מדובר באחד מהפרויקטים החשובים שנעשו בקק"ל בשנים האחרונות. בעקבות ההרס נדרש שיקום מקיף של הנחל, ובנוסף כחלק ממגמת ההנגשה של אתרי קק״ל התמקדה מלאכת השיקום בהנגשת האתר", אמרה יו"ר קק"ל, יפעת עובדיה לוסקי, עם פתיחתו המחודשת לקהל של נחל השופט, אחד מהאזורים היפים בארץ, שכבר לפני השיפוץ משך אליו מאות אלפי מבקרים מדי שנה, מספר שצפוי לגדול בצורה משמעותית לאחר ההשקה החדשה שיצאה לדרך אתמול (רביעי).

לאחר שעבר שיפוץ של 25 מיליון שקל, הנחל האהוב בצפון נפתח מחדש
רשת מלונות פתאל ועמותת 'נצח יהודה' ביוזמה מרגשת למען פצועי צה"ל והמשפחות השכולות

"הטיול בנחל השופט הוא באמת חוויה לכל המשפחה. מדובר בשטחי יער יפים ואיכותיים, בנוף מדהים ובנחל זורם. הנחל סגור למבקרים מאז ינואר 2020", מסביר רמי דוידי, מנהל אזור מנשה והשרון בקק"ל, "שביל הגישה נשטף כולו בשיטפון גדול שהיה באזור. נאלצנו לסגור את הנחל בגלל בעיות בטיחותיות. לאחר שקיבלנו את התקציב לעבודות בנחל עצמו, יצאנו לדרך וכיום, כשנתיים אחרי, אנחנו סוף־סוף מוכנים לציבור הרחב".

נחל השופט לא סתם מושך מאות אלפי ישראלים מדי שנה, יש בו אזורי גבעות, פריחות, ומסלולים נוחים יחסית, שהם אטרקציה עבור המשפחות. "גם בתקופת הקורונה, כשהמקום היה סגור רשמית, עדיין הגיעו אנשים לנחל. חלקם פשוט חתכו את הגדר", מדגיש דוידי, "זה מקום מאוד פופולרי ואנשים לא תכננו לוותר, למרות האזהרות שלנו".

האתר אחרי השיקום (צילום: אלכס קולומוסיקי, מערך ההסברה, קק״ל)
האתר אחרי השיקום (צילום: אלכס קולומוסיקי, מערך ההסברה, קק״ל)

דוידי מסביר כי במסגרת עבודות השיפוץ הם ביצעו תחזוקה בשבילי ההליכה העשויים מעץ, חלקם נצבעו, חוזקו ועברו טיפולים נגד תילוע. באזורים מסוימים החליפו את התשתית לחלוטין. "כל השביל הנגיש עשוי עכשיו מבטון", אומר דוידי, "כלומר אם תהיה שוב הצפה לא יקרה אסון מעבר לקצת לכלוך. מעבר לכך אנחנו ממשיכים בתחזוקה שוטפת כדי לשמור על הכל ברמה הגבוהה ביותר". כך גם ביערות נוספים שאותם הוא מנהל.

"פרויקט דגל"

עדי נוי, מנהלת מחלקת תכנון במרחב מרכז בקק"ל, מסבירה כי האתר עבר שחיקה מאוד רצינית לאורך השנים בגלל מבקרים רבים, עוד לפני השיטפון במקום. "בשנת 2020 הגיעו למקום קרוב למיליון איש", היא מסבירה, "השיטפון הגדול אומנם סחף את כל שבילי העץ והיה צריך לשקם את השביל הנגיש, אבל עוד קודם לכן דרכי הגישה אל האתר היו מאוד בעייתיות. אנשים נכנסו דרך יקנעם, יצרו פקקים בלתי נסבלים ומפגע בטיחותי, כי גם אם רכב כיבוי או אמבולנס רצו לעבור לא הייתה אפשרות. זה יצר מפגע לתושבים באזור וקלקל את חוויית הביקור".

