כמה פעמים יצא לכם להגיד שקפצתם לטירת כרמל? אם התשובה היא אף פעם, אתם בוודאי לא לבד. השבוע אנחנו כאן כדי לשנות את זה ולהוציא אתכם מהסביבה המוכרת היישר אל מורדות הכרמל, אל עיר קטנה שנמצאת על הכביש הישן של חיפה-תל אביב. טירת כרמל, שיושבת באחד האזורים הקסומים בארץ, במורדות יערות הכרמל, לא זוכה להרבה יחסי ציבור - אם בכלל. בשנים האחרונות עוד התרגלנו לצחוק איתה ו/או עליה בסדרה "שנות ה־80", אך חוץ מזה העיר המנומנמת לא עושה הרבה רעש. כל זה השתנה עם הקמת מלון הספא "קדם" בשנת 2019, מול נופי הכרמל המשכרים.

המלון, למעשה, עושה עבור טירת כרמל, מה שעשה בזמנו מלון "יערות הכרמל" לאזור כולו - הוא שם אותה על המפה ומביא קהל שבדרך כלל לא מגיע לאזור. ואם הוא כבר מגיע, אז הוא בדרך כלל קופץ לטיול יום של כמה שעות. מאחורי "קדם" עומדים היזמים שלום ואורנית שטרית, שבוודאי זכו ללא מעט הרמות גבה כאשר סיפרו שהם מתכוונים להקים את המלון החדש בלוקיישן כזה. מאז הם הצליחו להקים מלון בוטיק שמתמקד בטיפול בגוף ובנפש.

מלון ''קדם''  (צילום: יחצ)
מלון ''קדם'' (צילום: יחצ)

המלון מתפרש על פני 4,000 מ"ר, יש בו 61 חדרים בגדלים שונים, חדר אוכל, לובי, בר מהוקצע, בריכה לא גדולה במיוחד שמשקיפה אל הנוף הפתוח, ספא עם חדרי טיפולים וחדר כושר. כיום המלון פועל על קונספט של "מבוגרים בלבד" (כניסה מגיל 12), מה שאומר שלא תראו שם זאטוטים מתרוצצים בחללים המשותפים. כל זה, למעשה, מסתכם במלון אינטימי שמאפשר להתנתק מהעולם.

בכל חלל במלון, אם זה בחדרים, בספא או בשטח הבריכה, אפשר לחוש את ההשפעה של הטבע על העיצוב. בכלל, במלון יש שימוש רב במוטיבים של עץ, וכשמבלים על שפת הבריכה, נהנים מהלבלוב הטבעי שנמצא סביב. מה עושים? חוץ מלהתחרדן על שפת הבריכה, במלון יש ספא מושקע, שאליו מגיעים בדרך כלל גם הרבה "נופשי יום" לחבילות פינוק שונות. בספא ניתן לעשות טיפולי גוף שונים, לרבוץ בסאונה או בחמאם, ולחתום את הפינוק בפינת ההירגעות. מלבד הירגעות, מהמלון יש יציאה אל מסלול טיול קצר באזור, ואפשר גם לרדת אל השטח ולתרגל יוגה לפני השקיעה.

מאחר שאנחנו נמצאים באזור יחסית מבודד, יש דגש רב ב"קדם" על האוכל. חדר האוכל של המלון, ביחס למלון בוטיקי, גדול ומרווח ומציע בופה עשיר במיוחד. במלון יש גם מסעדת המבורגרים מוצלחת, שמשקיפה אל הנוף הפתוח. כך שאם בא לכם לצאת לרגע מהקונספט של בריאות לגוף ולנפש, אפשר בכיף לרדת על המבורגר וצ'יפס מושחתים - ולקנח בבירה קרה מהחבית.

