תכנון טיולים עם ילדים באוגוסט בתקציב נמוך יכול להיות חוויה מהנה ומתגמלת, אך לא פעם נראית לנו בלתי אפשרית בעידן הרשתות החברתיות וההשוואות מול החברים. עם זאת, אסור לנו לשכוח שהארץ שלנו מלאה באפשרויות גם למי שלא רוצה להוציא מאות שקלים ביום, ומעדיף לעזור לילדים שלו לבלות את הזמן הפנוי בחקירה של הטבע בפארקים מקומיים, מגרשי משחקים, אתרי מורשת ושמורות טבע. כל אלה מציעים לעתים קרובות כניסה חינם או בעלות נמוכה - ומספקים הזדמנויות רבות לפעילויות המשלבת ניווט, סקרנות וחקירה.

גם למי שמרגיש אובד עצות משום שהוא מתקשה לתכנן טיול פרטי, יש אופציות. למשל, במהלך אוגוסט ארגון אשכולות והקרן הקיימת לישראל יוצאים בפעילות מעניינת של טיולי חמישי־שישי מודרכים בעלות סמלית של 10 שקלים. הטיולים עוברים באתרים ובנופים הקסומים של ארצנו הקטנטונת. הסיורים מתקיימים בימי חמישי בשעות אחר הצהריים הנעימות ובימי שישי בבוקר. כל שצריך הוא להירשם מראש באתר אשכולות ולצאת לדרך. בין הסיורים, שבעיניי יקסמו לילדים וגם להורים:

על גדות הירקון

כשאנחנו חושבים על טיולי נחלים, אנחנו בדרך כלל חושבים על נסיעה לצפון או לדרום, אך שוכחים שבמרכז הארץ מחכה לנו נחל הירקון. הוא ממש מתחת לאף של תושבי המרכז, אך מתברר שעדיין לא כולם מכירים את כל פינות החמד השלוות שלו.

ראש ציפור פארק הירקון (צילום: ליבנה שלוי)
ראש ציפור פארק הירקון (צילום: ליבנה שלוי)

בעיניי, במיוחד אם אתם גרים בתל אביב רבתי, טיול בימי הקיץ הלוהטים לגדות נחל הירקון - בעיקר לאתרי ראש ציפור ומתחם שבע טחנות - הוא המפלט המושלם מהחום הלוהט. אם אתם לא מהמרכז, זאת הזדמנות נהדרת לקפוץ אל המרכז ולהכיר את אחת הפינות הכי יפות בעיר.
כעת, במסגרת הפעילות של קק"ל ואשכולות, מרכז סיור ולימוד "בשבילוד" יוציא ב־24.8 סיור קליל על גדות הנחל ואתריו. הסיור יתחיל בעלייה לתל נפוליאון (תל גריסה) ובסיפורו של התל שמוכר גם בשם גבעת נפוליאון. מפסגת התל ניתן לערוך תצפית פנורמית אל מגדלי רמת גן, מתחם רדינג וכל האזור.

בתל גם תוכלו לשמוע קצת את סיפורו של פארק הירקון. משם הסיור ממשיך למתחם "שבע טחנות", שנמצא ממערב לאגם המפורסם של הפארק. שבע טחנות הוא עוד שריד קדום שמספר את סיפורו של האזור כולו. שמו נבחר בשל שבע מערכות הטחינה במקום - חלקן פעלו כבר מהתקופה העותמאנית. כיום ניתן לראות באתר שרידים של שלוש טחנות קמח מן המאה ה־19, סכר מים מרכס כורכר וגשר בטון שעובר מעל נתיב המים. הסיור מסתיים בגנים הנמצאים ברחבי הפארק.
אורך הסיור: 2 קילומטר – כשעתיים וחצי.
אופי המסלול: סיור מעגלי ונגיש גם לעגלות.

מעבר לחומה

ימי חודש אלול הם הזדמנות מצוינת לעלות לירושלים ולצאת לסיור עירוני בסמטאות שכונות העיר הראשונות שיצאו מחומות העיר העתיקה.
ביום חמישי, בהדרכת מרכז ראשית ירושלים, ייצא סיור המתחיל במגרש הרוסים. במגרש, שהוא מרתק בפני עצמו, נמצאים מבנים מהמאה ה־19. וכשברקע כנסיית השילוש הקדוש ומוזיאון אסירי המחתרות היושב במבנה ששימש כבית כלא, תוכלו לשמוע את סיפורי היציאה הראשונים מגבולות העיר העתיקה אי־אז במאה ה־19.

היציאה מהחומות (צילום: מני ישי)
היציאה מהחומות (צילום: מני ישי)

משם הסיור ייצא, בהליכה קלילה ברחובות העיר, אל שכונת נחלת שבעה היפהפייה, שם תוכלו לשמוע מי היו השבעה שעל שמם נקראה השכונה. משם ממשיכים אל מחנה ישראל ומשכנות שאננים הפסטורלית וטחנת הרוח המרהיבה שלה. מאחר שאנחנו כבר באלול, חודש הרחמים והסליחות, הסיור יתובל בסיפורים באווירת ימי הסליחות בשכונות ירושלים ופיוטים ירושלמים.
אורך הסיור: כקילומטר וחצי – כשעתיים וחצי.
אופי המסלול: סיור קווי, שאינו נגיש לעגלות.
בסיום הסיור יש לחזור עצמאית לרכבים.

