את התוצרת של הכרמים שנמצאים בשטח המועצה האזורית גזר אפשר לפגוש בפסטיבל "חוויה בכרם", שיתקיים בסוף השבוע הבא (9־7 בספטמבר). המטרה היא בין היתר לחשוף לציבור את היין שמיוצר באזור, בליווי מוזיקה טובה וכמובן מצב רוח מרומם. כל האירועים, חשוב להדגיש, יהיו ללא תשלום. תפגשו פה בין היתר יריד אומנים ובתים פתוחים, למשל בכרמי יוסף וסתריה, שבהם התושבים יציגו את מרכולתם.



אירוע הפתיחה יתקיים בחמישי בערב במרכז המבקרים יקבי ברקן ביער חולדה. יהורם גאון ולהקת מיומנה יופיעו, ובין שירה ותנועה תוכלו לגשת לדוכנים ולטעום יין מיקבי הבוטיק וגם גבינות מתוצרת המחלבות המקומיות. גם הכניסה לאירוע זה היא בחינם. טעימת יין תעלה לכם 10 שקלים בלבד.


אזור השפלה שופע אתרים, מסלולי טיולים ואטרקציות, ולכן מומלץ להקדיש לפחות יממה לחוויה. אם אתם מחליטים לצאת מוקדם בבוקר מהבית, נמליץ פה כמובן על קפה משובח.



"פק״ל קפה" שוכן באתר ההנצחה של חיל ההנדסה בכניסה ליישוב משמר דוד. יפעת צוקרמן היא הבעלים של עגלת הקפה הניידת שכבשה את המקומיים, המטיילים והחיילים שמגיעים לאנדרטה. היא ירושלמית לשעבר, תושבת המקום, שמסבירה שהקפה הוא הדרך הטובה ביותר להכיר אנשים. הדוכן שלה הפך לתחנה שחייבים לעצור בה, ובימי שישי אפילו נפתח אצלה פרלמנט. פתוח מ־7:00 בבוקר ועד 11:00. אפשר לעקוב אחריה בפייסבוק ולהתעדכן לאן היא נוסעת עם העגלה שלה. ביום שישי בזמן הפסטיבל היא צפויה להגיע לכרמי יוסף. ותפגשו אותה כמובן גם באירוע הפתיחה. מלבד קפה, אפשר למצוא אצלה כריכי בריאות, פוקאצ'ות עם לבנה, מאפים ועוגיות תוצרת בית.



עגלת הקפה שכבשה את המקומיים
עגלת הקפה שכבשה את המקומיים



מדוושים בכרמים



התעוררנו, אפשר להתחיל במסע. מה דעתכם על טיול אופניים בלב הכרמים והשטחים החקלאיים? את האתגר הזה מוציא מוטי קלמר מחברת גלגלי גזר. מוטי הוא מדריך טיולים בהכשרתו ובעל חנות אופניים. אפשר לשכור אופניים וגם לצאת לסיורים בהדרכתו - משעה ועד כמה ימים, כולל לינת שטח.


מוטי הוא אדם גמיש ביחס ללקוחותיו. אפשר לפתוח את הסיור מהחנות שלו בבית חשמונאי או לקבוע איתו בנקודה בשטח. אני יצאתי לטיול קצר של חמישה ק"מ בסמוך לבית הרצל שביער חולדה. מדובר במבנה ישן בלב חווה חקלאית לנטיעת עצי זית ופרדסים שפעלה במאה הקודמת. בפועל הרצל כנראה מעולם לא ביקר כאן, אבל בכל זאת הוחלט לתת לו את הכבוד ולקרוא למבנה על שמו. לפני כמה שנים הבית שופץ, וכיום הוא משמש כמוזיאון, שבו מוקרן סרט קצר על המקום.



מבית הרצל יצאתי לטיול בכרמים, שבתקופה זו של השנה עדיין מניבים פרי. במצפה טל ניתן לעצור להפסקה קלה ולבצע תצפית על האזור. מי שבאמת אוהב לרכוב, יכול להגיע למעיינות גיבתון.



מבנה ישן שהפך למוזיאון, בית הרצל
מבנה ישן שהפך למוזיאון, בית הרצל


טיול רכוב בלב כרמים
טיול רכוב בלב כרמים



מחירים: שכירת אופניים - 80 שקל לשעה. סיור מודרך של שעה - 150 שקל. טל': 050-2099225. 





פסלים חיים



במשמר דוד תוכלו להכיר גם את הגלריה לפיסול ולאומנות של גדי פריימן. מדובר בחקלאי בנשמתו, שכעת מתמקד באומנות ומפסל לגלריות בארץ ובחו"ל. גדי מבקש ביצירתו להפיח חיים בפסלים דוממים. הוא מבצע זאת בין היתר בעזרת ברונזה. במהלך הפסטיבל הוא יפתח את הסטודיו שלו כדי שהקהל הרחב יוכל להתרשם מעבודותיו.



טל' לתיאום מפגש: 050־7231924.



