לכבוד יום הזכויות הבינלאומי לאנשים עם מוגבלויות שיתקיים היום (3.12), רשות הטבע והגנים ריכזה מספר מסלולים יפים ומונגשים. אתרים אלו הם חלק ממגוון רחב של אתרים שהרשות הנגישה בשנים האחרונות. למידע על אתרים נוספים ניתן להיכנס לאתר רשות הטבע והגנים.

ציפורי_מנו גרינשפן (צילום: מנו גרינשפן)
ציפורי_מנו גרינשפן (צילום: מנו גרינשפן)

גן לאומי ציפורי

כבירת הגליל ומקום מושבה של הסנהדרין, לציפורי יש מקום מרכזי בהיסטוריה של העם היהודי ונחשבת למקום בו חתם רבי יהודה הנשיאה את המשנה. ציפורי שימשה כאחת הערים המרכזיות באזור בתקופת המשנה והתלמוד, אך נכנעה לשלטון הרומאי ושינתה את שמה לדיוקיסריה.

 בציפורי ישנם שרידי מבנים רבים מתקופות שונות, ובין השאר יש במקום כמה מהפסיפסים היפים והמפורסמים ביותר בישראל. בגן הלאומי ניתן למצוא שרידי בית כנסת המתוארך לתקופה הביזנטית ובו רצפת פסיפס המחולקת לארבעה חלקים: עקדת יצחק, גלגל מזלות, תיאור המשכן במדבר וארון הקודש, וגם את "בית דיוניסוס", וילה רומית הקרויה על שמו של אל היין מהמיתולוגיה היוונית, אשר ברצפתה ישנו פסיפס המתאר סצנות מחיי האל המיתולוגי. בפסיפס זה ישנה דמות של האישה, הידועה גם בתור "המונה ליזה של הגליל", והוא נחשב בעיני רבים לשיא אמנות הפסיפסים בארץ ישראל.

בציפורי יש לא רק פסיפסים יפים, אלא גם שרידי מצודה צלבנית אשר ממנה יצא הכוח הצלבני לקרב קרני חיטין כנגד צבאו של צלאח א-דין, אשר תבוסתו בקרב הובילה לאיבוד השליטה בארץ ישראל. כל זה בלי להזכיר את הבוסתנים הגליליים והנוף המדהים של צפון הארץ המלווים אתכם לאורכו ולרוחבו של הגן.

נגישות: רוב הגן הלאומי מונגש לאנשים עם מוגבליות. ניתן להגיע עד לתצפית המצודה אך לא להיכנס לתוכה. גם שרידי בית הכנסת מונגשים.

איך מגיעים: מכביש צומת המוביל – נצרת, בין סימני ק"מ 22-23.

מחיר כניסה: 14-28 שקל.

גן לאומי אפולוניה צילום מנו גרינשפן 2 (1) (צילום: מנו גרינשפן)
גן לאומי אפולוניה צילום מנו גרינשפן 2 (1) (צילום: מנו גרינשפן)

גן לאומי אפולוניה

לצד המודרניות של מרכז הארץ, והמבנים האורבניים הרבים של הרצליה, גן לאומי אפולוניה משמש כ"חוף מבטחים" של נופים, היסטוריה וטבע. המטייל באפולוניה יכול לפגוש שרידי עבר מתקופות שונות בהיסטוריה יכול לפגוש שרידי עבר מתקפות שונות בהיסטוריה, כמו התקופה הרומית, הביזנטית והצלבנית. החל מווילה רומית שלא מביישת אף וילה מודרנית, דרך כבשן זכוכית מהתקופה הביזנטית ועד מבצר צלבני המספר את סיפור מלחמתם של הצלבנים במוסלמים ומשקף את חייהם באזור. בנוסף לכך, ישנו חפיר עמוק ודגמים של כלי מצור בהם נלחמו. לנוחיותכם, ניתן לטייל בשביל העובר לצד חפיר העיר הצלבנית, צופה אל שרידי הוילה הרומית, חולף על פני בור מים מוסלמי קדום ומגיע אל המבצר הצלבני.

נגישות: בגן הלאומי אפולוניה, כמעט כל מה שתרצו לראות ולעשות, נגיש וניתן להגיע אליו: כבשני הסיד והזכוכית, חפיר העיר הצלבנית, מרפסת הצופה על הווילה הרומית, תצפית על המבצר והגשר ההרוס והכניסה למבצר עצמו. מי שרוצה גם לעשות ארוחה כיפית במקום, ישנה פינת פיקניק נגישה הצופה לים.

הנקודות הלא נגישות היחידות הן תצפית הגת השומרונית וספסל האוהבים הנמצאים באותו אזור ומרפסת התצפית במבצר הצלבני. למגיעים למבצר הצלבני יכולים לסרוק QR Code ולהאזין לפודקאסט (הסכת) המחבר אתכם לסיפור בזירת ההתרחשות.

איך מגיעים: בצומת כפר שמריהו פונים מערבה ונוסעים ברחוב קרן היסוד עד רחוב וינגייט. רחוב וינגייט פונים ימינה וממשיכים ישר עד שער הגן הלאומי.

מחיר כניסה: 9-22 שקל.