נוי מסבירה כי היה צריך לשנות משמעותית את כל מערך הדרכים ולהסדיר את הכניסה שתוכננה בעבר מכביש 66 ואת מבואת הפארק הראשית. "הנחל עצמו הוא הדובדבן שבקצפת", היא מדגישה, "אבל בלי הסדרה של כל הדרכים מסביב היינו נשארים באותה בעיה".

האתר אחרי השיקום (צילום: אלכס קולומוסיקי, מערך ההסברה, קק״ל)
האתר אחרי השיקום (צילום: אלכס קולומוסיקי, מערך ההסברה, קק״ל)

נוי מסבירה כי "לנחל הזה יש חשיבות עצומה כאתר תיירות ופנאי. מדובר בנחל נקי, אחד מהבודדים שגם נקי וגם זורם במרכז הארץ והוא מאוד מונגש, אם מדובר בשבילים לכיסאות גלגלים או בעזרים לכבדי ראייה ושמיעה. הוא מתוכנן בצורה כזו כדי שכל אדם יוכל למצוא בו את הקרבה לטבע, בכל גיל או מצב בריאותי.

נשארו לנו עוד עבודות קלות שנשלים לאחר הפתיחה, כמו בניית גשרון לחציית הנחל, אבל זה לא ימנע מהמבקרים להגיע. היה לנו ברור שהמקום זקוק למתיחת פנים עוד לפני השיטפון. מקומות שיש בהם מבקרים רבים עוברים שחיקה עם הזמן, זה הורגש. הפעם, כשעשינו מחדש את שבילי ההנגשה, לקחנו בחשבון עוצמות זרימה יותר חזקות ושיטפונות יותר תדירים, אז אנחנו מוכנים לקלוט את כולם באהבה".

ענת גולד, מנהלת מרחב מרכז בקק"ל, מסבירה כי זהו היום הפרויקט הגדול ביותר במרחב מרכז, הן בהיקף ההשקעה בו והן בראייה הניהולית שלו, "פרויקט דגל", מדגישה גולד, "מדובר בשטח יער שהנחל עובר במרכזו ואשר מנוהל בצורה אינטנסיבית כיום ואף יותר בראייה עתידית - פארק יער, בשל היקף המבקרים האדיר שפוקד אותו. זה פרויקט מיוחד כי מעבר לשדרוג הפיזי, הגשרים, פתיחה והנגשת מערה, שבילי הליכה, אזורי חניונים וכלל השיפוצים שנעשו כאן, מדובר כאן גם בפרויקט דגל בכל ההיבט הניהולי של השטח כפארק.

יחד עם מועצה אזורית מגידו, שמבחינתה מדובר באזור הכי מטויל, אנחנו מגייסים כוח אדם ייעודי במיוחד למטרה זו, על מנת להנגיש את המקום בצורה המיטבית לציבור המבקרים. הפיילוט שאנחנו עושים בניהול נחל השופט יהיה גם מודל שממנו נשליך על מקומות אינטנסיביים אחרים שיש כאן במרחב, כמו יער בן שמן, סטף, יער חולדה ועוד.

יש כאן אתגר משמעותי בניהול מבקרים בתא שטח קטן יחסית, בשטח יער שפתוח לציבור 24 שעות ביממה, חינם, כמו כל יערות ישראל. מצד אחד, זה מאוד מקרב אותנו לציבור וחושף אותו לפעילות של קק"ל. מצד שני זה מטיל עלינו אתגר אדיר בניהול שטח, בניקיון, בטיפול בוונדליזם ובהפרות סדר.

חשוב לזכור, בגלל שאנחנו במרכז הארץ אלו היערות הכי עמוסים ומטוילים, ומה שהלך וגדל בקורונה רק הלך והתרחב עכשיו, בגלל המלחמה. אנשים מעדיפים לא לטייל ביערות הצפון או הדרום, מסיבות מובנות, ויש יותר ביקוש במרכז, במיוחד עכשיו כשמדובר בעונה הכי מתוירת, תקופת הפריחות והחגים. הביקוש הגדול מדגיש לנו עוד יותר עד כמה אנחנו חייבים להגן על מעט השטחים הפתוחים שעוד נשארו, ובשביל זה אנחנו כאן".

