בעקבות הפרחים: בתקופה זו של השנה כמעט בכל מקום שאליו תצאו לטייל תוכלו להתפעל משלל מרבדי הפריחה שמכסים את האדמה. הגשמים שבירכו אותנו החורף גרמו לכך שהטבע נמצא בשיאו, וכבר ניתן לראות רקפות, כלניות, אירוסים ותורמוסים. יש הרבה מקומות בארץ שאפשר לראות בהם פריחה מקרוב, אך יש כמה ספוטים שפשוט לא כדאי לפספס.

בעקבות האירוסים: טיול קליל עם ילדים

גבעת התורמוסים - תל שוכה

לא רחוק מפארק עדולם נמצא תל שכה - גן עדן מהפנט של תורמוסים כחולים־סגלגלים, שמבטיח תענוג חושי. התל זכה בשמו בשל היישוב הקדום שכה, ששמו נזכר בתנ"ך כיעד כיבוש של יהושע בן נון. העלייה אל התל מסומנת בסימון שבילים כחול, והיא כוללת שביל מעגלי קליל להליכה, שאורכו 2 קילומטר. השביל מתחיל בעלייה תלולה שלאט־לאט מתאזנת, כך שאם אתם מטיילים עם ילדים קטנים, היו סבלניים בהתחלה. בצד השביל ניתן להבחין בשרידי פסיפס מהתקופה הביזנטית ואפילו בשריד מצודה עתיקה מהתקופה הרומית.

תל שכה (צילום: מיטל שרעבי)
תל שכה (צילום: מיטל שרעבי)

בתקופה זו של השנה מתכסה הגבעה בפריחת תורמוסים משגעת. המראה הוא לא פחות מקסום, מעורר תחושת פליאה ושלווה, במיוחד שכשמרימים את הראש מפלא הפריחה רואים את הנופים הפתוחים שמחכים לנו למטה. הצמחייה העבותה, הגבעות וההרים המרוחקים מהווים רקע מושלם לתמונה. הפסגה היא גם נקודה מושלמת לפיקניק.

נקודה מעניינת: התורמוס המתורבת נחשב בעבר כאוכל לעניים, והוא אפילו הוזכר במסכת שבת. לא הרבה יודעים שהזרעים שלו מכילים רעל, וכדי שהם יהיו אכילים יש לבשל אותם במים. אנחנו כמובן לא ממליצים לנסות את זה בבית, אלא לשמור על הטבע כמו שהוא ולהימנע מהרעלה.

איך מגיעים: בווייז – "תל שכה - גבעת התורמוסים".

תורמוסים (צילום: מיטל שרעבי)
תורמוסים (צילום: מיטל שרעבי)

שמורת אחו נוב: אירוס הביצות

פריחת אירוס הביצות היא קצרת מועד, אז לא כדאי לפספס אותה. אירוס הביצות הוא מהצמחים שנמצאים בסכנת הכחדה בארץ, אז אפילו רק בשבילו כדאי לעלות לדרום הגולן. שמורת אחו נוב משתרעת על פני כ־760 דונם, ולאורך השנה ניתן לראות בה למעלה מ־400 מיני פרחים וצמחים עונתיים.

אם אתם זוכרים, בעבר ניתן היה לראות את אירוס הביצות בעוד מקומות בארץ, ואפילו באזור השרון. כיום, כאמור, הפריחה שלו מתרכזת בעיקר בשמורת אחו נוב. אם אתם נמצאים באזור בתקופה הזאת, נצלו את המומנטום לביקור, מאחר שהפריחה צפויה להימשך רק עד האביב. אם אתם לא מספיקים, כדאי לדעת שלקראת סוף מרץ-תחילת אפריל תתחיל פריחת העיריוני הצהוב ובהמשך ילבלב הקנרס הסורי.

בשמורה יש מסלול הליכה קליל שייקח אתכם לכל נקודות העניין המעניינות. מהכניסה לשמורה צועדים בשביל מוסדר. אחרי 400 מטר של הליכה תוכלו להגיע ללב הפריחה. אם תמשיכו בשביל אבני הבזלת, תגלו עוד שטח גדול של פריחה. ההליכה במסלול כולו אורכת כ־1.3 קילומטר, והוא מעגלי.

איך מגיעים: בווייז – "שמורת אירוס הביצות נוב".

