מכירים את הרגע הזה שבו אתם יוצאים מהבית, מורידים את הרגל מהגז ומבינים שאתם בדרך לחופש? אז ככה אני מרגישה בכל פעם שאני יורדת דרומה, אל הנופים המדבריים והשלווה האינסופית. מקום שבו המושג שקט מקבל משמעות אחרת - והוא הרבה יותר מזוקק וטהור.

יש לא מעט מקומות מעניינים ומסקרנים במדבריות של ישראל, אזורים שהיו צחיחים וזכו לחיים מחודשים בזכות המון רצון וחזון של בודדים. אחד המקומות האלה הוא כפר הנוקדים, שנמצא בבקעת הקנאים במדבר יהודה, דקות ספורות מערד.

בקתות כפר הנוקדים (צילום: מיטל שרעבי)
בקתות כפר הנוקדים (צילום: מיטל שרעבי)

הכביש שממנו תרדו אל הבקעה (כביש 3199) הוא נקודה מצוינת להאט מהמרוץ, כי הוא מצליח להעביר ברגע את הפלא שאליו אנחנו נכנסים - ממש כמו מסע בזמן, שכן המון היסטוריה יש לבקעה הזאת. היא ראתה קרבות ומלחמות, ושמה הוא עדות לכך, שכן הבקעה נקראת על שמם של הקנאים שלחמו ברומאים בקרב מצדה המפורסם. ובעוד למצדה נוהרים מדי שנה אלפי מטיילים, מי שעובר בה לא תמיד מתעכב ומבין כמה יש לראות כאן. אבל למזלנו כיום היא הפכה כבר ליותר פופולרית הודות לכפר הנוקדים - אואזיס שנראה כאילו הוא בשום מקום, שמביא מטיילים מהארץ ומהעולם שמעוניינים ליהנות מתמצית האווירה המדברית.

את הכפר הקים, קצת לפני יותר מ־30 שנה, יהורם רודד. רודד היה במשך שנים רבות מדריך טיולים באזור סיני, וכאן הוא שכלל את החוויה התיירותית לשיאה, כשגם כיום, לאחר שכביכול פרש והעביר את המושכות לדור ההמשך, עדיין ניתן לראות את הטאץ' הייחודי שלו בכל פינת ירק שבכפר. בתחילת דרכו היה כאן אוהל אחד, והיום יש כאן כפר נופש של ממש עם חדרי אירוח בגדלים שונים, סוכות מעוצבות עם מזרנים לחלוקה, מתחם קמפינג לאוהלים, ח'אנים ומתחם צימרבוס (אחד הטרנדים המתהווים כיום, אוטובוס שהוסב לצימר ויכול להכיל עד זוג פלוס שניים). ובעוד המפונקים שבינינו בוודאי יתלהבו מחדרי האירוח המפנקים גם ללא קשר לסטנדרטים של חופשה מדברית, הלב הפועם של המקום הוא דווקא סוכות האירוח, שמושכות תיירים וקבוצות של חברים שרוצים להרגיש הכי קרוב לטבע ולעצמם.

מתחם חדרים (צילום: מיטל שרעבי)
מתחם חדרים (צילום: מיטל שרעבי)

בחודשי הקיץ, כשחם מדי לצאת למסלולים ארוכים במדבר, מציע הכפר חוויה לילית שמתעצמת בתחילת אוגוסט עם מטר המטאורים הגדול, אך גם עכשיו יש הרבה מה לעשות בנוקדים ובאזור בכלל.

כך, למשל, אפשר לצאת לתצפית פנורמית ממצפור מואב, שנמצא במרחק נסיעה קצרה מהכפר בקצה של ערד (בווייז: "מצפור מואב"). ההליכה אל המצפור קלה ונוחה, וכשמגיעים אליו נגלית תצפית יפהפייה על נופי מדבר יהודה, ים המלח והרי מואב. במקום תוכלו גם לראות את הפסל הסביבתי בצורת מטוס של האומן יגאל תומרקין. הפסל הוצב במקום לזכר מבצע לוט לשחרור אזור ים המלח ב־1948. זאת פינה אהובה על חובבי הצילומים מאחר שהפסל הוא אחד מהמרשימים של תומרקין. אופציה נוספת, לחובבי הדיווש, היא לצאת לרכיבת אופניים במקטע חדש של שביל ישראל לאופניים.

מצפור מואב (צילום: מיטל שרעבי)
מצפור מואב (צילום: מיטל שרעבי)

אורך המקטע הוא 12 קילומטר - בין מצפור מואב לבקעת קנאים. זהו חלק ראשון במסלול ארוך יותר (40 קילומטר), שעובר בין ערד למצדה ויהיה פתוח לרוכבים ממש בקרוב. המסלול מתחיל כאמור במצפור מואב ויורד לבקעת הקנאים ממש עד לכפר הנוקדים. חוויית הרכיבה בסינגל כולל ירידות רבות שמקילות את הרכיבה בימים חמים, כשברקע רץ הנוף המדברי.

