בקרוב נציין את יום השנה ה־50 למלחמת יום הכיפורים, שיש אומרים שהשפעותיה ניכרות עד היום. התאריך 6 באוקטובר 1973 נחקק באותיות של דם וכאב בהיסטוריה של מדינת ישראל, כשהמצרים והסורים תקפו אותנו בהפתעה. המלחמה הייתה קצרה יחסית, 18 ימים בלבד, אך מחירה היה כואב מאוד - 2,656 הרוגים, והשלכותיה הפוליטיות והדיפלומטיות היו משמעותיות מאוד, שלא בטוח שהיינו מגיעים אליהן במצב אחר.

לכבוד יום הכלב הבינלאומי: 5 אתרים מושלמים לטיול עם החברים על ארבע
קיץ בנגב: סיורים חווייתיים במרחב המדברי בעלות של 20 שקלים

היא גם הדגישה את החשיבות של המודיעין וההקשבה לשטח. כמובן שיש שמאמינים שההשפעות שלה גדולות מכך - וחלק אף סבורים כי יש לה חלק משמעותי במחאה הגדולה שאנחנו רואים בימים אלה ברחובות. "אובדן האמון בממשלה החל כבר אז" הוא משפט שנאמר הרבה במסע שעשינו בגולן בעקבות יובל למלחמה. האם זה נכון? מן הסתם התשובה היא סובייקטיבית.

אז מה עוד אפשר לומר 50 שנים אחרי? מתברר שהרבה, במיוחד כשבימים אלה תיירות אורטל החלה להוציא מסע תיירותי חדש, בדיוק בשם הזה, "50 שנה אחרי". מדובר במסע ייחודי שאורך שלושה ימים בנוף הפסטורלי של הגולן, המפגיש אותנו עם הסיפורים והאנשים שמאחוריהם.

מסע בלב הטבע, אל ההתיישבות והחלוציות, החקלאות והיין שצמחו בצל המלחמה ואחריה. זאת הזדמנות להרהר בהיסטוריה הלא כל כך רחוקה של האזור, להעריך את חוסנו של הגולן ואנשיו ולאמץ ללבנו את היופי הטבעי של האדמה, שראתה הרבה יותר מדי קרבות. זהו מסע שמכבד את העבר תוך שהוא מחבק את ההווה, מותיר רושם מתמשך על כל מי שיוצא אליו - בעיקר אם הוא מתעניין בסיפורי קרב ומורשת.

כל מסע שכזה נפתח בביקור באתר עין קשתות, בליווי בראנץ' במרפסת המשקיפה אל הנוף היפהפה. עין קשתות הוא אתר ארכיאולוגי מרתק, המציע הצצה להיסטוריה הקדומה של האזור. הוא גם ביתו של בית כנסת שנשמר היטב מהתקופה הרומית. על פי ההערכות, הוא נבנה במאה ה־4 לספירה. באתר תפגשו גם מורה דרך מקומי שיספר על המשלחות הארכיאולוגיות שהגיעו למקום כדי לאתר שורשים יהודיים בגולן - והיכן ממוקמת מלחמת יום כיפור בציר הזמנים ההיסטורי מאז החלה ההתיישבות היהודית בגולן.

עין קשתות (צילום: מיטל שרעבי)
עין קשתות (צילום: מיטל שרעבי)

בית הכנסת בעין קשתות (צילום: מיטל שרעבי)
בית הכנסת בעין קשתות (צילום: מיטל שרעבי)

אחר כך יוצאים לסיור בעין קשתות, שכולל סרט קצר על ההיסטוריה של המקום, וממשיכים בירידה אל הכפר העתיק מלפני 1,500 שנה ומקבלים הסברים על תהליך השימור שהוא עובר. יש גם עצירה בבריכת מעיין שנמצאת במבנה עם שלוש קשתות, ובסוף מגיעים אל בית הכנסת העתיק.

