אז איפה אתם בפסח? פחות משבוע לפני ליל הסדר ורבים מהישראלים כבר ניצלו את החופש שקיבלו הילדים מבתי הספר וגני הילדים, לקחו חופש בעצמם מהעבודה והתעופפו להם ליעדים שונים ומשונים בחו”ל.



לא חסרות סיבות לברוח: חלק מהישראלים מעוניינים להימנע מהטירוף של ליל הסדר המשפחתי, אחרים רוצים לנצל את החופשה הארוכה שנכפתה עליהם ממערכת החינוך ויש כאלה שסתם רוצים לנצל את מזג האוויר האידיאלי. כך או כך, על פי המספרים היבשים, לא פחות מ־600 אלף ישראלים טסים לחו”ל בחופשת הפסח הנוכחית. כדי לעזור קצת להתמצא בבלבול ושטף הנתונים שזורם לכל כיוון החלטנו לעשות קצת סדר:


ללא ספק, אחת הנסיעות הפופולריות ביותר בקרב הצרכן הישראלי היא הנופשונים. חבילה שמשלבת טיסה ומלון ליעדים קרובים יחסית לישראל. מדובר באופציה מועדפת למי שמעדיף חופשה אורבנית, שמורכבת בעיקר משופינג, מסעדות, סיורים קצרים, אתרים היסטוריים, בילויים ליליים ואטרקציות עירוניות לילדים.



יואב קרני, סמנכ”ל חברת איזי גו, מספר כי רוב ההזמנות שבוצעו לחג הפסח השנה לנופשונים התקבלו על ידי זוגות או יחידים (67 אחוז) ורובן חופשות בנות שבעה ימים כאשר היעדים הפופולריים הם יוון והאיים, איטליה, ספרד, פראג, בוקרשט ובודפשט”. עוד עולה מהנתונים כי הישראלים למדו בשנים האחרונות שלא לחכות לרגע האחרון. 42 אחוז מההזמנות בוצעו כבר חודשיים לפני חופשת הפסח.



כמה מהנופשונים שניתן למצוא באיזי גו לפסח הזה: נופשון בפראג - 27 באפריל עד 4 במאי, מלון 3 כוכבים Libuse, כולל ארוחת בוקר והעברות - יעלה 447 דולר לאדם בחדר זוגי.



נופשון ברומא ב־19־23 באפריל, כולל ארוחת בוקר והעברות למלון 4 כוכבים Vintage Hotel, יעלה 366 דולר לאדם בחדר זוגי.



נופשון בבוקרשט בתאריכים 20־24 באפריל, כולל ארוחת בוקר והעברות למלון 4 כוכבים Ibis Gara de Nord, יעלה 502 דולר לאדם בחדר זוגי.


מי שמעוניין בנופשון קרוב יותר לבית, באיזי גו מציעים שלושה לילות, 21־24 בחודש, לכרתים, על בסיס חצי פנסיון במלון 4 כוכבים Elmi Suites, ב־301 דולר לאדם בחדר זוגי + שני ילדים.



אבל לא רק הנופשונים מעניינים את התייר הישראלי. יש כאלה שרוצים לנסוע רחוק יותר, ליעדים אקזוטיים ומעט יקרים יותר, לחופשה שמבוססת על טבע ונופים. יגאל אבני, מנכ”ל כרמל תיירות, מסביר כי ישנה מגמה, שרק צפויה להתחזק לקראת הקיץ, של ישראלים שמעדיפים להימנע מלנסוע ליעדים שנתפסו בתודעה עד היום כבטוחים וניטרליים כגון הבירות של אירופה הקלאסית, איי יוון ועוד ומעדיפים לנסוע ליעדים רחוקים, יקרים ואקזוטיים יותר, כאלה שנתפסים כ"מנותקים ממוקדי הקונפליקט הגלובלי שבין האסלאם הקיצוני ומדינות המערב”.



לדבריו, היעדים שמציתים את דמיונם של הישראלים כוללים את זנזיבר, איי סיישל, סרי לנקה, טנזניה, דרום אפריקה ועוד. השנה, בהשוואה לשנה שעברה, כמות הטיסות הישירות לסיישל, קילימנג’רו וזנזיבר הוכפלה ואף שולשה בחלק מהיעדים. אחת הסיבות לכך היא העובדה כי המחירים ליעדים אלה ירדו בעשרות אחוזים מאשתקד.



