כשהחלטות משרד הבריאות מגבילות את אימוני הכושר במקומות סגורים ובמקביל רבים עברו לעבוד מהבית וקרוב למקרר, ישראלים רבים מוצאים את עצמם מנשנשים את דרכם למידה גדולה יותר במכנסיים. אבל זה לא חייב להיות ככה: הטבע מציע לנו שלל הזדמנויות להעלות את הדופק ולהיכנס לכושר. אז אם פעילות כמו ריצה בירקון או טיפוס במערת נטיפים מתאימה לכם, קבלו המלצה לחדרי הכושר של הטבע.

שמורת הטבע ארבל

רגע לאחר שהשמש עולה ועדיין קריר ונעים בחוץ, זה הזמן המושלם לצאת להליכה מאתגרת במסלול מצוק הארבל המעגלי. שמורת טבע גן לאומי ארבל פותחת את שעריה במיוחד בשעה חמש בבוקר ב־22 באוגוסט ללא עלות נוספת על דמי הכניסה. אורך המסלול כשעתיים וחצי, וחשוב להצטייד במים. המסלול מתחיל מהנקודה הגבוהה ביותר בהר, 181 מטר מעל פני הים, בסמוך לעץ החרוב, וכ־400 מטר מעל פני הכנרת. מתחילים בשביל השחור, ולאחר כ־200 מטר מתחילה ירידה בעזרת יתדות.

בהמשך יורדים במדרגות טבעיות בסלע שמחזקות את שרירי הרגליים. ממשיכים עם השביל למרגלות המצוק, ובמפגש השבילים בסימון שחור ואדום פונים לשביל השמאלי המוביל לכיוון מצודת הארבל, שם ישנו שלט המכוון למצודה. למען הכושר, היופי והנוף העוצמתי ניתן לטפס 150 מדרגות עד לקומה העליונה.

לאחר עצירה לטובת אוויר הרים צלול ונוף מרהיב תצטרכו לעשות את דרככם חזרה לשביל המסומן. כעבור 300 מטר תגיעו לשלט אשר יכוון אתכם למערות המקלט, שם תוכלו לתרגל קצת עבודת ידיים ורגליים בטיפוס על היתדות המקובעות בסלע לעבר שביל למערות, ומשם תוכלו לעלות בסולמות למתחם המערות ולחזור לשביל המסומן אדום לכיוון מערב, עד לנקודת טיפוס המצוק ביתדות ומאחזים המקובעים בסלע. את היתר עד למבואת האתר תוכלו לעשות בהליכה רגועה או בריצה קלה - תלוי בכם.

סולמות ויתדות בארבל  (צילום: אסף דורי)
סולמות ויתדות בארבל (צילום: אסף דורי)

מחיר: 22 שקל למבוגר, 9 שקלים לילד. על פי הנחיות משרד הבריאות יש להירשם מראש באתר www.parks.org.il.

מערת הנטיפים
אחד מפלאי הטבע הייחודיים ביותר באזור המרכז הוא שמורת הטבע מערת הנטיפים. בשנת 1968 נערך פיצוץ מבוקר במחצבת הר־טוב לטובת ייצור חצץ לעבודות בנייה, מה שחשף את המערה המרהיבה. נקודת ההתחלה של המסלול נמצאת בכניסה לאתר, כ־500 מטר מעל פני הים, וממנה תוכלו לראות באופק בין היתר את מחצבת הר־טוב, רמת בית שמש ובימים בהירים גם את קו הים של אשדוד.

164 מדרגות יובילו אתכם מטה לכיוון המערה, ובתוך המערה יחכו לכם עוד כ־140 מדרגות שפזורות לאורכה. מערת הנטיפים הינה מערכת אקולוגית בפני עצמה, ולאחרונה הוחלפה התאורה במערה לצבע ענבר, המצמצמת את כמות האצות הכחוליות (ציאנובקטריה) אשר גדלות על משקעי המערה ויכולה לעכב את התפתחותן. בתוך המערה תחכה לכם סימפוניה של טיפות וטמפרטורה קרירה ונעימה של כ־23 מעלות צלסיוס בממוצע ומעל 90 אחוזי לחות קבועים במהלך כל השנה.

