לקראת חג סוכות, המועצה הציונית בישראל מוציאה לראשונה את המלצותיה על סיורים, ביקורים וטיולים באתרי טבע ומורשת בכל רחבי הארץ. ההמלצות הינן מתוך ספרו של יאיר טיקטין, מחבר הספר "לומדים בשביל ישראל" אשר עתיד לצאת לאור בקרוב.
עו"ד עוז חיים, מנכ"ל המועצה הציונית בישראל: "המפעל הציוני קם בזכות נשים וגברים מעוררי השראה אשר חלמו, לחמו ופעלו ללא לאות ליישב ולהפריח את הארץ ולהופכה למה שהיא היום. חג הסוכות הוא הזדמנות נהדרת לפגוש את הסיפורים מאחורי המדינה שלנו, להכיר את האתרים המרהיבים וגם להוקיר תודה לכל מי שלקחו וממשיכים לקחת חלק במפעל האדיר שהקמנו כאן."

אזור הצפון

פסל האריה השואג, בית העלמין וחצר תל חי: טרומפלדור ופסל האריה השואג הפכו לסמל לגבורה היהודית. לצד האנדרטה לזכר טרומפלדור ושבעת חבריו (שעל שמם נקרא הישוב קריית שמונה) ישנה חלקה של ארגון "השומר" - הארגון שממנו הוקם צה"ל, ולצידה בית עלמין צבאי. ביציאה מבית העלמין ממוקמת אנדרטה לזכר חיילי 9255 שנהרגו במקום מירי קטיושה בזמן מלחמת לבנון השנייה. כך במרחק קצר של עשרות מטרים ניתן לעבור את כל סיפור ההגנה על ארץ ישראל מ-1920 ועד ימנו. הכניסה לחצר תל חי הינה בתשלום.

מוזיאון הרעות - מצודת נבי יושע: "הרעות נשאנוך בלי מילים..". מעבר לסיפורי הגבורה של מבצעי חירם וסיפור הקרבות לכיבוש המצודה בזמן מלחמת העצמאות בשנת 1948, ניתן ללמוד במקום על ערך הרעות שמלווה אותנו עד היום. מהמצודה ניתן להשקיף על עמק החולה, המקום שבו התרחש קרב מי מרום בימי יהושע בן נון, מאז ועד היום. בזמן החג, מומלץ ליצור קשר מראש עם המוזיאון לתיאום הגעה. הכניסה למוזיאון הרעות הינה בתשלום. 

בית יגאל אלון בכנרת: בית יגאל אלון הינו מוזיאון ומרכז חינוכי ששוכן בקיבוץ גינוסר בסמוך לכנרת. יגאל אלון שהטביע את הביטוי "עם לא זוכר את עברו עתידו לוט בערפל" היה מצביא, מנהיג ואיש שלום. בסיום הביקור בבית יגאל אלון, ניתן להתחבר אל שביל הסנהדרין שנחנך רק לאחרונה, אורכו כ-100 ק"מ והוא עובר בנקודות ציון בתולדות הסנהדרין. הכניסה לבית יגאל אלון הינה בתשלום.

מוזיאון כפר תבור וחצרות האיכרים: סיור בזמן בעקבות הגשמת החלום הציוני בארץ ישראל. צוהר לחייהם המרתקים של ראשוני המתיישבים באזור בשנת 1901. בחצרות האיכרים ישנם מתחמי בילוי, יצירה ואמנות לצד בתי המשק הקטנים. הכניסות למוזיאון כפר תבור וחצרות האיכרים הינן בתשלום.

בית חנה סנש בשדות ים: "אלי אלי שלא יגמר לעולם" – בבית חנה סנש נחשפים לסיפורה של הצנחנית והמשוררת שהקריבה את חייה למען הצלת היהודים באירופה. במוזיאון גם משולבים סיפורם של שאר צנחני הישוב שצנחו על מנת להילחם בנאצים. ניתן לשלב את הסיור בבית חנה סנש עם ביקור בעתיקות קיסריה ולראות את השקיעה המרהיבה בים. הכניסה לבית חנה סנש הינה בתשלום.

מוזיאון שער הגיא (צילום: מיטל שרעבי)
מוזיאון שער הגיא (צילום: מיטל שרעבי)

אזור המרכז

שביל העצמאות, מוזיאון הפלמ"ח ומוזיאון רבין בתל אביב: מגילת העצמאות נמצאת כעת בכותרות, וזו הזדמנות לראות את הבית שבו הוכרזה המדינה. כיום בית העצמאות נמצא בשיפוץ אבל בהחלט ניתן ללכת בשביל העצמאות וללמוד על העיר העברית הראשונה. ניתן לשלב עם ביקור במוזיאון רבין ובמוזיאון הפלמ"ח הסמוכים זה לזה. הכניסות למוזיאון הפלמ"ח ומוזיאון רבין הינן בתשלום.

מוזיאון שער הגיא: מוזיאון שער הגיא מציג את הסיפור של מלחמת השחרור, החזית ברוחב של שביל. זהו מוזיאון אינטראקטיבי שמספר את סיפור באב אל וואד והמלחמה על הדרך לירושלים. הכניסה למוזיאון שער הגיא הינה בתשלום.

הר הרצל ומוזיאון הרצל בירושלים: מטיילים שמחפשים אחר מקומות מרגשים בירושלים מומלץ לבקר בחלקת גדולי האומה ולצידה החלקה הצבאית. לאחר מכן, מי שמחפש מוזיאון עכשווי ומודרני, ניתן לבקר במוזיאון הרצל, המבוסס מפגש מופע אור-קולי מרהיב עם דמותו של חוזה מדינת היהודים. הכניסה למוזיאון הרצל הינה בתשלום.

אזור הדרום

אנדרטת חטיבת הנגב בבאר שבע: אנדרטת חטיבת הנגב היא אנדרטה בתכנונו של האמן דני קרוון, שמנציחה את פועלה של חטיבת הנגב של הפלמ"ח במלחמת העצמאות. האנדרטה ממוקמת בראש גבעת גיר במזרחה של העיר באר שבע. הכניסה לאנדרטה בחינם.

מרכז מבקרים על שם אילן רמון במצפה רמון: הזדמנות ייחודית לשמוע את סיפורו של האסטרונאוט הישראלי הראשון, אל"ם אילן רמון ז"ל. הסיור במרכז משולב עם הסבר על הגאולוגיה הייחודית של מכתש רמון, קבלת המלצות של שלל מסלולי טיול ובילוי באזור וכל זה עם הנוף המרהיב של המכתש הגדול בעולם. מומלץ להירשם מראש על מנת להבטיח מקום באתר. הכניסה הינה בתשלום.