הטיול שעשינו בירושלים בשבוע שעבר פתח לנו את התיאבון וגרם לנו להבין ששוק מחנה יהודה הוא רק טעימה קטנה ממה שיש לעיר הבירה להציע. הסצינה הקולינרית בירושלים היא יוצאת דופן - בעיקר בהשוואה לקולינריה התל אביבית - והופכת את העיר לגן עדן אמיתי לאוהבי אוכל שמחפשים חיבורים מיוחדים.

הגסטרונומיה של העיר נטועה עמוק במורשת הרב-תרבותית שלה. ממטבח ישראלי מסורתי ועד לטעמים מזרח תיכוניים וים תיכוניים, הנוף הקולינרי של ירושלים משקף את מיזוג התרבויות שעיצבו את העיר במשך מאות שנים. המבקרים יכולים להתפנק עם מעדנים מקומיים טעימים כמו פלאפל, חומוס ושווארמה, מצד אחד, ומצד שני לסעוד במסעדות עטורות שבחים ופרסים. בנוסף, מתקיימים בעיר פסטיבלי אוכל ואירועים לאורך כל השנה, המציגים את מגוון ההיצע הקולינרי של ירושלים. אירועים אלו מספקים הזדמנויות לטעום מנות ייחודיות, להשתתף בסדנאות בישול, וללמוד על ההיסטוריה והמסורת מאחורי כל יצירה קולינרית. הנה כמה המלצות קולינריות שכדאי לכם להכיר.

יריד "אוטו־אוכל”

בימים אלה ירושלים מארחת את יריד הקיץ הקולינרי "אוטו־אוכל", שבו משתתפים מגוון שפים מקומיים המובילים בתחומם. זוהי שנתו השישית של היריד, והוא מתקיים בערבי שלישי עד חמישי במהלך יולי־אוגוסט, תוך שהוא מציע חוויה קולינרית כשרה לחובבי אוכל מקומיים ותיירים.
כל שף או מסעדה שמשתתפים ביריד מציעים שלוש מנות במחירים של 35־45 שקל (לא כולל מנות טבעוניות, שהשנה יש מהן בשפע), כשהכל נעשה בתוך משאיות האוכל שמפוזרות במתחם סגור בגיא בן הינום. לצד החוויה הקולינרית מתקיימות הופעות חיות של הרכבים מוזיקליים מקומיים.

מתחם "אוטו־אוכל" השנה גדול יותר מזה שבשנים קודמות, והמטרה היא להנגיש לקהל את הטעמים שמציעים המטבחים השונים במחירים סופר־נוחים. מאחר שמשעות הערב מזג האוויר בעיר משתפר משמעותית, ממש כיף להסתובב בין משאיות האוכל, לספוג את האווירה ולחלוק מנות עם חברים.

השנה משתתפות ביריד המסעדות "אנג'ליקה", "ג'קו סטריט", "לוצ'יאנה", "פרינג'", "רחל בשדרה", "הכנענית", "איירון בר", "שמאלץ", "באשר", "בלאק איירון", "פיורי", "ג'אקו סאן" ואחרות. מאחר שהמקום מוגבל, בכל שבועיים יש רוטציה של מסעדות, כך שבכל שבוע תוכלו לטעום מנות חדשות. מכיוון שהשנה כל המסעדות שמשתתפות כשרות, גם שומרי הכשרות (וכמובן מי שלא) יכולים ליהנות. בין המנות הפופולריות השנה ניתן למצוא אסאדו בחלה, סלופי ג'ו עם סלט רענן וחלווה מבית "רחל בשדרה", פיתה עם אנטרקוט ועוד.

סלופי ג'ו רחל בשדרה (צילום: מיטל שרעבי)
סלופי ג'ו רחל בשדרה (צילום: מיטל שרעבי)

מתקיים בימים שלישי־חמישי, בין השעות 18:00 ל־23:00. פתוח עד 30 באוגוסט.

