כמדי סתיו, גם הפעם ניתן להבחין בהתרגשות סביב עונת הנדידה. חודש נובמבר מציע הזדמנות נפלאה ליהנות מפלאי הטבע, להרים רגע את הראש מהמסכים וליהנות מלהקות הציפורים שחולפות מעל לראשינו. בארץ יש כמה מוקדים שבהם ניתן לראות ציפורים נודדות, שעוצרות לזמן קצר בדרך ליעד הבא. אם גם אתם רוצים לפגוש ציפורים אקזוטיות וליהנות מהמחזה המרהיב, ברחבי הארץ יתקיימו מגוון פעילויות בנושא ציפורים וצפרות, הנה חלק מהן. ואם ציפורים הן לא הפאשן שלכם, זאת עדיין תקופה נהדרת לצאת לחיק הטבע וליהנות ממסלולים קצרים שבהם תוכלו לראות את הטבע מתעורר לחיים.
 
לעוף, לעוף, לעוף 
 
בשמי ישראל חולפות כעת מאות אלפי ציפורים שעושות את דרכן מאירופה הקרה לאפריקה החמה. חלקן הגדול אף יעצרו אצלנו לביקור ולמנוחה לפני ההמראה ליעד הבא. שמורת הטבע עינות צוקים הדרומית מהווה תחנה חשובה לאותן ציפורים שעפות מעל בקעת הירדן וים המלח. לכבוד הנדידה הגדולה באתר יערכו טיבוע ציפורים, ואף יתקיימו סיורים לכל המשפחה בשמורה החבויה שסגורה במהלך השנה למבקרים. מעבר למחזה המרהיב של הציפורים שעוצרות אצלנו, בשמורה יש פינות מוצלות לפיקניק ובריכות לשכשוך. 
 

תוכלו כמובן לצאת לסיור בשביל בין בריכות המים של עיינות צוקים. זהו מסלול קצר ונגיש שמוביל אל מעיינות שופעים מים שזורמים היישר לים המלח. לאורך המסלול תוכלו לראות שרידים ארכיאולוגיים, ביניהם שרידיה של חווה חקלאית מתקופת בית שני ובריכות לרחצה. הבריכה הראשונה במסלול היא בריכת התמר, בריכה עגולה ועמוקה שבה תוכלו לשבת ולשכשך.

בהמשך המסלול, שכבר אינו נגיש לכיסאות גלגלים, נמצאת בריכת צפצפה. בבריכה זורם פלג רדוד שנע לו לאטו לאורך עצי צפצפת הפרת. ליד הבריכה תמצאו שולחנות פיקניק, ובבריכה שוחים דגים רבים. המסלול מעגלי ואורך כשעה (לא כולל את זמן השכשוך בבריכות).  
 
מתי: שישי 29.11, ימי שבת בנובמבר, בשעות 9:00־14:00. סיורים ופעילות טיבוע ציפורים ייצאו מהכניסה לשמורה בשעות: 9:00, 10:00, 11:00. סיורים ללא פעילות טיבוע ציפורים ייצאו מהכניסה לשמורה בשעות 12:00 ו־14:00. ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר.
 
איך מגיעים: נוסעים דרומה בכביש 90 - ים המלח. כ־3 קילומטרים אחרי אתר קומראן יש לפנות שמאלה אל שער השמורה. 

שלדג גמדי בעינות צוקים. צילום: אסף מזרחי
שלדג גמדי בעינות צוקים. צילום: אסף מזרחי

 
מבט לשמיים
 
נדידת הציפורים בעיצומה, ובשמיים נראים שקנאים, חסידות ועגורים שחוצים את שמי כוכב הירדן בדרכם לאפריקה. גן לאומי כוכב הירדן נמצא בשולי הגליל התחתון, בין בית שאן לכנרת, והוא כולל בתוכו אתר ארכיאולוגי. תמצאו שם מבצר מרשים שנמצא ממש על ציר הנדידה, כך שתהיו במרחק נגיעה מהעופות.  
במהלך נובמבר תהיה פעילות מיוחדת בגן בנושא ציפורים.

בכל שבת בשעה 13:00 תוכלו להשתתף בפעילות של שחרור עוף דורס שהובל פצוע לבית החולים לחיות הבר. לאחר שהוא מבריא ונראה שהוא יכול להתמודד שוב עם סכנות, הוא מושב לטבע. הפעילות משלבת הדרכה של צפר, ולאחריה משחקי משימות, סדנת יצירה וחידונים בנושא ציפורים.
 
אחרי הפעילות תוכלו לצאת לסיור בשביל הידיד, שנמצא ליד אחד המבצרים החשובים והשמורים מהתקופה הצלבנית. לאורכו של השביל ישנם אתרים היסטוריים ונופים מרהיבים. בתחילת השביל תוכלו לראות מקבץ צמחים נדירים הצומחים על אבני בזלת, ביניהם אלקנת הגליל ושלהבית הגלגל. ליד שער הכניסה לשביל ישנה תצפית מדהימה של נופי הגליל התחתון ועמק יזרעאל, כולל הר תבור, הרי נצרת וגבעת המורה.