אחרי הסיור המעגלי במערה, שיארך כ־20 דקות, תוכלו לצאת לאוויר הפתוח ולטפס בחזרה ב־164 המדרגות. לאורך הטיפוס יחכו לכם שלטים שיפרטו את מספר המדרגות שכבר עליתם, כמה קלוריות שרפתם, ואת שווי הערך שלהן במזון ובשתייה. את הרעיון לשילוט הייחודי שהוצב בשנת 2004 הגה שלומי ארמה, מנהל השמורה דאז.

בשמורת הטבע חי מגוון רחב של בעלי חיים, ביניהם צבאים, תנים, שועלים, מכרסמים ועופות שונים. בחודשי החורף נגלה מרבד פרחים יפהפה, הכולל בין היתר גם רקפות, עיריות, מרגניות, נץ חלב ודרדר כחול, אשר צובעים את האזור. ההליכה במסלול כולו נמשכת בין 45 דקות לשעה.
מערת הנטיפים  (צילום: גבריאלה רשף שוורץ)
מערת הנטיפים (צילום: גבריאלה רשף שוורץ)

מחיר: 28 שקל למבוגר, 14 שקל לילד. על פי הנחיות משרד הבריאות יש להירשם לפעילות מראש.

גדות הירקון – ריצה ואופניים
נקודת ההתחלה של המסלול היא למעשה כל נקודה שתבחרו בגוש דן לאורך הירקון לכיוון מזרח. מדובר בשטח פתוח וירוק עם שביל נוח מאוד לריצה או לרכיבה על אופניים. את גדות הירקון מקיף שביל שאורכו 28 קילומטר. השביל ברובו מקביל לנחל, ובאזורים שהוא אינו מקביל אפשר ליהנות מצמחיית גדות רבגונית כמו קנה מצוי, סוף מצוי, ערבה בוכייה, לוביה מצרית, גומא שופע, ניסמנית קיפחת ועוד.

אם יהיה לכם מזל, תוכלו להיתקל בבעלי החיים הפעילים במשך היום ובהם מיני עופות מים כמו לבן חזה ומיני אנפות. אם תעצרו קרוב למים, אולי תבחינו בפרפור עקוד מפרפר בכנפיו מעל המים בעמדת איתור ציד וצולל אל המים לתפוס את טרפו. עוד חיים במים צבי ביצה וצבים רכים שהושבו לנחל בשנים האחרונות, אולם מדובר באוכלוסייה ביישנית במיוחד.

ישנן מספר נקודות עניין לאורך הירקון, כמו טחנות הקמח מתקופות שונות, מתקני שאיבה ששאבו בהם מים לפרדסים שכיסו את האזור כולו והמרשים בהם הוא בית הבטון. ישנם גשרים לכל אורך הדרך, כך שניתן להחליט במספר מקומות איפה תרצו להסתובב ולחזור חזרה. לאורך הירקון אפשר ליהנות גם מריצה. ניתן להגיע עם השביל מזרחה, דרך ברכת הנופרים המרשימה עד לתל אפק - אנטיפטרוס - וליהנות מהמבצר, מהאגם ומפיסת טבע נעימה.

בתל אפק תוכלו לצעוד בנחת בשביל החצבים ואולי אף להיתקל בחצבים ראשונים לעונה. מדובר בשביל מעגלי העובר בתיאטרון קטן וברחוב ראשי (קארדו) מהתקופה הרומית, דרך המבצר העות'מאני בינאר באשי, העומד זקוף בראש התל ומסתיים סמוך למפעל המים המנדטורי שדרכו הועברו מים לירושלים בשנות ה־30.

בנוסף, במקום ישנם מספר בריכות שכשוך ואגם מלאכותי שמשך אליו עם השנים מיני חי וצומח ייחודיים. ניתן לשכשך בבריכות ולהתקרר במים הצוננים. יש לשים לב כי באגם עצמו הרחצה אינה מותרת. על פי הנחיות התו הסגול, הכניסה למתחמי מקורות הירקון ותל אפק תתאפשר רק מהכניסות הראשיות ולא דרך השערים האחוריים (דרך פשפש) מכיוון בריכת הנופרים.
ירקון תל אפק (צילום: מנו גרינשפן)
ירקון תל אפק (צילום: מנו גרינשפן)

מחיר כניסה לגן לאומי ירקון תל אפק: 28 שקל למבוגר, 14 שקל לילד. על פי הנחיות משרד הבריאות יש להירשם לפעילות מראש.

