אתרי תיירות רבים מסביב לעולם סובלים ממה שנקרא תיירות יתר. לא אחת אנו שומעים ביקורת על ההשפעות השליליות של יותר מדי תיירים בערים הסואנות והפגיעה שלהם באורח החיים של התושבים, ריבוי אשפה ועליה במחירי הנדל"ן. בשל כך, היעדים הפופולריים ביותר בעולם, כמו ונציה, ברצלונה וניו זילנד, עושים כל שביכולתם לשמור על מספר מבקרים מבוקר.

אחד מהפתרונות שהיעדים משתמשים בו היא מסי תיירים, זאת בנוסף על ההוצאות הרגילות שהם צריכים לשלם כמו טיסה, לינה ומזון. מס תיירים הוא לא דבר חדש, שאנחנו לעיתים מתעלמים ממנו כי הוא מגולם בכרטיס הטיסה או במסים שמתגנב לנו כשמקבלים את החשבון במלון.

אחד מהיעדים שעלה לאחרונה לכותרות בשל העלאת מס התיירים הוא ברצלונה, שהחליטה להעלות שוב את המס לשנת 2024, אחרי שרק ב-2022, רשויות העיר הודיעו כי הוא עתיד להעלות. למעשה כבר משנת 2012, מבקרים נאלצו לשלם מס תיירים, מס שעלה ב- באפריל 2023 ל-2.75 אירו. כעת, אנו פותחים את אפריל עם עליה נוספת ל-3.25 אירו. על מי חל המס? על כל מבקר שלן במקום אירוח תיירותי רשמי.

ברצלונה לא לבד

גם פורטימאו שפורטוגל, החליטה לגבות מס תיירים החל ממרץ 2024. עיר הנמל באלגרבה של פורטוגל תשנה את המס מעונה גבוהה לשפל, ותקבע אותו על 2 אירו ללילה מאפריל עד אוקטובר ו-1 אירו ללילה מנובמבר עד מרץ.

אולהאו, עיירת דייגים פורטוגזית פופולרית בקרב תיירים, החלה גם היא לגבות 2 אירו ללילה בין אפריל לאוקטובר. עם זאת, בין נובמבר למרץ, המס מופחת לאירו 1. ילדים מתחת לגיל 16 לא משלמים, כשהמקסימום לתשלום הוא 10 אירו. במקרה הזה העירייה הודיעה שהעמלות יעזרו למזער את השפעת התיירות על הערים באלגרבה.

באלי, שמוכרת בשל החופים והאיים היפהפיים, סובלת מתיירות יתר. בשל כך, מאז 14 בפברואר, כל כניסה תלווה בעמלה של כ-8 אירו, שיגבו בנמל התעופה הבינלאומי נגורה ראי. גם כאן המס אמור לשמש, לפרויקטים הקשורים לשמירה על הסביבה.

ונציה, אחרי שנים של וויכוחים, גם עיר התעלות המפורסמת תגבה כניסה. במקרה הזה, המבקרים יצטרכו לשלם עמלה של 5 אירו כדי להיכנס בסופי שבוע ושיא ובימים אחרים בין אפריל לאמצע יולי. המס יהיו בתוקף בשעות השיא (8:30-16:00), כך שאם תגיעו אחרי השעות הללו לא תצטרכו לשלם. כאן הכוונה שדמי הכניסה היומיים, ימזערו את התורים ויעודדו ביקורים ארוכים ולא עצירות יום. 

גשר קארל בפראג (צילום: אינג אימג')
גשר קארל בפראג (צילום: אינג אימג')

הערים האירופאיות שתמיד לקחו מס 

כאמור, המדינות החדשות מצטרפות למדינות שכבר גובות דמי תיירות כדי להיכנס אליהן, כמו אוסטריה שבה משלמים מס לינה, בגובה של כ-3 אחוזים על חשבון המלון לאדם.

גם בבלגיה מס התיירים חל על הלינה, כשהתשלום כלול לפעמים במחיר החדר או מגיע בנפרד, אז כדאי לבדוק לפני שמזמינים. בגדול, המס הוא בדרך כלל עומד על  אירו7.50.

מדינה נוספת שלוקחת מס תיירות על לינה, היא בולגריה. המס כאן עומד על כ-1.50 אירו. 

קרואטיה העלתה את מס התיירים שלה בשנת 2019, כשהתעריף הגבוה תקף רק בעונת הקיץ. אז המבקרים ישלמו1 כ-1.5 אירו לאדם ללילה.

הרפובליקה הצ'כית - כאן מס התיירות יהיה תקף אם תנחתו בפראג. המס הוא על לילה לאדם ויעלה קצת פחות מאירו.

בצרפת תשלמו מס המתווסף לחשבון המלון ומשתנה בהתאם לעיר שבה אתה נמצא. למעשה, לקראת אולימפיאדת 2024, מס התיירים על חדרי מלון עלה ב-200 אחוז, כבר בינואר 2024, ובמקרים מסוימים יכול להגיע ל-15 אירו ללילה.

בגרמניה בחלק מהערים תשלמו עמלה של כ-5 אחוזים מגובה חשבון המלון, וביוון המס תלוי במספר כוכבי המלון ויכול להגיע לעד 4 אירו לחדר.

מבקרים בבודפשט שבהונגריה, תשלמו תוספת של 4 אחוזים בכל לילה על מחיר החדר. באיטליה המס משתנה בהתאם לעיר בו אתם לנים ונע בן אירו לשבעה אירו.