נחל חדרה

אם יש מקום שלא ציפיתי להתאהב בו כך, זהו נחל חדרה. הנחל מציע הרפתקה יומית מרגשת בלב הטבע עם שבילי נוף נוחים, מים זורמים והמון שלווה.

נחל חדרה (צילום: מרכז סיור ולימוד בשבילנו)
נחל חדרה (צילום: מרכז סיור ולימוד בשבילנו)

הסיור, בהדרכת מרכז סיור ולימוד בשבילנו, מציע אפשרות לטיול מודרך על גדות הנחל שזכה להיות השראה לשורה האייקונית "חופים הם לפעמים געגועים לנחל", שכתב המשורר נתן יונתן.

במהלך הסיור תוכלו להתרשם מעבודות השיקום והטיפוח שעבר כל האזור, לראות ולשמוע על החיים בנחל, על קיימות ושמירה על הטבע. תוך כדי הסיור תוכלו לשמוע בקצרה על הפקת אנרגיה בעזרת הארובות שהפכו כבר לחלק טבעי מהנוף ועל האופן שבו נעזרים במי הנחל בלי לפגוע בו.

הסיור גם מגיע אל חורשת האקליפטוס - שם תשמעו את סיפור ההתיישבות ותלמדו על הקשר בין האקליפטוסים לייבוש הביצות. חובבי הים יוכלו גם לשמוע על הכרישים הסקרניים, שבוחרים לבקר דווקא בחוף הסמוך. לאחר הסיור תוכלו לערוך פיקניק במתחם הפארק, שבו יש מדשאות, שולחנות, שירותים, גן שעשועים וחוף ים קסום.
אורך המסלול: כקילומטר וחצי – כשעתיים וחצי.
אופי המסלול: סיור שאינו נגיש לעגלות.

הגשרים התלויים בפארק נשר

פארק נשר, שפותח לפני כמעט 20 שנים על ידי קק"ל ועיריית נשר, הפך בשנים האחרונות לאהוב על משפחות בזכות שני הגשרים התלויים שבו. הגשרים, שמחברים בין ההרים, תלויים בגובה עשרות מטרים מעל נחל קטיע - נחל אכזב שיורד מהכרמל אל נשר. הסיור, בהדרכת מרכז סיור ולימוד גליל, ייערך ביום שישי ויעבור בין שכונותיה של נשר עד לגולת הכותרת - הפארק והגשרים התלויים שלו.

פארק נשר (צילום: מרכז סיור ולימוד גליל)
פארק נשר (צילום: מרכז סיור ולימוד גליל)

המסלול מתחיל בגני המשחקים בפארק וכולל הליכה קצרה בשביל שנפרץ לזכרו של סגן אורי בינמו, בן המקום שנהרג בעת שניסה לעצור בגופו מחבל מתאבד. בזמן הצעידה לאורך השביל תוכלו לשמוע על בעלי החיים שמתגוררים בפארק ולהתנסות בצורות הסוואה שונות. תוך כדי הליכה תוכלו להתנתק לגמרי מהלו"ז והלחצים היומיומיים ופשוט להתאהב בטבע שמקיף אתכם. לבסוף כמובן עולים אל הגשרים המקסימים וחוצים אל הצד השני.
משך הטיול: כשלוש שעות ואינו מתאים לעגלות.

תנ"ך בפארק קנדה

בעמק איילון, ממש בסמוך ללטרון, נמצא פארק קנדה. בפארק המקסים תמצאו מסלולי טיול רגליים ואופניים, מתחמי פיקניק מרווחים, טבע עוצר נשימה ועתיקות מסקרנות. זה מקום נהדר לבילוי משפחתי ואפילו לפיקניק זוגי.

פארק קנדה (צילום: מדרשת חברון )
פארק קנדה (צילום: מדרשת חברון )

ביום שישי הקרוב ייצא סיור מעגלי בהדרכת מרכז סיור ולימוד הרי גופנא, בעמק איילון המקראי שבפארק קנדה. מעבר ליופיו, הפארק קשור להמון סיפורים המהווים עדות לתולדות העם היהודי בארץ, החל מתקופת התנ"ך ("שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון") ועד ההיסטוריה הקרובה יותר, תקופת קום המדינה - מקרבות תש"ח ועד מלחמת ששת הימים.

במהלך הסיור, שמתחיל בסמוך לחורבת עקד, תוכלו ללמוד מעט על הקו המחבר בין כל הסיפורים האלו, לצפות על העמק ולבקר ברכס התותחים, בתל עתיק ובבית הקשתות.

אורך המסלול: כ־4 קילומטר – כשעתיים וחצי.
אופי המסלול: סיור מעגלי, שאינו נגיש לעגלות.