רבים מסתפקים בעת ביקורם באילת בבילוי בבית המלון. אנחנו לא נגד, אבל עכשיו, כשחום הקיץ הולך ומפנה את מקומו למזג אוויר נעים יותר, כדאי להכיר שלושה אתרי טבע שקק"ל שותפה להקמתם.
ברשימה זו אנו מזמינים אתכם לבקר בשלושה אתרים ומסלולי טיול: ארץ החרדונים ופארק הצפרות, שהפכו מאתרים בלתי חוקיים של השלכת פסולת לאתרי טבע חשובים מאין כמותם, ופארק הולנד, שהופך את אילת לנווה מדבר קטן לצמחים ולבעלי חיים מדבריים.

פארק הצפרות
 
הערבה, כחלק מהבקע הסורי־אפריקאי, משמשת ציר נדידה חשוב לעופות. על פי הערכות, בעונות הנדידה עוברים בשמי הבקע בין 500 מיליון למיליארד ציפורים. אילת שוכנת בגבול הצפוני של חגורת המדבריות העולמית, בנקודה קריטית בציר הנדידה. ציפורים נודדות רבות נוטות לנוח באזור אילת. בסתיו, בדרך לאפריקה, הן נחות ואוגרות כוח לפני חציית המדבריות. באביב, בדרך לאירופה, הציפורים מחליפות כוח לאחר חציית המדבר.
 
באזור אילת שכנה בעבר מלחה שהשתרעה על 12 קמ״ר. צמחי המלחה לבלבו והעניקו פירות באביב, בתיאום מדויק עם הנדידה, ונתנו שפע של מזון ומסתור לעופות הנודדים. אבל במהלך התפתחותה של אילת כעיר תיירות הפכו שטחי המלחה לבתי מלון, לשדות חקלאיים ולבריכות מלח. חלק מהשטח הפך לאתר בלתי חוקי להטמנת אשפה.

כדי לתקן חלק מהנזק נוסד בשנת 1984 המרכז הבינלאומי לחקר הציפורים באילת. קק״ל, בשיתוף עם החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, עיריית אילת ואוניברסיטת בן גוריון, קיבלה על עצמה לשקם את השטח ולהפוך את אתר הפסולת למקום ידידותי לסביבה ולפארק צפרות.
 
בסיוע קבלנים מקומיים נקברה הפסולת בעודפי עפר והתקבל שטח נקי, מכוסה בשכבת אדמה בעובי של כשלושה מ'. אחר כך נשתלו צמחים מקומיים, שזוכים להשקיה ולכן מתפתחים במהירות. הציפורים הנודדות מקבלות מזון רב ומרוכז בשטח המשתרע על כעשירית משטחה המקורי של המלחה. חברת מקורות התגייסה גם כן למאמץ והיא מספקת מים לבריכה שבפארק. הבריכה הפכה לבית גידול נהדר לעשרות מינים של ציפורי מים. עופות אלה מצטרפים לפלמינגו ולציפורים אחרות שמנצלות את בריכות המלח שמצפון לאילת.

טיול בפארק הצפרות
 
בתחום הפארק סלולה טיילת ולאורכה נבנו מסתורים לתצפית בעופות. הפארק והמסתורים פתוחים לקהל הרחב בכל ימות השנה, למעט אזור סגור קטן שבו מתבצע מחקר ניטור למינים הנודדים. הטיילת נגישה לאנשים עם מוגבלויות והביקור אינו כרוך בתשלום.
 
הפארק מקיים מגוון פעילויות והוא שמח להדריך, בתיאום מראש, קבוצות מאורגנות ובודדים (הדרכה בתשלום).
 
פרטים נוספים ותיאום ביקור והדרכה (בתשלום) באתר האינטרנט של הפארק
 
גישה: מכביש הערבה (כביש 90, בין סימני ק״מ 14־15) פונים מזרחה למסוף הגבול ערבה (כביש 109).
 
ארץ החרדונים
 
ארץ החרדונים הוא שמה של חלקה בת כ־140 דונם השוכנת ממזרח לכביש 90.

השטח שימש בעבר כאתר בלתי חוקי להשלכת פסולת. למקום הזה נדחקו פרטים רבים של חרדון־צב מצוי ויצרו בו מושבה צפופה. חרדון־צב מצוי הוא זוחל שאורכו עד 80 ס״מ ומשקלו מגיע עד שלושה ק״ג. למרות מראהו המאיים, מעין ״תנין יבשה״ בזעיר אנפין, חרדון־צב ניזון בעיקר מצמחים. צבעו משתנה מאפור כהה בטמפרטורות נמוכות לצהוב־בהיר בטמפרטורות גבוהות. קק״ל, בשיתוף עם רשות הטבע והגנים, ניקתה את השטח והפכה אותו מקלט לזוחל הנדיר הזה.
 
מהשביל המוביל למצפור חרדון אפשר לפנות דרומה ולהגיע לסככה המשמשת מסתור לצפייה בציפורים, מרחק של כ־250 מ'. מהמצפור אפשר לצאת לסיור רגלי במרחבי פארק הצפרות.
 