גן לאומי הרודיון
גן לאומי הרודיון הינו אחד האתרים ההיסטוריים החשובים בישראל. המסלול הינו מעגלי, ואורכו 45 דקות בהליכה מאומצת. במהלך ההליכה או הריצה וטיפוס המדרגות תעברו באוויר הפתוח, תתרשמו מקרוב מארמונו של הורדוס ואף תרדו לבורות המים ששימשו את יושבי המקום. נקודת ההתחלה של המסלול הינה במבואה הראשית בכניסה לגן הלאומי. משם עולים להר ומטפסים במסלול תלול לכיוון ארמונו של הורדוס (אשר בהמשך שימש גם כמקום קבורתו), שנמצא בראש ההר. הטיפוס בשביל קשה ומאתגר, ולכן מומלץ להתכונן בהתאם ולהצטייד במים.

לאחר שמגיעים לארמון, יורדים לכיוון החצר המרכזית ומשם ממשיכים לרדת במדרגות האבן הגדולות לכיוון בורות המים. לאחר המעבר בין הבורות (שגם ביניהם ישנן מדרגות נוספות, סך הכל כ־75 מדרגות במסלול) יוצאים עם השביל חזרה לכיוון המבואה. ניתן גם לעשות את המסלול ההפוך, המתחיל בבורות המים ועולה לכיוון הארמון דרך המדרגות, אך חשוב להביא בחשבון שאלו מדרגות גדולות ומאתגרות לעלייה.

רשות הטבע והגנים ממליצה לקחת איתכם מדריך קולי שילווה אתכם לאורכו של המסלול, וכך גם תכירו את המקום וההיסטוריה שלו.
המדרגות בהרודיון  (צילום: ערן קרוזל רשות הטבע והגנים)
המדרגות בהרודיון (צילום: ערן קרוזל רשות הטבע והגנים)

מחיר: 29 שקל למבוגר, 15 שקל לילד. חינם למנויי מטמון. עלות המדריך הקולי כ־10 שקלים בנוסף למחיר הכניסה לאתר.

שביל הנחש במצדה
נקודת ההתחלה של השביל נמצאת בכניסה לגן הלאומי מצדה מכיוון מזרח. הגן הלאומי מצדה הינו אתר היסטורי שטמונים בחובו ממצאים ארכיאולוגיים רבים אשר הביאו להכרזה עליו כעל אתר מורשת עולמי של אונסק"ו. שביל הנחש הינו שביל תלול באורך של כשני ק"מ. למקום ניתן להגיע רק בין 5:00 ל־8:00 בבוקר, וחשוב להצטייד בהרבה מים.

שביל הנחש מאכלס מדי יום עשרות מטיילים, חלקם אף מעדיפים לעבור אותו בריצה קלה, מה שהופך את הטיפוס בו לאימון מצוין בעלייה, שישרוף לכם בממוצע כ־400 קלוריות. משך המסלול הוא בין 30 ל־50 דקות, תלוי בשיטת הטיפוס המועדפת עליכם. נקודת הסיום של הטיפוס הינה פסגת הר מצדה, שם יחכה לכם נוף עוצר נשימה של ים המלח, מדבר יהודה וכמובן שרידי ארמונות, בתי מרחץ, בית כנסת עתיק ובורות מים.

אומנם אין צמחייה לאורך השביל, אך במקום מטיילים גם יעלים (בעיקר בשעות הבוקר), קוצנים ומכרסמים אחרים במצוק הסמוך מקנן רחם (עוף דורס) ומדי פעם ניתן לראות נשר חולף או טריסטרמית. את הדרך חזרה תוכלו לעשות ברכבל או בירידה חזרה ברגל לאזור הקופות עד השעה 8:00 (אחרי 8:00 הירידה רק באמצעות הרכבל).

שביל הנחש במצדה (צילום: Barbora Polakova )
שביל הנחש במצדה (צילום: Barbora Polakova )

מחיר: כניסה לגן הלאומי מצדה 31 שקל למבוגר ו־17 שקל לילד. כרטיס נסיעה ברכבל מצדה לכיוון אחד - 28 שקל למבוגר ו־14 שקל לילד.