לאחר הגשמים שירדו ברחבי הארץ, ולקראת החורף הקרב, נחלי ומפלי ישראל מתמלאים במים שוצפים, והופכים לאטרקציה תיירותית שבשבילה המטיילים הישראלים שמחים לעלות לצפון. בדיוק כשהכל מתמלא שוב במים צוננים, ורגע לפני שהנחלים עולים על גדותיהם, תוכלו לצאת שוב לטבע וליהנות מהנחלים, המפלים והנהרות הכי אהובים על המטיילים.

מפל סער  

מפל סער, מהמפלים היפים בגולן, ממוקם מעל רמת הבניאס והוא חלק מנחל סער, שראשיתו בגבול ישראל־סוריה. הנחל עצמו עובר בסמוך לכפרים רבים בגולן, ושימש בעבר טחנות קמח רבות באזור אשר עשו שימוש במים הזורמים לטחינת החיטה המקומית.  הנחל משמש כגבול טבעי בין הגולן ובין הר החרמון, ולאורכו ניתן לראות סלעי בזלת וגיר, המאפיינים את האזור. לאורכו של הנחל יש מספר מפלים הזורמים בחוזקה בחורף ובאביב, והיפה והנגיש מכולם הוא מפל סער, הנמצא במרחק של כ־100 מטר מהשביל הראשי, ולצדו הוסדרו מגרשי חניה ושבילי הליכה קצרים (המקום מונגש גם למוגבלים בתנועה). 

בנוסף למפל סער ישנו גם מפל רסיסים, הנמצא בסמוך לכניסה הדרומית לכפר עין קניה. בין שני המפלים שביל הליכה יפהפה, וגם במפל סער יש שביל מעגלי המאפשר להתרשם מהנוף באזור. אם תבקרו במקום בחודשים פברואר ומרץ, תוכלו לצפות בפריחת הכרמלית היפה באזור.  הכניסה ללא תשלום. כדי להגיע למרפסת התצפית על מפל סער יש לחנות ברחבת החניה בסמוך לצומת סער ומשם ניתן לצאת לסיור בין המפל הגדול עד לגשר סער וחזרה.   

מפל סער (צילום: אלכס סבנוק)
מפל סער (צילום: אלכס סבנוק)

נחל עיון  

נחל עיון הוא נחל איתן המגיע אלינו מדרום לבנון, עובר דרך מטולה ומסתיים בנהר הירדן. שמורת עיון ממוקמת בקניון מרהיב שיוצר הנחל, ובלב לבו מפלים בגדלים שונים - מפל עיון, מפל הטחנה, מפלי האשד והגדול מכולם - מפל התנור. מפלים אלו זורמים כל השנה, ולכל אורכו של ערוץ הנחל המראה יפהפה. במקום יש גם נקודת תצפית מרשימה, שבה ניתן לראות את מפל התנור, הרי נפתלי ואף את עמק החולה (הדרך לתצפית רצופה במדרגות רבות ואינה נגישה). בעבר, החקלאים הלבנונים ייבשו במהלך הקיץ את המעיינות שמהם נובע הנחל, והזרימה בו ובמפלים, פסקה. בשנת 2009 יזמה רשות הטבע והגנים הזרמת מים מלאכותית בחודשי הקיץ, הנמשכת עד היום, ובזכותה ממשיך נחל עיון לזרום בכל ימות השנה.  

השילוב הייחודי של מצוקים נישאים ומים זורמים יוצרים בנחל עיון עולם חי מגוון ועשיר. בשטח השמורה ניתן לצפות בכותלי, ציפור נדירה בישראל בגוני אדום, שחור ולבן, המגיעה לביקורים קצרים בחורף, וגם ביוני סלע, חזירי בר ודורבנים. בערוץ הזורם ישנם סרטני נחלים, סרטנים ירודים ו־57 מינים שונים של חסרי חוליות. דמי כניסה: 14־28 שקלים. שעות פעילות בחורף: בימים א’־ה’ 8:00־16:00, בימי שישי וערבי חג 8:00־15:00. 
 