“החופשה של כרמל תיירות לזנזיבר מסתמנת כלהיט של 2016 לנופש הישראלי”, מדגיש אבני, “בזכות המחיר האטרקטיבי – החל מ־1,195 דולר לאדם לחמישה לילות, כולל טיסה, העברות, לינה על בסיס הכל כלול. מעבר לכך זנזיבר היא יעד שבו מחירי האטרקציות והארוחות במסעדות שווים לכל נפש”. לדוגמה, הוא מוסיף, חופשה של כרמל תיירות באיי סיישל תעלה החל מ־1,595 דולר לאדם לחמישה לילות, כולל טיסה, העברות, לינה וארוחת בוקר.



לדברי אבני, כרמל תיירות מציעה השנה לנצל את חופשת הפסח והקיץ לטיולי בר/בת מצווה בדרום אפריקה – טיול מאורגן לשמונה ימים יעלה החל מ־2,695 דולר למבוגר, ולילד עד גיל 13 (כולל) – 400 דולר. בנוסף, ילדי בר/בת מצווה יזכו לטוס ללא תשלום בכדור פורח בשמי אפריקה ולחזות בספארי המרהיב מהשמיים – הטבה ששוויה 470 שקל.



סוג שלישי של טיולים המועדפים השנה על הישראלים מכונים “טיולי נישה”, בעיקר טיולי ג’יפים וטיולי הליכה. “קהל היעד של טיולים אלה הוא בעיקר גברים ונשים בני 45 ומעלה, שמיצו כבר את החוויות האורבניות באירופה, הקניות והאוכל ומחפשים משהו שונה”, מסביר עומר פלום, מנכ”ל חברת Medraft.



לדבריו, “מגמה ראשונה שמתחזקת היא טיולי הליכה - הישראלים בוחרים בטיולי הליכה לאוהבי־לכת. כלומר רמת קושי קלה עד בינונית, בתי מלון טובים וחוויית טיול כוללת. לרוב מדובר בטיולי הליכה בשבילים קלים עד בינוניים מחוץ לערים הגדולות. עד לפני כשלוש שנים, מספר מטיילי הטרקים שיצאו מהארץ למסלולי הליכה הסתכם בכמה מאות בודדות. היום כבר מדובר באלפים בשנה, עם נטייה חזקה לכיוון טיולי הליכה ברמת קושי קלה עד בינונית”.



מגמה שנייה לדבריו של פלום היא התחזקות הטיולים האתגריים בגוש הסובייטי לשעבר, בדגש על הנופים הפחות מתוירים ומוכרים - טיולי ג’יפים עם נקודות עצירה אתגריות בארמניה, כולל נסיעה ברכבל הארוך בעולם, שקיעות על חופי הים האדריאטי במונטנגרו, טיולי ג’יפים בתוך היערות ברומניה או מול פסגות מושלגות בגיאורגיה, טרקים למפלי מים שוצפים, כשמסביב צבאים, דובים וחיות יער נוספות בסלובקיה: “בכל היעדים הללו אנו רואים צמיחה שנתית דו־ספרתית של מספרי המטיילים. ביעדים חדשים לקהל הישראלי כמו קירגיזסטן, ארמניה וסלובקיה רואים עליה של מעל 30 אחוז”, הוא מוסיף.



טיול הליכה מודרך של Medraft להרי הטטרה, אומר פלום, “מיצירות הטבע המופלאות של סלובקיה”, בין נהרות שוצפים, מפלי מים, אגמים כחולים, יערות אדירים, מערות נטיפים ענקיות ומערות קרח לצד טירות עתיקות וכנסיות גותיות אדירות ממדים, יעלה בחג הזה 1,380 יורו לאדם בחדר זוגי (כולל טיסות, לינות, ארוחות ותוספת חג, לא כולל ביטוח נסיעות).



רפטינג בסלובקיה. צילום: MEDRAFT
רפטינג בסלובקיה. צילום: MEDRAFT



דוגמה נוספת היא טיול ג’יפים של Medraft בן שמונה ימים לארמניה, “אל נופים קסומים של יערות ירוקים ועבותים”, רכסים געשיים עצומים לצד קניונים עמוקים, אגמים ובקעות חצובות באבן חול. טיול זה יעלה 1,780 יורו לאדם (כולל טיסות, הדרכה, לינות, ארוחות, דלק לג’יפים ותוספת חג, לא כולל ביטוח נסיעות).