אומן נוסף שעשוי לעניין אתכם הוא צביקה בר, שמעצב בזכוכית. צביקה פנה לאומנות אחרי 20 שנות שירות במחלקה לזיהוי פלילי במשטרה. בשנת 2004 הוא חלה בסרטן, ומתוך המצוקה מצא את דרכו לאומנות. הוא החל לצייר ולפסל עד שמצא את חומר הגלם האהוב עליו - זכוכית. הוא למד את התחום, בארץ ובצ'כיה, וכיום יוצר פסלים וציורים עם זכוכית צבועה בשילוב מתכות.



היצירות של צביקה אופטימיות ומעלות חיוך על הפנים: דמויות, בעלי חיים, ציפורים ותכשיטים. במהלך הפסטיבל תוכלו לפגוש אותו גם בהפנינג בגן אריה בסתריה, או כמובן בסטודיו שלו, בתיאום מראש. אם אתם אכן מגיעים אליו לסטודיו, כדאי שתדעו שאשתו אופירה מפעילה סדנאות יוגה צחוק בשם "אופוריה של צחוק״.



אומנות שצמחה בכאב. יצירותיו של צביקה בר
אומנות שצמחה בכאב. יצירותיו של צביקה בר



טל': צביקה: 054־5711979; אופירה: 054־4210646.



פרי טרי



בין שבילי "בוסתן שושן" שבמושב מצליח תחושו בשלווה וברוח של עמרם וזיוה שושן. השניים חלמו להקים כאן אתר חינוכי ותיירותי, אבל לא זכו לראות אותו מתממש בימי חייהם. את השתילים הראשונים בבוסתן נטעה זיוה ב־2006, ביום ה־30 למותו של בעלה, מתוך רצון להגשים את חזונו. לפני שנתיים נפטרה זיוה ממחלה קשה. באותו יום ממש הלך לעולמו גם מי שהיה אמור להמשיך את פועלה, בנה אריה, שנדרס למוות. כיום המקום שייך לאחותו, שלומית.



מתוך הכאב צמח מקום מלא באופטימיות, שבו ילדים ומבוגרים חווים מסע טרופי. הסיור בבוסתן מתחיל בסרטון קצר שעוסק באקלום צמחים: איך עץ שצומח במקום מסוים מצליח, או לא, להתאקלם במקום חדש. אחר כך יוצאים לסיור בבוסתן, טועמים מהפירות שעל העצים ולומדים על הזנים השונים.


לסיום, חוזרים למרכז המבקרים ומכינים פיתות בטאבון, כולל לבנה. בחגים אפשר ליהנות גם מסדנאות יצירה.



הבוסתן פתוח בימי ראשון עד שישי מ־9:00 ועד הערב. מחיר סיור: 50־35 שקל (לפחות עשרה משתתפים). טל': 077-5423560.


בשר לקינוח



אי אפשר לעסוק ביין בלי להזכיר את "יקב ברבדו" שבכרמי יוסף, יקב בוטיק משפחתי שנמצא בלב כרמים. את המקום הקימו פרופ' בן עמי ברבדו ופרופ' עודד שוסיוב, שהתוודעו זה לזה בפקולטה לחקלאות ברחובות, ובני משפחה רבים שלהם עוסקים בייצור היין ומנהלים את היקב.



מכאן יוצאים שמונה סוגים שונים של יין, 90 אלף בקבוקים בשנה - שליש משווק לייצוא. במרכז היקב נמצא מרכז מבקרים. ביקור כאן כולל טעימות של שישה־שבעה יינות, הסברים וכיבוד קל.



מחיר ביקור: 50 שקל לאדם, שמתקזזים ברכישת יין. בתיאום מראש בטל': 050-2207022


לא רק יין טוב יש באזור, גם בירה צוננת מייצרים כאן. במסעדת "בישיק" שבמשמר איילון תזכו לטעום אותה וליהנות מארוחת בשרים. ניר בישיק הוא היזם והבעלים של מבשלת הבירה ומסעדת הבשרים. למעשה אפשר להגיד שהוא פתח את המסעדה כדי שיהיה מה לאכול לצד שתיית הבירה. המקום מתבסס על שיטת "אכול כפי יכולתך", וגם "שתה כפי יכולתך". החשבון הסופי הוא בין 200 ל־250 שקל לאדם.



בין מנות הפתיחה אפשר למצוא קרפצ'יו סינטה, קרפצ'יו סלק, חומוס, חציל על האש עם טחינה, פלאפל וסלטים. אחרי זה מגיעים לדבר האמיתי: אסאדו, קבבים ונקניקיות מעשה ידיו של ניר, לבבות אווז, ספריבס טלה, אנטרקוט, פרגיות במרינדה ועוד.



בירה צוננת לצד בשרים
בירה צוננת לצד בשרים



המסעדה פתוחה בימים שלישי עד חמישי (24:00־20:00). בשאר השבוע: לקבוצות, בתיאום מראש. טל':  050-9989199.



צילומים: מיטל שרעבי