הבניאס (נחל חרמון)  

יש סיבה טובה לכך שהבניאס הוא בין אתרי הטבע האהובים בישראל. במקום ישנו שילוב יפהפה של טבע ארץ־ישראלי, מסלולים כיפיים והרבה מים זורמים.  שמורת טבע נחל חרמון, או בשמה המוכר יותר הבניאס, משתרעת לאורך נחל החרמון, מאזור מעיינות הבניאס ועד ראשית הירדן (קצה השמורה כקילומטר לפני החיבור של הבניאס לירדן). בשטח השמורה ניתן למצוא את אחד משלושת מקורות הירדן הנובע מהמעיינות וכמובן את המפל בעל זרימת המים החזקה ביותר בישראל, מפל הבניאס. גובהו של המפל כעשרה מטרים, והוא צונח לבריכה בתחתית בעוצמה אדירה. בצמוד לבריכה ולנחל החרמון, במרחק כ־400 מטר מהמפל, יש שביל תלוי המאפשר למבקרים בשמורה לטייל לצד המים ולחזות בזרימתו המרשימה של הנחל.  

בתקופה הרומית ובתקופה הביזנטית עמדה באזור העיר פניאס, שנקראה גם "קיסריון" (קיסריה של פיליפוס) ושרידיה נמצאים במקום, ומאוחר יותר הכפר הערבי בניאס. בנוסף להיכרות עם ההיסטוריה של המקום ולצפייה בנחל המרהיב, תוכלו לראות בשטח השמורה צמחים רבים, שהבולטים בהם הם הדולבים המרשימים, הערבות והקנה המצוי. גם חיות בר רבות מתנחלות סביב הבניאס וכן יונקים כמו חזירי בר ושפני סלע. שעות פעילות בחורף: בימים א’־ה’ ובשבת 16:00־8:00, בימי שישי וערבי חג 15:00־8:00. 
דמי כניסה: 14־28 שקלים.  

הבניאס  (צילום: עופר שנער)
הבניאס (צילום: עופר שנער)

מפל גמלא
  
גמלא מוכרת בעיקר בזכות הנופך ההיסטורי של המקום, אך גם טבע מרשים לא חסר בה, המשתלב בצורה מרהיבה עם השרידים העתיקים. גמלא מספרת את סיפורו של העם היהודי בארץ ישראל - שרידים היסטוריים, סיפור גבורה מקומית וטבע עוצר נשימה, הכולל נשרים המקננים באזור וכמובן את מפל גמלא.  
בגמלא התרחש אחד מסיפורי הגבורה של העם היהודי, כאשר העיר המקומית הצליחה להדוף את המצור שהוטל עליה בתקופת הכיבוש הרומאי. את המצור השני העיר כבר לא הצליחה לשרוד, והיא נחרבה על יושביה. נוסף לכך, בגמלא פעל בית כנסת גדול במקביל לבית המקדש שעבד בירושלים, והוא נחשב לבית הכנסת העתיק ביותר בעולם.  

מפל גמלא הוא מפל איתן המתנשא לגובה של כ־51 מטר, וזהו המפל הגבוה ביותר בישראל. את מימיו הוא מקבל מנחל גמלא, ולמעוניינים ישנו שביל הליכה קליל שמוביל אל תצפית מרשימה המשקיפה על המפל העצום. השמורה משמשת כאחד מאתרי הצפרות החשובים בארץ, בזכות העופות הדורסים המקננים באזור לאורך כל השנה, בהם נשרים, רחמים, חיוויאים, עיטים, נצים ואוחים. נוסף לכך, גמלא משמשת כבית גם ליונקים רבים כמו חזיר הבר, צבי ארץ־ישראלי, חתולי בר ויעל נובי.  
שעות פעילות בחורף: בימים א’־ה’ ובשבת 16:00־8:00, בימי שישי וערבי חג 15:00־8:00.  
דמי כניסה: 14־28 שקלים.