לאחר כמה דקות תוכלו לשים לב איך הנוף משתנה ובעיקול הצפוני נגלית הכנרת במלוא הדרה, ויחד איתה עמק הירדן, הגלעד והגולן. בהמשך מגיעים לגולת הכותרת - המבצר הצלבני וגן הפסלים עם 40 יצירות של האומן יגאל תומרקין.
 
בצד השביל יש גם אנדרטה מאבני בזלת לזכרו של צ'רלס וינגייט. האנדרטה ממוקמת מעל עין הידיד, מעיין שמימיו נובעים מתוך מכתש המתחיל בקצה של נקבה חצובה וזורם אל בריכת אגירה. ממערב למעיין תוכלו להשקיף על שרידי יישוב קדום ששורשיו בתקופת הברונזה הקדומה.

אורך המסלול: 1.2 ק"מ, כשעתיים. מתי: ימי שבת בנובמבר, בשעות 10:00־15:00. ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר.

איך מגיעים: כ־15 ק"מ מצפון לבית שאן, בכביש 90, פונים מערבה לכביש 717 העולה לגן הלאומי.

שביל הידיד בכוכב הירדן. צילום: יובל מורן
שביל הידיד בכוכב הירדן. צילום: יובל מורן

 
שמורת טבע עין אפק
 
עין אפק, שמורת הטבע היפהפייה שנמצאת במרחק נסיעה קצר מקריית ביאליק, היא אולי אחת האהובות ביותר על משפחות - ולא בכדי. השמורה, שהוכרזה כשמורת טבע כבר בשנת 1979, כוללת בתוכה מקבץ מעיינות, תל ארכיאולוגי וטחנת קמח עתיקה. פנינת הטבע הקסומה הזאת הפכה בעשורים האחרונים לחממה לבעלי חיים רבים, כך שלא מפתיע שחולפים מעליה שקנאים, חסידות, קורמורנים ואנפות, ולעתים הם אף עוצרים בה. 
 
בעונת הסתיו ותחילת החורף תוכלו לראות חלק מבעלי הכנף שעוברים, שכן עין אפק נמצאת על ציר הנדידה המערבי של הציפורים. המסלול של השמורה מעגלי, וכולל את בריכות המים הטבעיות וגשרי העץ, צמחיית מים וגדה, בעלי חיים וכמובן ציפורים.
 
בתוכנית, במהלך נובמבר: חוויית טיבוע ציפורים, סדנת יצירת הדפסי ציפורים, הרצאה לכל המשפחה, סיורים מודרכים, עמדת תצפית עם טלסקופ ומשקפות על אחו הג'מוסים, צפייה בסרט "סיפורה של טיפה".
 
מתי: ימי שבת 16.11, 23.11, 7.12, 14.12, בשעות 10:00־15:00. ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר.

איך מגיעים: נוסעים על כביש 4. בצומת עין אפק פונים לכביש 7911 (כיוון שפרעם). אחרי נסיעה קצרה תבחינו בפנייה לכיוון השמורה.
 
כרי נעמן
 
עוד אתר שבו תוכלו לראות מיני ציפורים ופריחה עונתית יפהפייה הוא שביל נחל נעמן בשמורת כרי נעמן. נחל נעמן נמצא בעמק זבולון, והוא דוגמה מצוינת לנחל שהוזנח שנים ושסבל מהזרמת מי ביוב ושפכים מתעשייה ובריכות דגים, אך שוקם על ידי רשות הטבע והגנים, קרן קיימת לישראל, רשות המים והמשרד להגנת הסביבה. תוך כדי פעולות שיקום האקולוגיה המקום הונגש למטיילים וסודרו הגדות. גדה אחת פותחה לטובת המטיילים ואף הוקם לאורכה שביל הליכה (1.6 קילומטרים) מונגש לעגלות ילדים ואופניים, הוקמו פינות מוצלות וגשרונים. 
 
השמורה היא למעשה אזור ביצתי אשר מתייבש בימות הקיץ החמים. בסתיו ובחורף הוא מתעורר לחיים. כמו כן, יש בו ריכוז מפתיע של צמחים נדירים כמו חלבלוב קטן־פרי וסם־כלב מזרחי, זאת לצד סחלב הביצות, תלתן הביצות ועוד.
 
איך מגיעים: נוסעים על כביש 4. בקצה הצפוני של אזור התעשייה של קריית ביאליק פונים ימינה (לבאים מחיפה) אל דרך סלולה ובה כיכר. ממשיכים לנסוע כ־500 מטר עד לנקודה שבה יש מחסום. בנקודה זו יש להשאיר את הרכבים. 

נימפאה תכולה בכרי נעמן. צילום: אלון מאיר
נימפאה תכולה בכרי נעמן. צילום: אלון מאיר