אחרי עין קשתות המסע ממשיך אל תל סאקי - אתר מורשת חשוב בגולן. התל היה אחת הנקודות האסטרטגיות של צה"ל במלחמה, והתקיימו עליו ובסביבתו קרבות בלימה קשים. כמו כן, יש סביבו שלל סיפורי גבורה ורעות. על התל תמצאו כיום אנדרטה לזכר הלוחמים, וגם בונקר שבו ניתן להסתובב עם פנסים ולנסות לחפש אחר גרפיטי וחפצים שנשארו מאחור. ניתן ללכת בתעלות ולהגיע עד לעמדת תצפית אל משולש הגבולות. בקרבות על התל איבדה ישראל 32 חיילים, וסיפוריהם של מי ששרדו את הקרבות מצמררים ומרגשים כאחד.

האנדרטה בתל סאקי (צילום: מיטל שרעבי)
האנדרטה בתל סאקי (צילום: מיטל שרעבי)

הכניסה לבונקר בתל סאקי (צילום: מיטל שרעבי)
הכניסה לבונקר בתל סאקי (צילום: מיטל שרעבי)

לאחר מכן המסע ממשיך אל חדרי האירוח בקיבוץ אורטל, שם פורשים למנוחה קצרה, ולאחריה מתקיים מפגש מרגש עם אילה גורן. אילה, שחיה ברמת מגשימים, מספרת על חוויותיה האישיות מאותה מלחמה. כיום היא אם לארבעה ילדים בוגרים, אך אז היא הייתה אם צעירה לפעוט בן שנה ובהריון מתקדם. היא מספרת איך ראתה מחלון ביתה את המתפללים יוצאים לפתע מבית הכנסת ובפיהם ההוראה לארוז תיק ולהמתין לאוטובוס שיבוא לפנות אותם. היא מספרת על רגעי הפחד ועל הפרידה מהבעלים שנשארו להגן על המקום. את רמת מגשימים הם עזבו רק אחרי שהחלו ההפצצות - כשהאוטובוס נוסע בחשיכה וכל חלונותיו מנופצים.

חוץ מגורן, במהלך המסע תפגשו גם את אביה רוזן, ראש מדרשת השילוב נטור. רוזן חוקר זה שנים את השפעותיה של המלחמה על החברה שלנו. בהרצאה שלו הוא מנסה לעמוד על הקשר בין הנקודה שבה אנו נמצאים היום כחברה וכמדינה לבין המלחמה שתפסה אותנו בהפתעה.
אחרי כל סיפורי הקרב והמורשת, חותמים את היום בארוחה דרוזית עשירה ובשרית, הכוללת את מיטב המטבח הגלילי. בסיום הארוחה מתקיים מפגש עם הזמרת והחוקרת מיקה עינב, שמספרת איך השפיעה המלחמה על עולם התרבות והמוזיקה.

ארוחה דרוזית (צילום: מיטל שרעבי)
ארוחה דרוזית (צילום: מיטל שרעבי)

את היום השני מתחילים בארוחת בוקר קיבוצית ומיד לאחריה יוצאים לטיול ג'יפים בנופי הגולן. הנסיעה בג'יפים מאפשרת להיכנס לתוך השטח ולטייל במקומות עלומים שעד לא מזמן היו שטח צבאי סגור. על הדרך עוד ניתן לראות את שרידי המלחמה, בדמות מוצבים וטנקים עזובים. בין היתר הג'יפ עובר בחורבת דלווה, אחד הכפרים שהיו שייכים לנפת קוניטרה ושנכבשו במלחמת ששת הימים. לאחר מכן עוצרים בתצפית בהר בנטל.

