesi), מבנה איקוני מול חופי הצד האסייתי של איסטנבול, פותח בימים אלה שוב את שעריו עם השלמת תהליך השיקום שהחל משרד התרבות והתיירות הטורקי בשנת 2021. המגדל, אשר ממוקם על הבוספורוס מיצר, יתפקד כעת כמוזיאון ואנדרטה.

מהאלפים ועד הארי פוטר: מסלולי הרכבות המרהיבים ביותר באירופה
"השכנים הכי קרובים - בתחנת החלל": כך מתבצעות טיסות למקום הנידח בעולם

מגדל העלמה נבנה בתחילה במאה החמישית לפני הספירה על אי זעיר במרחק של כ-20 מטרים מהחוף, כמחסום מכס לניהול אוניות הנוסעות דרך הבוספורוס וגביית מיסים. באי זעיר זה הורה הקיסר הרומי מנואל קומננוס לבנות מבנה הגנה במאה ה-12. שרשרת ברזל שהשתרעה מהמגדל למגדל אחר בחצי האי ההיסטורי השתלטה על כניסתו ויציאתו של הבוספורוס.

לאחר כיבוש איסטנבול ב-1453 על ידי הסולטן מהמד השני, נבנה כאן מגדל עץ ששימש כמגדל שמירה, מגדלור ואתר הסגר במאות הבאות. בעידן הרפובליקה, לאחר ששימש את רשות הנמל של העיר במשך תקופה ארוכה, המגדל נמסר למשרד ההגנה הטורקי ב-1964 ולאחר מכן למפעלים ימיים של טורקיה ב-1983 אז שימש כתחנת מכ"ם ומחסן. לאחר מכן היא תפקדה גם כמסעדה שנגישה רק באמצעות סירות מחופו של אוסקודר.

ממוקם באמצע הבוספורוס, מאחורי מגדל העלמה ישנן כמה אגדות שמוסיפות לתהילה שלו. הראשונה מספרת את סיפורם של מלך ובתו הנסיכה, בה לאחר שמגדת עתידות חזתה שהנסיכה תמות מהכשת נחש, בנה המלך את מגדל העלמה על הסלעים כדי להגן על בתו. עם זאת, הנסיכה לא יכלה להתחמק מגורלה בסופו של דבר והוכשה על ידי נחש שנכנס לטירה בסלסלת פירות. אגדה אחרת מספרת שליאנדרוס התאהב בהירו, נזירה של אפרודיטה שחיה במגדל. ליאנדרוס שחה כל לילה כדי לראות את הירו עוקב אחר אור המגדל. עם זאת, אור המגדל כבה בסערה לילה אחד, ליאנדרוס איבד את דרכו וטבע בבוספורוס. המום מצער ואובדן, הירו התאבד.

כאחד מציוני הדרך האייקוניים בקו הרקיע של איסטנבול, מגדל העלמה דורש תחזוקה מתמדת בשל מיקומו בים ומושפע רבות מתנאי מזג האוויר. בשל כך יזם משרד התרבות והתיירות הטורקי פרויקט שיקום שכותרתו "מגדל העלמה פוקח את עיניו שוב" בשנת 2021. הפרויקט בוצע בפיקוח המשרד ובייעוץ של אקדמאים ואדריכלים מומחים. במסגרת השיקום האחרון הוסרו כל תוספות הבטון מהמבנה המרכזי של המגדל, שלא היה קיים במסמכיו ההיסטוריים. בנוסף, המגדל והאי שהוא ניצב עליו נתמכו עם יתדות ומבודדים סיסמיים. הגג מעל חצר המגדל הוסר והוחלף בגג מעץ שהוכן בהתאם לצורה המקורית. גם החצר והרצפות החיצוניות שוחזרו לחומר המקורי שנקבע ברישומים ההיסטוריים.

מקומיים ומבקרים באיסטנבול אוהבים לצפות במבנה האלגנטי הזה ללא הרף ממקומותיה המרובים של העיר. כעת, לאחר שהוא נפתח מחדש כמוזיאון, המבקרים יכולים לצפות באיסטנבול היפה מנקודת המבט של מגדל העלמה. 

www.kizkulesi.gov.tr