אם למדנו משהו מהסגר, זה כמה הישראלים אוהבים לאכול. עכשיו, כשאנחנו מנסים להתרגל לשגרה בצל ההגבלות, הגיע הזמן ללכת לטעום מעט מהקולינריה שלמועצה האזורית מטה יהודה יש להציע.

בימים אלה נפתח באזור פסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה. הפסטיבל הוותיק חוגג השנה 20 שנה להיווסדו - וכמו תמיד הוא מציע למטיילים להגיע לאזור ולקחת חלק בחוויית אירוח אותנטי של מאכלי עדות בבתים ובמסעדות. בתאריכים 5־22 באוגוסט עשרות בשלנים ובשלניות יכניסו אתכם לבתיהם ולחצרותיהם, כדי שתוכלו לקבל טעימה קטנה מהאוכל והתרבות. הפסטיבל, שמתקיים השנה בשעות אחר הצהריים, יימשך שלושה שבועות, ברובו בערבי רביעי וחמישי, ביוזמת מועצה אזורית מטה יהודה ומחלקת התיירות.

נוסף לביקורים אצל הבשלנים הפרטיים, שעליהם ועל מה שהם מציעים תוכלו ללמוד באתר של תיירות מטה יהודה, בימים רביעי וחמישי ייצאו "סיורים בין הסירים" - סיורים קולינריים מודרכים, שבהם המשתתפים יזכו לטעום מהנוף ומהקולינריה, להיפגש עם יוצרים ואומנים מקומיים ולהתוודע מקרוב למסורות בישול שונות. הסיורים, שייצאו לעת שקיעה, יעלו 160 שקלים לאדם, כולל הסעה, הדרכה וטעימות.

סל פיקניק עם פירות יער ואוכמניות במטה יהודה (צילום: מיטל שרעבי)
סל פיקניק עם פירות יער ואוכמניות במטה יהודה (צילום: מיטל שרעבי)

קטיף פטל ואוכמניות

אם השילוב של אוכל וטבע עושה לכם את זה, אני ממליצה להתחיל את הביקור שלכם ב"פטל ארץ" שבמושב תעוז. את "פטל ארץ" הקים דוד שגיא, בנו של בעל משק במושב, כבר ב־2016. היוזמה של הבחור הצעיר נועדה לקדם את החקלאות האזורית, וכיום היא כוללת חממות שבהן גדלות אוכמניות, פטל אדום ופטל אוסנה (פטל שחור). הדגש של דוד הוא על חקלאות ישירה, ללא חומרי הדברה, וקטיף ידני עם עלות השמש.

דוד גייס לעבודה את בני המשפחה, ובימים שלפני הקורונה אף ניתן היה לראות שם לא מעט מתנדבים שמגיעים מכל רחבי העולם כדי לקחת חלק ביוזמה - לעבוד את האדמה ולפתח את האזור. במהלך הקורונה, כשהיה לא מעט זמן פנוי, דוד אף בנה מבנה בוץ שמשמש כחנות משק, שבה הוא מציע תוצרת מקומית.

אז מה אפשר לעשות שם? סיור בחממות הפטל, הכולל קטיף פירות יער, ולאחריו ניתן לרכוש סלי פיקניק מלאים בתוצרת איכותית ולשבת באחת מפינות הזולה שבמשק. הסלסילות מלאות בכל טוב: גבינות, יינות או בירות, מטבלים, לחם, ירקות טריים ופירות יער.

הסלסילות עולות 260־290 שקלים לזוג. בפסטיבל האוכל יהיו קטיפי שקיעה, החל מהשעה 17:00. הכל בתיאום מראש: 054-5809655.

אישלחם, מטה יהודה (צילום: מיטל שרעבי)
אישלחם, מטה יהודה (צילום: מיטל שרעבי)

המאפייה של "אישלחם"

במרחק כמה פסיעות משם מחכה לכם עוד פנינה מקומית: המאפייה של "אישלחם". ריחות הלחם הטרי העולים משם לא משאירים אף אחד אדיש. את מאפיית הבוטיק המקסימה פתח אייל תמיר, שגילה את החיבור ללחם לפני יותר מעשור, לאחר שסיים לימודי צילום ועבד בהפקות שונות. לאייל יש סיפור חיים מעניין: הוא ירושלמי במקור שכרגע מתגורר בנווה שלום - יישוב משותף לערבים ויהודים - עם אשתו וילדיו.

את אשתו הכיר באיטליה, כשעבד וחי כרועה צאן, והיא, אזרחית גרמניה, עבדה בחווה. בוקר אחד, אחרי שכבר התגוררו בארץ, בת זוגו הגיעה הביתה עם קרואסון מדהים. אייל התפעל מהיצירה, התאהב באפייה והחליט ללמוד את התחום. הוא עבד שמונה שנים במאפייה, אפה אחר כך לחמים בבית ומכר לשכנים. זה שנתיים הוא עובד במאפייה שהקים בתעוז, שם הוא מציע מאפים מתוקים ומלוחים, בהם הוא שם דגש על חומרי גלם בריאים ואיכותיים, עשירים בטעם ובערכים תזונתיים, וכן פלטת גבינות, כריכים ומטבלים.