חוץ מזה באזור יש 45 מסלולי טיול שונים ומגוונים, חלקם משלבים מים, ובעונה הזאת בהחלט אפשר ליהנות מטבילה קרירה כדי לשבור את החום. אופציה כזאת תמצאו בבריכת צפירה, שאליה אפשר להגיע בקלות מהנוקדים - רק שימו לב לא לצאת בשעות החמות. אם לא בא לכם לצאת לסיור מים, זה ממש בסדר, כי בהחלט תוכלו לרבוץ ולהתרענן במתחם המים של הנוקדים, שבו ספרינקלרים מצננים את האוויר החם ומים קרירים זורמים לתוך בריכות שכשוך רדודות, שיכולות להעסיק את הילדים במשך שעות, בזמן שאתם מתחרדנים על ערסל.

בריכות שכשוך (צילום: מיטל שרעבי)
בריכות שכשוך (צילום: מיטל שרעבי)

עונת המטאורים

אבל כפי שהבנתם, גולת הכותרת בתקופה זו של השנה היא לילות המטאורים. כל חובב אסטרונומיה בוודאי יודע שהקיץ הוא עונת המטאורים, ששיאם ביולי־אוגוסט, ואין מקום יותר טוב לצפות בפלא הזה מאשר המדבר החשוך והנקי מזיהום אור. השנה, כמדי כל קיץ בשבע השנים האחרונות, יתקיים בכפר אירוע בשם "נוקדים עם כוכבים" - סופי שבוע בהשראת ליל המטאורים הגדול. הפסטיבל, שמקבץ משפחות וחובבי אסטרונומיה, מציע פעילויות חווייתיות לכל המשפחה במשך ארבעה סופי שבוע: החל מסוף השבוע האחרון של יולי ובשלושת השבועות הראשונים של אוגוסט.

הפסטיבל מציע סדנאות ופעילויות לכל המשפחה, כשהשיא הוא אירוע מרכזי ביום שישי בשעות אחר הצהריים שילווה במוזיקה בכיכר הכפר. בהמשך יציע הפסטיבל שלל סדנאות ליליות, "מסע בין כוכבים", סיורים בעקבות חיות הלילה, דוכני יצירה ושוק יוצרים מקומיים, פינת חי ומתחם הגמלים שבו ניתן להאכיל את הנאקות, ואפילו לצאת עם סלפי מביך. במהלך הפסטיבל יש במקום גם שוק לעת שקיעה עם דוכני אוכל ושאר הפתעות, מופע מוזיקה חיה ומסיבת די־ג'יי.

עם רדת החשיכה יוצא מהכפר סיור "מסע בין כוכבים" - סדנת היכרות עם שמי הלילה, שבה מקבלים הסברים מותאמים לילדים על הכוכבים, הירח, מטר המטאורים של חודש אוגוסט, וגרמי שמיים נוספים. בהמשך מתקיים סיור לילי מודרך קצר לגילוי קסם המדבר ובו מתחקים המשתתפים אחר חיות לילה מקומיות והסודות הכמוסים במדבר. בסיורי הלילה תרים אחר עקרבים אשר מסתתרים במדבר וניתן לראות רק בזכות פנסים עם אור אולטרה־סגול. במקביל, במתחם הצפייה ייפתח מתחם טלסקופים קטן לסקירת גרמי השמיים המיוחדים שעליהם הוסבר בסדנה ואורחים מוזמנים להביא טלסקופים שלהם למתחם. בשיא הלילה, במקום הסמוך לכפר, מחכה למבקרים גם מתחם חשוך לצפייה במטר המטאורים ששוטף את שמי המדבר.

האכלה (צילום: מיטל שרעבי)
האכלה (צילום: מיטל שרעבי)

מחירים: שני לילות בסופ"ש הראשון של הפסטיבל, 27־29 ביולי: החל מ־417 שקלים לקמפינג אוהל זוגי, החל מ־2,033 שקלים לחדר מטיילים זוגי, החל מ־2,698 שקלים לחדרי אבן סופיריור, החל מ־1,937 שקלים לצימרבוס.

לאורחים הלנים בכפר הנוקדים ישנה תוספת סמלית למשתתף עבור תוכן הפסטיבל אוטומטית באתר ההזמנות. אורחים הלנים בערד או באזור יכולים לרכוש כרטיסי כניסה לפעילויות מטר מטאורים בעלות של 50 שקלים.

סיור בעקבות עקרבים (צילום: מיטל שרעבי)
סיור בעקבות עקרבים (צילום: מיטל שרעבי)