מלון ''קדם''  (צילום: יחצ)
מלון ''קדם'' (צילום: יחצ)

מחירים: החל מ־1,093 שקלים לזוג ללילה + ארוחת בוקר


לטייל בעין קדם
הכרמל עתיר מסלולי טיולים ופינות חמד קסומות, אחת מהן היא עין קדם, שנמצאת על אפיק נחל נדר. עין קדם הוא רק אחד משלושה מעיינות שנמצאים על תוואי הנחל, אך הוא היחיד שאינו עונתי ואפשר ליהנות מביקור קריר בו בכל עונות השנה. המעיין נובע מתוך שתי נקבות, ואליהן אפשר להיכנס בליווי פנסים.

ההגעה אל המעיין לא קשה (מסלול קווי - הלוך חזור), כך שבכיף אפשר לצלוח אותה גם בימים חמים. ברקע תוכלו ליהנות מנופי הכרמל. בדרך תוכלו לראות שרידים של אמת מים עתיקה. גולת הכותרת של הביקור בעין קדם היא הביקור בנקבות. אם אתם לא רוצים לאתגר את עצמכם בחושך, בחרו להיכנס לנקבה הימנית. גובה המים בה משתנה, בדרך כלל נע בין האגן לברך. אחרי שהדלקתם פנסים, תוכלו להיכנס. אורך הנקבה הוא 15 מטר, וההליכה הקלה מובילה עד לפתח שבו המים נובעים.

עין קדם  (צילום: אבנר רינות )
עין קדם (צילום: אבנר רינות )

איך מגיעים: המסלול מתחיל בקצה רחוב החרוב בטירת כרמל. התחילו את המסלול בסימון שבילים כחול. אחרי כקילומטר ממשיכים את ההליכה עם השביל המסומן בשחור – שביל זה מוביל עד למעיין



להצטנן במערות אורנית

אחרי טבילה במעיינות, אחת האטרקציות של הקיץ מבחינתנו היא ביקור במערות קרירות. בכרמל יש הרבה מערות גלויות ונסתרות, והיפות שבהן הן מערות אורנית. ההגעה אל מתחם המערות פשוטה יחסית, אף שבחלקה היא משלבת עליות, רק כקילומטר הליכה מטירת כרמל. המסלול, שהוא חלק גדול מהאטרקציה, כולל נופים פתוחים, תצפית אל חופי הים התיכון, מעבר במצוק ועוד. בדומה למסלול של עין קדם, גם כאן מדובר במסלול קווי, שיוצא מטירת כרמל, כך שאם אתם עם רכב אחד, תצטרכו לעשות אותו הלוך ושוב.

השביל האדום לוקח אותנו מהרחוב אל הטבע. כבר בהתחלה ההליכה נמצאת במגמת עלייה, אז קחו קצת אוויר לפני כן. לאחר עלייה מתונה יחסית נגיע אל גבעת שייח' סוליימן, שממנה יש נקודת תצפית נפלאה. מכאן השביל ממשיך ועובר לצד עץ חרוב יפהפה והלאה אל רגלי המצוק. למטה מחכה לנו פנייה שמאלה, שמובילה אל מערות אורנית. למערות (זו למעשה מערה בעלת מספר חדרים בשני מפלסים) יש שני פתחים.

אפשר לעלות קודם למרפסת שבצד הצפוני במצוק, שמציעה תצפית אל הים. המרפסת חצויה במרכזה באמצעות סלע קשתי נמוך, ובצד אחד שלה ניתן לראות כמה חדרים ואולם חשוך. מכאן יש עוד שביל שמוביל אל מעבר, שבו נצטרך לזחול קצת, והוא מוביל לפתח נוסף של המערה. ליד הפתח ישנו סימון שבילים אדום שמוביל אל ירידה תלולה, שאיתה ניתן להמשיך אל נחל אורנית ונחל ספונים. אך הפעם אנחנו נשוב על עקבותינו בסיום הביקור במערה.

מערות אורנית  (צילום: יעקב שקולניק)
מערות אורנית (צילום: יעקב שקולניק)

איך מגיעים: חונים את הרכב לצד סימון שבילים אדום שנמצא בקצה רחוב עזרא לניאדו בטירת כרמל