המצב הביטחוני מאלץ אותנו לחפש טיולים קצרים שיאפשרו לנו, למרות הכל, להתאוורר ולקחת נשימה, במיוחד אחרי השנה האחרונה שעברה עלינו. בימי הקיץ שלפנינו ניתן למצוא טיול קצר, מספק, מלא פלאי טבע ושרידים היסטוריים בשמורת נחל התנינים ובגן הלאומי בקיסריה.

אחד המקומות שתמיד כיף להתאוורר בהם וליהנות מהטבע עם מגוון מסלולים הינו שמורת נחל תנינים, עם נחל מקסים שאורכו כ־25 קילומטר הזורם אל הים התיכון. למרות שמו המטעה, אין בנחל תנינים. אלו היו דייריו בימי הביצות עד למאה שעברה, וכיום ניתן רק לדמיינם. הכניסה לשמורה בתשלום, וכבר בכניסה יש סרט המתאר את ההיסטוריה של המקום. קחו את מפת האתר וצאו לדרך.

התחילו לצעוד בין עצי האקליפטוס הגבוהים, חפשו את מיני העופות המסתתרים בינות הענפים, כשלצדכם זורם לו הנחל, ופנו בעקבות השילוט המפנה לסכר. למרות עצי האקליפטוס הרבים בשמורה ההליכה ברובה תתקיים בשטח לא מוצל, כך שחשוב מאוד להצטייד בקרם הגנה, כובע ושתייה. אחרי חמש דקות של הליכה בשביל נוח מגיעים אל סככה עם תצפית עוצרת נשימה אל האגם ואל הסכר שמחכה בהמשך הדרך.

מסככת התצפית יוצאים שוב לדרך, לכיוון קיר האבן הגדול שיוצר את הסכר. הסכר המרשים נבנה על ידי הרומאים לפני יותר מ־1,500 שנה, כדי להעלות את מפלס המים בנחל. הסכר, שהיה ללא כל ספק דבר חדשני בארץ ישראל העתיקה, נפרש לאורך 194 מטר והסתיים באגם ששטחו 6,000 דונם. ממשיכים עד שמגיעים למדרגות שבעזרתן ניתן להגיע לראש הסכר.

נחל תנינים (צילום: מיטל שרעבי)
נחל תנינים (צילום: מיטל שרעבי)

ההליכה על הסכר מאפשרת מבט פנורמי אל הכרמל, שלאט־לאט חוזר שוב לעצמו, ואל חופי הים התיכון השלווים. אם תביטו אל הקצה השני תוכלו לראות גם אפיק של נחל עדה הסמוך.

חוזרים אל המסלול ומצפינים לאורך הסכר עד שיתגלו לעיניכם האגם המרשים וחורשת האקליפטוסים הגדולה. מהצד השני זורמים לאטם מימיו השקטים של נחל עדה ובשלב מאוחר יותר נחל התנינים, שלשמו התכנסנו. חשוב לציין כי הרחצה בנחל אסורה.

אחרי ההליכה המתונה הזאת מגיעים אל טחנת קמח שפעלה בתקופה העות'מאנית ושוחזרה. הטחנה, כמו עוד רבות אחרות שפעלו בתקופות קודמות (הביזנטית), נבנתה על מנת לנצל את זרימת המים שנוצרה בשל הפרשי הגובה בין האגם לסכר. במתחם טחנת הקמח המשוחזרת תוכלו לראות שרידים של אבני הרחיים העתיקות וגלגל הכפות שהניע את המים. גלגל זה, שנמצא בשטח, הוא שריד מפתיע ביותר, מכיוון שבגלגל כפות אנכי שכזה לא השתמשו בארץ ככל הידוע לפני התקופה הצלבנית.