פריחת אירוס הביצות (צילום: יערה ויקסלבאום-שטהל)
פריחת אירוס הביצות (צילום: יערה ויקסלבאום-שטהל)

שמורת ירוחם

חודש מרץ השנה הביא איתו מזג אוויר נהדר לטיולים ברחבי הטבע. מרץ ידוע גם כמועד פריחתם של האירוסים על כל גוניהם. כשמדברים על פריחה, אנחנו בדרך כלל חושבים על אזורים ירוקים כמו הגליל והגולן, אך בתקופת החורף גם לדרום יש לא מעט להציע בכל הקשור לפריחה עונתית. בימים אלה גדלים באזור ירוחם אירוסים יפהפיים. השיא של הפריחה נמצא לא הרחק מהעיירה, בשמורת אירוס ירוחם. אם אתם ספונטניים ונמצאים באזור במהלך סוף השבוע הזה (15־16 במרץ), בשמורה מתקיימים סיורים מודרכים, סדנאות וטיולים במסלול מתאים למשפחות ודוכני אוכל מקומיים.

מסלול ההליכה בשמורה הוא מעגלי, והיא אורכת כחצי שעה. לאורך השביל תוכלו לראות את אירוס ירוחם, זן מיוחד של אירוס שצומח רק באזור הזה. אירוס ירוחם הוא זן ששייך לאירוסי ההיכל, סדרת פרחי ראווה. בשמורה ניתן לראות פרחי בר נוספים, כמו נוריות, צבעונים וכחליות ההרים.

איך מגיעים: בווייז - "שמורת ירוחם". להרשמה ללא עלות לסיורים: www.coing.co/Yeruham_Main/131179

אירוסים בשמורת האירוסים (צילום: יאיר קלייטמן)
אירוסים בשמורת האירוסים (צילום: יאיר קלייטמן)

בריכת החורף לב השרון

אם אתם גרים במרכז, זה לפעמים מתיש לנסוע ברכב שעתיים כדי ליהנות מהפריחה. אבל האמת היא שלא צריך לנסוע רחוק כדי לראות פריחה עונתית, ולפעמים היא אפילו מסתתרת לנו מתחת לאף. לכן כדאי לכם להכיר את פארק בריכת החורף לב השרון.

הפארק נמצא בין היישובים עין ורד לעין שריד, ממש בסמוך ליער קק"ל. לפי שמו ניתן להבין שהפארק נמצא בשיאו בתקופת החורף הגשומה. מדובר למעשה באזור ששוקם כולו לאחר ששימש כאתר כרייה. הפארק מתפרס על פני 30 דונם, והוא מציע מסלול חווייתי בטבע, במיוחד אחרי תקופה ארוכה שבה ירדו גשמים. כיום אזור הבריכה משמש כבית גידול למינים שונים של צמחים ובעלי חיים. לאורך שבילי הפארק תוכלו לראות מגוון של בעלי כנף, צמחיית מים, פריחה של כלניות ופרגים בעונה, מרבדי תורמוס ארץ ישראלי ואזוביון דגול. לאורך הפארק יש שלטי הסבר על הטבע, מתחמי פנאי ופיקניק.

איך מגיעים: בווייז – "פארק בריכת חורף לב השרון".

פארק בריכת חורף לב השרון (צילום: ליאב שלם)
פארק בריכת חורף לב השרון (צילום: ליאב שלם)

נחל ראש פינה

במורדות המזרחיים של הר כנען מתחיל לזרום נחל ראש פינה. הנחל יורד במדרון אל כיוון המושבה ראש פינה ומסתיים בירדן ההררי. אורכו כ־13.2 קילומטר, כשבחלקו העליון נובעים המעיינות: עין גיא אוני, עין  פינה ועין כדן. בתקופה זו אזור הנחל מתמלא בצמחיית מים ונחלים, כמו: פטל קדוש, עצי תאנה, כרמי זיתים וכמובן עצי שקד יפהפיים.

הנחל מציע מסלול של עד כשלוש שעות הליכה שמתאים למשפחות, שבתחילתו ניתן לראות שרידי שביל מרוצף אבן, אשר הוביל מתיישבים צעירים אל אזור הכפר הערבי ג'עוני, שבהמשך הפך לראש פינה. אחרי השרידים יש פיצול בשביל, כשתחת עץ תאנה ניתן לראות את מעיין גיא אוני, ואחריו מתגלים עצי השקד הפורחים. אם ממשיכים בהליכה מגיעים אל עין פינה. בהמשך מורד הנחל תראו את שרידי הכפר ג'עוני, שבו נמצא אחד מהבוסתנים העתיקים בישראל. שם גם זורם המעיין האחרון  - עין כדן, שנקרא על שם פרח הכדן הפורח לידו. משם חוזרים באותה הדרך אל החניון בראש פינה.

איך מגיעים: בווייז – "חניון המושבה ראש פינה ליד בית הקברות הישן – ברחוב דרך החלמוניות".

נחל ראש פינה (צילום: פיה אגמון שמרר)
נחל ראש פינה (צילום: פיה אגמון שמרר)