קולינריה ותרבות במוזיאון האסלאם

בימים אלה מוצגת במוזיאון לאומנות האסלאם בעיר התערוכה "סיפורי טעמים - המטבח הערבי יוצא מהצלחת". התערוכה מציעה חקר מרתק של המטבח הערבי ומשמעותו התרבותית, באמצעות שילוב של חפצים, תצלומים ותצוגות אינטראקטיביות. כבר בתחילת התערוכה המבקרים נלקחים למסע חושים המתעמק בהיסטוריה, במסורות ובטעמים המגוונים של המורשת הקולינרית הערבית.

בכניסה לתערוכה נגלית מפה ענקית המציגה את ההיסטוריה העשירה של המטבח הערבי, תוך הדגשת ההבדלים האזוריים, המרכיבים וטכניקות הבישול שהופכות כל מטבח לכל כך ייחודי. ממנות אייקוניות כמו חומוס ופלאפל ועד מנות פחות מוכרות שכבר נעלמו מהעולם, המבקרים יכולים ללמוד על המשמעות התרבותית של כל מנה ותפקידה בחברה הערבית.

מוזיאון האסלאם (צילום: עיצוב מפה, שחר דיויס)
מוזיאון האסלאם (צילום: עיצוב מפה, שחר דיויס)

יתרה מכך, "סיפורי טעמים" חורג מהצלחת, ושופך אור על הטקסים, מסורות האירוח וההיבטים החברתיים סביב המטבח הערבי. המבקרים יכולים לעמוד על חשיבות האוכל בתרבות ועל תפקידו בחגיגות ובהתכנסויות, ולהתוודע לסיפורים ולזיכרונות הקשורים למתכונים ומנות ספציפיות. ומאחר שאי אפשר לשמוע על ההיסטוריה של האוכל ולהישאר אדישים, המוזיאון מציע "תארוחת טעימות" עם מנות מהמטבח הערבי, שמשחזרת מנות עתיקות מהמאה העשירית ועד המאה ה־14. הארוחה כוללת מנה עיקרית, תוספות וקינוח (הכל כשר).

מחיר לארוחה – 60־104 שקלים, בהזמנה מראש באתר המוזיאון. פתוח כל השבוע מלבד ראשון. הפלמ"ח 2, ירושלים.

תרבות קולינרית ירושלמית ב"שוקרייה"

"שוקרייה" הוא מוסד קולינרי המשמש כבית לתרבות הקולינרית העשירה של העיר. באווירה חמה ומזמינה, הוא מציע חוויית אוכל ייחודית החוגגת את הטעמים והמסורות המגוונות של ירושלים.

בני הזוג אודיה ואברהם פרייזן (קונדיטורית ושף) החלו את דרכם בעולם האוכל לפני כתשע שנים, ועבדו במסעדות ירושלמיות מובילות. את "שוקרייה" הם פתחו לפני כשנתיים, במקביל להתפשטות האומיקרון, ששיתק את המדינה. ההחלטה לפתוח הגיעה אחרי שהיו בבית בתקופת הקורונה ולא מצאו את עצמם. בזמן זה הם טיילו הרבה בעיר העתיקה ואספו מטעמים ושאר הפתעות (בייגלה ירושלמי, תבלינים, כלים), ארזו אותם יפה והפיצו לכל חלקי הארץ. תוך כדי יצירת המארזים הקולינריים הם נחשפו למטבח הערבי, שאותו לא הכירו אז.

סדנה בשוקרייה (צילום: מיטל שרעבי)
סדנה בשוקרייה (צילום: מיטל שרעבי)

המפגש בין התרבויות גרם להם לפתוח מקום משלהם שמתמקד באירועים ובסדנאות עם טעמים ערביים אותנטיים. חוץ מזה, בימי שישי המקום פתוח לארוחות בוקר לקהל הרחב - כל המאפים נעשים במקום, יש בייגלה ירושלמי, מקושקשת כרישה, חציל בלדי מהטבון, סלט טבולה, פאתה חצילים עם קרוטוני בייגלה וגרגירי חומוס ועוד.