בקרבת טחנת המים יש עוד אטרקציה שלא כדאי לפספס - בריכה קטנה האהובה על משפחות של מטיילים, בצדה תמיד כיף לעצור וליהנות מהשלווה והשקט. בשלב זה הילדים בדרך כלל כבר לא עומדים בפיתוי ומשכשכים רגליים במים הקרירים. אחרי העצירה המתוקה לצד הבריכה ממשיכים עם השביל עד שמגיעים לפיצול שבילים שבעזרתו ניתן לחזור לכיוון חניון השמורה שממנו יצאתם, או להמשיך לכיוון חוף הים של קיסריה. זה מאמץ נוסף, אך הנוף הנשקף לכל אורך הדרך בהחלט שווה את זה. בכל מקרה, אם תחליטו לרדת אל החוף וליהנות מהרחצה ומהמים, תוכלו בסיום לחזור על עקבותיכם באותה הדרך.

כניסה לשמורה בתשלום: מבוגר - 22 שקלים, ילד - 10 שקלים, אזרח ותיק - 11 שקלים.
אופי הטיול: מסלול בדרגת קושי קלה, טיול מעגלי המתאים לכל המשפחה.
איך מגיעים: נוסעים על כביש תל אביב חיפה הישן לכיוון בית חנניה, משם ממשיכים בעקבות השילוט לשמורה.

קיסריה (צילום: מיטל שרעבי)
קיסריה (צילום: מיטל שרעבי)

אם במים עסקינן, נוכל לסיים את הסיור שלנו בביקור באמת מים נוספת הנמצאת בקרבת מקום, ממש בכניסה למושב חנניה. זאת עצירה קצרה על הדרך, שמאפשרת לנו לצפות בעוד אמה שסיפקה מים לקיסריה השכנה, והיא אפילו יותר ותיקה מזאת שראינו בנחל תנינים. את המידע על גילה וזמן בנייתה גילו היסטוריונים בעזרת כתובות עתיקות שנמצאות עליה. בין הכתובות, עשר בסך הכל, יש אזכור לקיסר הרומאי אדריאנוס, ציור של עיט ושל הלגיון הרומי. מלבד הכתובות, תוכלו להתרשם גם מהצינורות העשויים חרס ומתעלות המים.

אם זה לא מספיק לכם, תמיד אפשר לקנח בביקור קצר בגן לאומי קיסריה, או לבחור להקדיש לו את היום - שכן יש המון לראות ולחוות. כן כן, אמפי קיסריה זה לא רק להופעות אומנים.

יש המון אטרקציות בגן, והכניסה אליו היא בתשלום. במתחם התיאטרון הרומי, לצד מיצגים (שכדאי ומומלץ לבדוק אם הם פועלים לפני ההגעה) נראה את ארמון השונית וגן ממצאים ארכיאולוגיים. במתחם ההיפודרום נטייל בין פרסקאות משוחזרים, מבנה שירותים עתיק, בית מרחץ וטיילת הים, ונגיע למתחם העיר העתיקה והנמל. אין ספק שמדובר באחד הגנים הלאומיים היפים והמתוחזקים היטב שיש בארצנו. טיילת החומות, הנמל, העיר העתיקה וגן הפסלים הם פשוט עוצרי נשימה. הכניסה בהתאם לתו הסגול וכמובן כדאי להתעדכן מראש באתר, שכן במקום יש גם סיורים מודרכים על ידי מתנדבי "גן־קהילה" וגם סיורי עששיות בלילות.

כמובן שאפשר לבחור ליהנות מגלידה בנוף המושלם, בארוחה באחת המסעדות או פשוט בפיקניק במדשאות הגדולות - ואם כבר פיקניק, אז מומלץ בשקיעה, כי הנוף פשוט מדהים. כמובן שאם בחרתם להקדיש את יום הטיול לפארק, תוכלו לסיים אותו בחוף הים, עם אמת המים המרהיבה וטבילה באחד החופים היפים ביותר בארץ. אז אל תשכחו לקחת איתכם בגד ים. יש להירשם מראש באתר רשות הטבע והגנים.

הכניסה בתשלום: מבוגר - 39 שקלים, ילד - 24 שקלים, אזרח ותיק - 20 שקלים. כניסה רק לנמל קיסריה: 14 שקלים.
אופי הטיול: מסלול בדרגת קושי קלה, טיול מעגלי המתאים לכל המשפחה. במקום קיימים שבילים נגישים.