בחודש האחרון אירעו שתי תקלות במטוסים מדגמי בואינג, כאשר האחרון אירע אתמול (שבת). לשם כך, ריכזנו לכם את הטיפים הכי חשובים שאתם חייבים לקרוא כדי להגדיל את הסיכויים שלכם לשרוד בתאונות מטוס.

ארדואן חוגג על חשבוננו: המספרים בנתב"ג נחשפים, והמסקנה עצובה
דבר ראשון אחרי המלחמה: היעדים המרגיעים ביותר בעולם

דן בוב, טייס לשעבר ומומחה תעופה פרופסור באוניברסיטת נבדה, אמר למגזין TIME כי "למעשה יש מקום בטוח יותר לשבת במטוס, וזה בחלק האחורי של המטוס". למעשה, על פי ניתוח משנת 2015 שסקר 35 שנים של נתוני מינהל התעופה הפדרלי (FAA), מושבים בשליש האחורי של המטוס היו עם סיכון של 32 אחוז למוות בעת תאונות, בעוד שמושבים בשליש האמצעי של המטוס היו עם סיכון ממוצע של 39 אחוזים למוות, ומושבים בשליש הקדמי היו עם סיכון של 48 אחוזים למוות בתאונות מטוס.

ליתר דיוק, המושבים האמצעיים בחלק האחורי של המטוס הם מבחינה סטטיסטית הבטוחים ביותר, עם שיעור תמותה של 28 אחוז בלבד. לשם השוואה, מושבי המעבר במרכז המטוס היו עם שיעור תמותה של 44 אחוז.

סידור מושבים במטוס (צילום: אינגאימג')
סידור מושבים במטוס (צילום: אינגאימג')

אבל אם אתם באמת רוצים לבחור מושב "בטוח יותר", רצוי כבר לבחור במושב שסמוך ליציאת החירום. בהתבסס על מחקר של ה-FAA, כל סוגי המטוסים חייבים להיות לאפשר בצורתם ובמעברים שלהם לפינוי מלא תוך 90 שניות, וזו הסיבה שיש כל כך הרבה יציאות חירום במטוס. מחקר משנת 2011 של אוניברסיטת גריניץ', הציג יותר מ-100 תאונות מטוס וקבע שלנוסעים שיושבים מרחק של עד חמש שורות מהיציאה יש סיכוי גבוה בהרבה להתפנות בבטחה. 

אבל גם אם לא הזמנתם מושבים כאלו, וגם אם הם לא היו פנויים, עדיין יש לכם סיכוי טוב להינצל. "במקום להתמקד בבחירת מושב 'בטוח' יותר במטוס, יש צעדים יותר משמעותיים לנקוט כדי להבטיח את בטיחותכם במקרה חירום", אמר דן בוב, "שימו לב להוראות הדיילים, כולל הדגמות הבטיחות לפני ההמראה. הרימו את אלון הבטיחות שבמושב שלכם וקרא אותו היטב. תספרו כמה שורות מהיכן שאתם נמצאת יציאת החירום הקרובה ביותר, כך שתוכלו לאתר אותה גם בראות נמוכה כמו במקרים בהם יש עשן".

בנוסף, הבהיר בוב כי "לעולם, אבל לעולם אל תבזבזו זמן בלקיחת החפצים שלכם בעת פינוי המטוס במקרה חירום. צאו הכי מהר שאפשר". כמו כן, ראוי להזכיר כי כיום יש חובה על כל מטוסי הנוסעים להתקין נורות חירום ברצפת הקבינה. נורות אלה נדלקות במקרה חירום ויכוונו אתכם ליציאות החירום של המטוס.

מעבר במטוס. במקרה חירום יידלקו הנורות שברצפה (צילום: אינגאימג')
מעבר במטוס. במקרה חירום יידלקו הנורות שברצפה (צילום: אינגאימג')

בכל מקרה, סיכויי ההישרדות שלכם לשרוד תאונות מטוס הם גבוהים מאוד. על פי מחקר משנת 2020 של המועצה הלאומית לבטיחות התחבורה האמריקאית (NTSB), 98.2 אחוז מהנוסעים בתאונות מטוס בין 2001 ל-2017 שרדו עם פציעות קלות בלבד או ללא פציעות כלל. 0.6 אחוז מהנוסעים שרדו עם פציעות קשות ו-1.3 אחוז נפצעו באורח אנוש.

בסופו של דבר, צריך לזכור כי הכל מסתכם במכלול הנסיבות הספציפי של תאונת המטוס. לא בכל המקרים בחירת המושב על סמך הסיכויים שלכם לשרוד תוכל באמת לעזור. המזל העיקרי הוא שמטוסים נחשבים כיום כלי תחבורתי כל כך בטוח, שהסיכוי שתהיה לכם תאונת דרכים בדרך לנמל התעופה, גבוה בהרבה מהסיכוי שהמטוס שלכם יתרסק. טיסה נעימה.