גן לאומי מצדה צילום מנו גרינשפן  (צילום: מנו גרינשפן)
גן לאומי מצדה צילום מנו גרינשפן (צילום: מנו גרינשפן)
 

גן לאומי מצדה

מהאתרים המפורסמים והמיוחדים בישראל, בו התרחש אחד הסיפורים המוכרים ביותר בתולדות העם היהודי במלחמתו נגד הכיבושי הרומאי. 

מצדה יושבת על צוק בלב המדבר, המשקיף על ים המלח ומדבר יהודה, ובמתחם ישנן כמה נקודות תצפית יפות על כל האזור. התצפית המזרחית משקיפה על ים המלח והרי מואב, המערבית על מדבר יהודה והסוללה הרומית, בדרום ישנה תצפית על הר אלעזר ונחל מצדה ומהארמון הצפוני ישנה תצפית לעבר מצוק ההעתקים של מדבר יהודה, חופי ים המלח, השביל הקדום למעיינות נחל צאלים ולעבר הדייק הרומי.

הגן הלאומי מחולק לשני חלקים עיקריים, המערבי והמזרחי, כאשר החלק המזרחי הוא החלק המונגש ובו קיים הרכבל המפורסם, המאפשר עלייה מהנה ונוחה לאתר וצפייה בנופים המדהימים של מדבר יהודה וים המלח. על במת ההר יש רשת שבילים, המאפשרת הסעת כיסא גלגלים לחלק מהמכלולים הארכיאולוגיים.

בצד המערבי, ניתן לצפות בצורה מונגשת במופע הלילי "מצדה משקיעה לזריחה" (כרגע המופע לא מוקרן באופן זמני עקב תקנות הקורונה). המופע מוקרן על הצלע המערבית של ההר ומציג את סיפור מצדה באופן בלתי נשכח. במופע נעשה שימוש בטכנולוגיית Video-Mapping וכן באמצעי תאורה וסאונד מתקדמים. פסקול המופע נכתב והולחן על ידי המוזיקאי שלמה גרוניך, וחלק מהשירים מבוצעים על ידי הזמרים הראל סקעת ולירז צ'רכי. במופע משתתפים עשרות שחקנים, ניצבים, תזמורת ומקהלה סוחפת. כל אלה, מפיחים חיים בסיפורו של הר מצדה ובגיבוריו ההיסטוריים.

נגישות: מבואת הרכבל, הכוללת אולמות הקרנה ומוזיאון, מונגשת לאנשים עם מוגבלויות. הרכבל מותאם לעליית כיסאות גלגלים. בבמת ההר ישנם שבילי בטון ומאחזי יד במדרגות. מרפסות התצפית מונגשות לבעלי מוגבלות בתנועה. בחיזיון האור קולי ישנם שבילים מרוצפים, מקומות ישיבה יעודיים לאנשים שנעזרים בכיסא גלגלים, מאחזי יד במדרגות ומערכת עזר להנגשת שמע.

איך מגיעים: כ-18 ק"מ דרומית לעין גדי או 12 ק"מ מכיוון עין בוקק. הרכבל מכיוון מזרח. ההגעה למערב דרך ערד בכביש 3199.

מחיר כניסה ללא רכבל: 16-31 שקל.

עינות צוקים. קרדיט דורון ניסים (צילום: דורון ניסים)
עינות צוקים. קרדיט דורון ניסים (צילום: דורון ניסים)

שמורת הטבע עיינות צוקים

לא סתם מכונה השמורה "נווה המדבר הנמוך ביותר בעולם". מדובר באזור יפהפה הבולט בייחודיותו לעומת הסביבה המדברית באמצעות הבריכות המיוחדות ובעלי החיים החיים באזור.

בעינות צוקים ישנו עושר טבעי וייחודי שהתפתח בעקבות מקורות המים הנובעים וצמחיה שהסתגלה לסביבה המלוחה. בבריכות ניתן לצפות בדגי האמנון ונווית המלחות, דרור הירדן, ומיני חרקים כמו הנמלה האורגת וברקנית האשל. בלילה, חיות כמו שועל, חזיר הבר והתן הזהוב פועלות באזור. 

לצד החיות והצמחייה, גולת הכותרת של המקום הן הבריכות המיוחדות אשר במתחם, הכוללות את בריכות מעיין, שתי בריכות שכשוך מקסימות וכיפיות, בריכת הצפצפה, בה זורם פלג מים נעים לאורך עצי צפצפת הפרת ואת בריכת הקנה.

בתקופה הנוכחית, ניתן להבחין גם בציפורים רבות המגיעות להעביר את מנוחת החורף עינות צוקים, כגון אדומי חזה, חופמאים, רמיות שלדגונים ועוד.

נגישות: השביל הנגיש מאפשר למטיילים הנעזרים בכיסאות גלגלים להגיע עד לברכת קנה.

איך מגיעים: מצומת אלמוג נוסעים דרומה בכביש ים המלח (כביש 90). 3 ק"מ אחרי קומראן פונים שמאלה לשער השמורה. המסלול מעגלי ובאורך של כמה מאות מטרים. משך הטיול כשעה לא כולל בילוי בברכות. 

מחיר כניסה" 18-35 שקל.

* יש להירשם מראש במערכת ההרשמות באתר רשות הטבע והגנים ולהקפיד על הנחיות התו הסגול.