"תיירות ופנאי"

ירון אוחיון, מנהל מפ"ק (מינהל פיתוח קרקע) בקק"ל, האחראי על ניהול השטחים הפתוחים שנמצאים תחת אחריותה של קרן קיימת לישראל, הוסיף כי "העבודות בנחל השופט הן רק חלק מתוכנית רחבה יותר שעליה החליטה קק"ל לפני שנתיים. התקבלה החלטה בדירקטוריון, יחד עם הצוות המקצועי, להשקיע משאבים רבים ביערות קק"ל בכל אזורי הארץ, בגלל שאנחנו מבינים את החשיבות שיש להם כקולטי קהל. נחל השופט הוא אחד הנחלים הראשונים שסיימנו".

לדבריו, "הסדרנו את כל הדרכים המובילות לנחל, עשינו זאת עם אנשי מקצוע שמבינים בכבישים ובהנדסה. טיפלנו בכל המבואה בכניסה לנחל, שדרגנו אותה עם חניות מסודרות ושבילים נוחים למעבר. בנוסף להסדרת ההנגשה של הנחל סללנו גם שביל אופניים שמאוד קל להגיע אליו.

הייתה פה השקעה כספית גדולה, ולצד זה גם המון מחשבה ותכנון, הכל נעשה במטרה לתת לציבור הישראלי יכולת ליהנות בצורה מלאה מכל האטרקציות של הנחל, עם הסברה והכוונה. זה אחד הפיילוטים הראשונים שלנו. אנחנו עכשיו קולטים צוות ייעודי שינהל את המקום תחת מנהל האזור.

ההרס לפני השיקום (צילום: בלה נודלמן, ארכיון הצילומים של קק״ל)
ההרס לפני השיקום (צילום: בלה נודלמן, ארכיון הצילומים של קק״ל)

זה כולל תחזוקה וטיפול מיידי לטובת הקהל, אבל אנחנו לא סיימנו את הפרויקט ויהיו עוד שדרוגים קטנים בשבועות והחודשים הקרובים, כמו פחים מוטמנים ומקומות מוסדרים, וכך יהיה אזור אחד מוגדר לעשות בו על האש ובצד השני אזור לילדים וכדומה. שיתוף הפעולה עם המועצות האזוריות נותן לנו מעטפת רחבה, גם בניהול האתר וגם בנוכחות.

מעתה יהיו פה אנשים של קק"ל, לצד אנשי המועצה שיטפלו במבקרים, זאת בנוסף לכוח שיטור ופקחים. בניגוד לעבר, המבקרים לא ייתקלו בפקקים בכניסה ויוכלו ליהנות מכל המתקנים ברמה הגבוהה ביותר. הכל נעשה על מנת שהקהל הישראלי יוכל לקבל את המרב מהאתרים שלנו, בשביל זה אנחנו כאן".

נחל השופט הוא דוגמה מצוינת שממחישה את החשיבות של פעילות קק"ל בשמירת הנוף הישראלי ותרבות הפנאי. "נחל השופט הוא פנינה מיוחדת בלב היער המושכת אליה המוני מטיילים", מסכמת יפעת עובדיה לוסקי, יו"ר קק"ל.

"השיקום שנעשה מאפשר לכלל הציבור הישראלי ליהנות בצורה מלאה וחווייתית מהנחל. זוהי ריאה ירוקה יפהפייה באזור מנשה ואנחנו שמחים להגיע לרגע הפתיחה דווקא עם בוא האביב כשהפריחה בשיאה. אנו מזמינים את הציבור להגיע, ליהנות וכמובן לשמור על הטבע".

הכתבה מתפרסמת בשיתוף עם קק"ל