בייגלה ירושלמי (צילום: מיטל שרעבי)
בייגלה ירושלמי (צילום: מיטל שרעבי)

גולת הכותרת של "שוקרייה" היא הסדנאות הייחודיות, כמו: "באב אל עמוד" - סדנה שמתמקדת בטעמים משער שכם והשוק הערבי עם הכנה של סיר מחשי, בייגלה ירושלמי, מעמולים ופטאייר. כל הסדנאות מעשיות ומשלבות אנקדוטות מהחיים בירושלים. הסדנאות מסתיימות בארוחה עשירה שבה תטעמו את מעשה ידיכם ומנות נוספות שאודיה ואברהם מכינים.

ארוחות בוקר בשישי, בין השעות 8:30־12:30. מידע על הסדנאות ניתן למצוא באתר של "שוקרייה", מחיר למשתתף 420 שקל. המלך ג׳ורג׳ 37, ירושלים.

איפה ישנים?

בירושלים יש אין־ספור אפשרויות לינה, מ־Airbnb, דרך הוסטלים ועד מלונות יוקרה. אנחנו בחרנו להתארח הפעם במלון "וולדורף אסטוריה", שאף זכה החודש להיכנס לרשימה היוקרתית של מגזין התיירות "Travel + Leisure", שבה נמצאים בתי המלון הטובים בעולם. המלון דורג בין חמשת המלונות הטובים בצפון אפריקה והמזרח התיכון לשנת 2023. זהו המלון הישראלי היחיד שנכנס השנה לרשימה, והוא בהחלט מספק מפלט יוקרתי בלב העיר הצפופה.

וולדורף אסטוריה - סוויטה במלון (צילום: עמית גירון)
וולדורף אסטוריה - סוויטה במלון (צילום: עמית גירון)

למלון עיצוב אלגנטי, שירות יוצא מהכלל, והוא ממוקם במרחק הליכה מאטרקציות מרכזיות כמו העיר העתיקה והכותל המערבי. ב"וולדורף אסטוריה" ירושלים יש חדרים וסוויטות מפוארים, כל אחד מהם מעוטר בריהוט מסוגנן ובנוחות מודרנית. האורחים יכולים להתפנק בספא ובמרכז הכושר, להירגע בחצר היפה, או להתענג על קוקטייל ונשנושים בגג המלון.

יין על הדרך

לעתים הנסיעה לירושלים יכולה להיות מעיקה ופקוקה, ולכן אנחנו ממליצים לתבל אותה (במיוחד אם הסתדרתם על נהג תורן) בביקור ביקב קסטל שבמושב יד השמונה. יקב קסטל הוא יקב בוטיק בעל שם שנמצא בבעלות משפחת בן זקן. היקב הוותיק, שהוקם בשנת 1988 ברמת רזיאל על ידי אלי בן זקן, זכה למוניטין של ייצור יינות איכותיים המשקפים את הטרואר הייחודי של האזור.

אלי בן זקן (צילום: מיטל שרעבי)
אלי בן זקן (צילום: מיטל שרעבי)

המבקרים ביקב יכולים ליהנות מסיורים וטעימות מודרכים, כשברקע הנוף הקסום של הרי ירושלים. בתקופה הקרובה היקב יערוך אחת לזמן מה יום שישי פתוח - קונספט אירוח שבמסגרתו תוצע למבקרים חוויית טעימות ממגוון יינות היקב המוצעים לרכישה בכוסות ובבקבוקים, דוכני אוכל טעים במתכונת ספיישל מתחלף, בליווי מוזיקה של להקת Senor Aroshas.

תאריכי ימי השישי הפתוחים הקרובים: 8.9, על הקולינריה: "לואיזה"; 13.10, על הקולינריה: "הקבינה". עלות הכניסה: 50 שקל כולל כוס יין ראשונה.