במהלך הפסטיבל תוכלו להשתתף בסיור מודרך במאפייה, שבמסגרתו עוברים על פני תחנות הייצור, מדברים על מחמצות ואפייה ועל סוגי קמחים וטועמים לחמים.

כל סיור אורך 20־30 דקות. בתיאום מראש, על בסיס מקום פנוי. 30 שקל לאדם. פתוח שני־שישי. טלפון לתיאום: 054-8115272.

טיול תומקאר במטה יהודה (צילום: מיטל שרעבי)
טיול תומקאר במטה יהודה (צילום: מיטל שרעבי)

אי אפשר בלי טיול תומקאר בלב מדבר

אף שבאנו לדבר על אוכל, אי אפשר לטייל במטה יהודה בלי ליהנות מהטבע ומהנוף היפהפה. דרך טובה להכיר את האזור מקרוב היא לצאת לטיול תומקארים בנהיגה עצמית. אחד המקומות שמהם תוכלו לצאת לטיול שכזה הוא "האלה טיולי מדבר" שבמושב אדרת. איתן אטיאס, שמנהל את "האלה טיולי מדבר", מציע טיולי נהיגה מודרכים באזור שמשפלת ירושלים ועד מצפה רמון - טיולי ג׳יפים, ספארי וסנפלינג.

הטיולים במטה יהודה יכולים לארוך כשעה וחצי, הם מתחילים במתחם שבמושב אדרת ויורדים לכיוון נחל האלה - שם אפשר לערוך תצפית על העמק - מגיעים למערת פעמון, לחירבת ריבו ולעוד הפתעות שרק המקומיים מכירים.

מחיר: 100־200 שקל לאדם, בליווי מדריך. טלפון לתיאום: 02-9999857, 052-3582627.

יקב צפרירים (צילום: מיטל שרעבי)
יקב צפרירים (צילום: מיטל שרעבי)

יקב צפרירים 

דבר נוסף שלא כדאי לוותר עליו, אם אתם כבר מגיעים לפסטיבל, או בכלל, הוא ביקור בלפחות יקב אחד. אזור מטה יהודה עשיר ביקבי בוטיק נהדרים, אחד מהם הוא יקב צפרירים - ששמו מעיד על המקום שבו הוא יושב - מושב צפרירים שבהרי יהודה. לורי ושייקה לנדר הקימו את היקב בשנת 2004, בחצר המשק שלהם, וכיום היקב מייצר כ־7,000 בקבוקים בשנה. לורי, אומנית בנשמתה, עלתה ארצה בגיל 20 והכירה פה את שייקה, שהיה אז ארכיאולוג. אף שהיו להם קריירות מצליחות, החליטו להקים את היקב, וכיום לורי היא הייננית שעומדת מאחורי היין המצליח.

הביקור ביקב כולל טעימות יין, סיור והסברים. נוסף ליין, ניתן להזמין פלטות גבינות. סיור טעימות עולה 50 שקל. לתיאום ביקור מראש: לורי – 052-4493042, שייקה – 052-4284329.

"מנות זיכרון" בחצר של עופר

עצירה אחרונה ובהחלט חביבה היא בחצר של עופר אביב שבמושב מטע. עופר עורך ארוחות נושא בחצר ביתו, כשברקע הנוף הפתוח והפראי של הרי יהודה. הוא מתמקד באוכל איכותי מעשה ידיו, ובכל חמישי בערב מציע ארוחת קונספט משתנה. הדגש הוא על ״מנות זיכרון״ ממקומות שונים בעולם. הארוחה מוגשת בחצר אינטימית שבה נושבת רוח קרירה ומושמעת מוזיקת רקע. מלבד אוכל טוב, עופר מתמחה בקוקטיילים מיוחדים, יש יין או בירה מקומית במחירים נוחים למדי (10־45 שקלים).

בימי שבת הוא מציע ארוחות פיקס - כל מה שהוא עושה יוצא לשולחן. בתחילה מוגשים לחם ומטבלים, ולאחר מכן הוא מוציא מהמעשנה שלושה סוגי בשרים ומהפלנצ'ה עוד סוג בשר אחד, ולצדם ירקות שורש, שעועית וכו׳. הארוחה מסתיימת בבראוניז וקפה.

מחיר: 200 שקלים לאדם. בתיאום מראש: 054-7910480.

פרטים נוספים על אירועי הפסטיבל:
tour-yehuda.org.il, פסטיבל האוכל הכפרי לעת ערב