חניון מפגש הנחלים – יער ברעם

חניון מקסים ואינטימי בלב יער ברעם, השוכן בנקודת המפגש בין נחל צבעון לנחל גוש חלב. בסמוך לנקודת הזרימה במורד הנחל יש שביל הליכה קצר ומונגש. החניון מאפשר פיקניק מוצל ונוח בקרבה לאזור הנחל. מי הנחל זורמים גם בחודשי הקיץ, אם כי בכמות מועטה.
איך מגיעים? Waze: "גן לאומי ברעם". יש להתנהל בהתאם לשילוט.

אגמון החולה (צילום: עינבר רובין)
אגמון החולה (צילום: עינבר רובין)

חורשת האקלום בקדמת הגן הבוטני אגמון החולה, קק"ל

קק"ל הקימה באגמון החולה קק"ל גן בוטני המשתרע על פני 14 דונם. חפרה בריכות ותעלות, בנתה שבילים וגשרים ושתלה עצים. התוצאה מרהיבה, המבקר בגן הבוטני מוצא את עצמו באזור חי ותוסס, המדגים דו-קיום אמיתי בין חקלאות וטבע.
בגן הבוטני יש 70 מינים של צמחי מים ומקומות לחים. שמותיהם רשומים בגן ליד הצמחים עצמם. בין הצמחים המיוחדים שניתן למצוא בגן: אירוס ענף, נימפאה לבנה, נופר צהוב, בוציץ סוככני, סוף צר עלים, נענת המים, ורד צידוני ועוד. בזכות הקשר הישיר של הגן הבוטני עם הטבע מסביב הוא משמש מקום מקלט גם לבעלי חיים. דגים כמו נאווית הנחלים ואמנון מצוי התבססו היטב במי הבריכות של הגן. מקום אחד בגן כבר ידוע כמקום מעבר של לוטרה (כלב נהר, בעל חיים נדיר מאין כמוהו בישראל) שחיה בעמק החולה.
הגן יפה לביקור כל השנה, ובתקופה זו של השנה הוא בשיא תפארתו. לצמחי המים התנהגות אחרת מצמחים אחרים, ולכן הם יכולים להיות פעילים גם בעונה שבה מסביב הכול יבש. אדרבה, בחורף, כאשר המים קרים, הם מעדיפים להאט את פעילותם ככל האפשר. כדאי לבקר בגן בשעות הבוקר המוקדמות או לסיים בו את היום בשעות אחר הצהריים המאוחרות.
הגן הבוטני נמצא במרחק פחות מעשר דקות הליכה ממרכז המבקרים שבכניסה לאגמון.

יער פולג 

יער פולג הוא יער אקליפטוסים קטן, הצומח מצפון לערוץ נחל פולג. היער נמצא בלב אזור של ביצות ("ביצות פאליק"). היער ניטע בעצי אקליפטוס המקור משום שהם צומחים היטב ליד מקווי מים. ביצת פולג הייתה בעבר השנייה בגודלה בארץ ישראל ורק ביצת החולה הייתה גדולה ממנה.
בשנת 1934 החלו לייבוש את הביצות שהיו מוקד ליתושים ולבעיות תחבורה בחורף. באזורים המוצפים, ממזרח וממערב למסילת הברזל, בעיקר בצד המערבי של נחל פולג, יש כתמים של אדמות חרסיתיות וביצתיות, המכילות שיעורים גדולים של חומר אורגני. קרקעות אלה נוטות "לשקוע" כאשר הן נחשפות, דבר שמנמיך אותן מתחת לנחל פולג. מקומות אלה אי אפשר לנקז ולכן הביצות, על עולם הצומח והחי שבהן, השתמרו עד ימינו.
ביער ישנם שני חניונים: החניון הצפוני – חניון בו כ-15 שולחנות בצל עצי אקליפטוס. ברחבת החניה יש מכלי אשפה גדולים. החניון הדרומי – כ-300 מ' מדרום לחניון הצפוני, ליד הגשר העובר מעל מסילת הברזל תל אביב-חיפה. בחניון כתריסר שולחנות ובהם שולחן נגיש. ברחבת החניה יש מכלי אשפה גדולים. החניון מנציח את עילם ערד (ז"ל), חייל דובדבן ששם קץ לחייו ב 2011. 

הגן הבוטני (צילום: מיכאל חורי)
הגן הבוטני (צילום: מיכאל חורי)

יער בארי 

הוא היער הגדול במערב הנגב. בין שדות רחבים של גידולי שדה נמצא האתר של בארי הישנה, מכרות גופרית עזובים, אנדרטה לפרשים האוסטרלים והניו זילנדים ששהו כאן במלחמת העולם הראשונה, בארות מים עתיקות ואתרים נוספים. קק"ל פיתחה ביער שבילי אופניים אחדים. היער מפורסם בפריחת הכלניות המרהיבה שמתרחשת בחודש פברואר.

איך מגיעים: א. מקיבוץ בארי (כביש 232); מחניון רעים (כביש 232); מאזור נחל עוז (כביש 25). חניון נח'אביר - למרגלות מגדל המים בנח'אביר (בארי הישנה). בחניון יש שולחנות פיקניק נגישים, מים לשתייה ושביל טיול מעגלי קצר.

חניוני יער המלאכים

דרך יער (נקראת דרך קדם) באורך כ-4 ק"מ עוברת באתרי יער המלאכים-שחריה,  שליד קריית גת. לאורך הדרך זרעה קק"ל כמה חניונים. בכניסה – חניון עמק החרובים המזרחי, לא הרחק ממנו חניון כבשן הסיד ע"ש הוכמן, שאכן נמצא ליד כבשן סיד ישן עתיק. חניון נוסף (חניון חורבת כרוע – נגיש לאנשים עם מוגבלויות),  נמצא ליד חורבת כרוע ובה שרידי מבנה ציבורי קדום ובור מים.
החניון המרכזי ביער נמצא ליד מגדל התצפית (המגדל סגור למבקרים) ובו שולחנות פיקניק רבים חלקם נגישים, שירותים (פתוחים 08:00-16:00), ופסלים אומנותיים נגישים – מתאימים לטיפוס גם לילדים עם מוגבלויות.  ביער שני שבילי הליכה קצרים.
איך מגיעים:  הכניסה ליער נמצאת כארבעה ק"מ ממזרח לקריית גת, כביש 35, בין סימני ק"מ 24-23.