טנק שננטש לרגלי הר בנטל (צילום: מיטל שרעבי)
טנק שננטש לרגלי הר בנטל (צילום: מיטל שרעבי)

בנטל הוא הר געש רדום שנמצא בסמוך להר אביטל, בין קוניטרה הסורית ומרום גולן הישראלי. ההר מתנשא לגובה של 1,165 מטר מעל פני הים, ובשל מיקומו וגובהו הוא מציע נקודת תצפית מצוינת על הגולן, החרמון והגבול הסורי. ממנו ניתן גם לראות הכי טוב את נופי עמק הבכא, ולהבין בדיוק איך בשנייה אנחנו יכולים למצוא את עצמנו בעין הסערה - ומדוע ועד כמה התושבים היהודים בתקופת המלחמה הרגישו את הסורים נושפים בעורפם. בין היתר, הטיול עובר במחנה הסורי הנטוש אבו נידא, שכיום מבניו מעוטרים בגרפיטי. עוד עוצרים ליד נקודות מים וטועמים מהפירות הגדלים בשדות, כמו תאנים ושזיפים.

שזיפים ישר מהעץ בטיול ג'יפים (צילום: מיטל שרעבי)
שזיפים ישר מהעץ בטיול ג'יפים (צילום: מיטל שרעבי)

עוצרים בנקודות מים על הדרך (צילום: מיטל שרעבי)
עוצרים בנקודות מים על הדרך (צילום: מיטל שרעבי)

הג'יפ עובר במחנה הסורי הנטוש אבו נידא (צילום: מיטל שרעבי)
הג'יפ עובר במחנה הסורי הנטוש אבו נידא (צילום: מיטל שרעבי)

אחרי טיול הג'יפים, הסיור ממשיך אל הכרמים של יקב תל שיפון שבאורטל. ביקב יוצאים לסיור בכרמים, טועמים יין מצוין ונפגשים עם הצלמת רינה נגילה מאורטל, אחת מהצלמות המוכרות ביותר באזור. רינה מתעדת כבר כמה עשורים את הגולן. אחרי שמתמלאים בסיפורים ויין ממשיכים לארוחה חלבית בקיבוץ ולקינוח ערב שירה.

ענבי יין ביקב חל שיפון (צילום: מיטל שרעבי)
ענבי יין ביקב חל שיפון (צילום: מיטל שרעבי)

יקב תל שיפון (צילום: מיטל שרעבי)
יקב תל שיפון (צילום: מיטל שרעבי)

ביום השלישי - אחרי שפותחים את הבוקר בארוחה קלה, נוסעים לסיור במפקדה הסורית ושומעים את סיפורו של המרגל הישראלי הכי מזוהה עם הגולן, אלי כהן. לאחר מכן קופצים להר בנטל, לשמוע עוד קצת על הקשר בין העבר לעתיד ואיך שומרים על הסיפורים האישיים ומנגישים אותם לדור הצעיר.

באופן מפתיע, מסיור כזה - שיכול בקלות להפוך למדכא - מצליחים לצאת אופטימיים. הטיול ברחבי הגולן והמפגש עם האנשים, החקלאות המשגשגת והנופים המשגעים גרמו לנו להעריך את מי שבחרו לחיות את חייהם כאן, להתמודד עם מציאות מאוד מורכבת וללא כל ספק מפחידה, ולהביע תקווה שהעבר שוב יצליח לאחד אותנו.

בעיניי הטיול מתאים מאוד לגמלאים, חובבי סיפורי מורשת, ואפילו משפחות רב־דוריות שיש להן נגיעה למלחמה. כדאי לדעת שהמסע מצריך נסיעה ברכבים מאתר לאתר (למעט טיול הג'יפים), והוא מתקיים בתאריכים קבועים - כעת רק באמצע השבוע. הלינה, שני לילות, היא בחדרי האירוח המשופצים והמאובזרים של קיבוץ אורטל.

מחיר המסע: 3,500 שקל לזוג, כולל הלינה, טיול הג'יפים, הכניסה לאתרים והארוחות.
פרטים באתר "תיירות אורטל" או בטלפון: 04־6488095.