טיול בארץ החרדונים
 
דרך עפר מסומנת אדום יוצאת מהמבואה ועוברת בין שתי החלקות המוקדשות לשימור חרדוני־הצב. קק״ל הציבה בשטח שלטי הסבר וגידרה את החלקות בבולי עץ, כדי למנוע מכלי רכב לנסוע בשטח ולהרוס את המחילות. קק״ל סימנה שביל להולכי רגל (סימון שחור), המסתעף מזרחה ממפרץ החניה שבנתיב הנסיעה המרכזי ועולה למצפור חרדון - גבעה קטנה הצופה על נופי הערבה, על ארץ החרדונים ועל פארק הצפרות, שנמצא ממזרח לגבעה.
 
החרדונים פעילים בעיקר בעונות החמות של השנה. המטיילים מתבקשים שלא להיכנס לאזור המתוחם בבולי עץ ולא להפריע לפעילותם של החרדונים. אנא, אל תאכילו את חרדוני־הצב. מזון של בני אדם אינו מותאם למערכת העיכול שלהם ועלול להזיק להם.
 
גישה: מכביש הערבה (כביש 90, בין סימני ק״מ 14־15) פונים מזרחה למסוף הגבול ערבה (כביש 109). אחרי כ־150 מ' פונים ימינה בדרך סלולה ומיד אחר כך שמאלה בדרך עפר טובה. נוסעים בדרך דרומה ואחרי 400 מ' חוצים מובל של נחל רודד. סמוך למובל נמצא שלט המורה על מבואה. מבואה נוספת נמצאת בכניסה הדרומית לארץ החרדונים.
 
פארק הולנד
 
כמות המשקעים באילת עומדת על כ־30 מ״מ גשם בשנה בלבד. למרות נתון הפתיחה הקשה, הצליחה קק״ל להפוך שני ערוצים קטנים בפאתי העיר לפארק טבע ירוק, המשלב צמחייה טבעית. פארק הולנד משתרע על פני כ־350 דונם. העצים זוכים לתוספת השקיה של מים מליחים, שהתגלו בקידוחים בנחל הערבה הגדול.
 
הצמחייה הרבה שבפארק מספקת מזון ומחסה למינים רבים של בעלי חיים, שאוכלוסיותיהם הידלדלו בעקבות פגיעה ובינוי בבתי הגידול הטבעיים שלהם. קק״ל גם סימנה בפארק שביל המשמש מסלול להליכת בריאות מהנה בטבע. השביל, שאורכו כשני ק״מ, מסומן בסימונים בצבע ירוק. הפארק הוקם בשיתוף עם עיריית אילת והחברה למתנ״סים והוא ניטע בתרומתם של ידידי קק״ל בהולנד ומכאן שמו.
 
טיול בפארק
 
בכניסה לפארק ניצב שלט מבואה של קק״ל ובו מפת הפארק והנחיות למטיילים. התחנה הראשונה בשביל היא פינת מרגוע שבה אפשר לשבת על סלעי גרניט וליהנות מהנוף המרגיע. כמאה מ' משם השביל מתעקל שמאלה ועולה במדרגות עץ אל עצי הבאובב הראשונים במסלול. הבאובב צומח בר בסוואנות היבשות של אפריקה. כ־400 מ' מנקודת המוצא יש צומת שבילים. מי שיפנה ימינה יוכל לעלות צפונה בגדת הערוץ למצפור הנוף, המעניק תצפית מרהיבה על הפארק, על אילת ומפרץ אילת ועל הרי אדום. ממערב לפארק נראה היטב רכס הגרניט הארוך והכהה של הר שחמון.
 
סמוך לצומת השבילים צומחים שיחי גרויה שעירה, הניכרים בעליהם העגולים והמקומטים. באביב מצמיח השיח פרחים בצבע חום־אדום. גרויה שעירה היא מין נדיר מאוד בישראל, הצומח בר בבקעת ים המלח. פארק הולנד משמש אכסניה לשימורו של הצמח.
 
השביל ממשיך ועובר בין עצי הפארק. תמצאו כאן נציגים רבים של צמחי נווה המדבר שלנו, ובהם פתילת המדבר הגדולה (״תפוח סדום״), ערף המדבר וזקום מצרי. כחצי קילומטר מצומת השבילים ניטעו משמאל לשביל עצי דום מצרי. עצים אלה, ממשפחת הדקליים, צומחים בר בגדות הנילוס ובגדות נחלים אחרים באפריקה. העץ ניכר בתכונתו לפצל את גזעו ולעתים גם את ענפיו הראשיים לשניים.
 
כ־350 מ' משם מגיע השביל לדרך עפר. כאן יש לפנות שמאלה, ללכת בדרך העפר כ־450 מ' ולפנות שוב שמאלה בערוץ מקביל לזה שהלכנו בו קודם (בדרך תגלו שלט המציין את נקודת האמצע של מרחק ההליכה). יורדים במורד הדרך בין עצי הפארק ומגיעים בחזרה לנקודת המוצא.

 איך מגיעים? פארק הולנד שוכן בצפונה של אילת, בין העיר וקיבוץ אילות ממעגל התנועה בכניסה הצפונית לאילת (כיכר טורונטו) נוסעים מערבה כחצי קילומטר בשדרות ששת הימים וחונים במפרץ החניה שבכניסה לפארק.