מערך יחסי הציבור של ירושלים בהחלט גורם לכולנו לחשוק בטיול בסמטאות הקטנות שלה, בעיר העתיקה, בשווקים הקסומים ולספוג את הקסם שלה. אבל לפעמים, דווקא בגלל שנוהרים וממהרים לדבר הגדול ולסימון וי במקומות החשובים – מפספסים אוצרות שמחכים לנו בדרך עצמה. אז גם אם סגרתם חופשה בירושלים וגם אם סתם אתם מחפשים טיול יום מהנה - בחרתי הפעם לשים את האצבע על שני מקומות בדרך לעיר הבירה.

קפיצות קצרות לטיולי יום בין התלים הפזורים, המערות הנסתרות והגנים המקסימים שמחכים לנו בין הרי ירושלים והישובים הסמוכים לה – הן דרך נהדרת לבילוי רומנטי או משפחתי. כזו שלא מצריכה התארגנות רבה מראש וגם לא דורשת מאמצים מיוחדים, שכן מדובר במקומות שלרובם ניתן להגיע בנסיעה נוחה ובהליכה קצרה.

השבוע בחרתי להתמקד בשני אתרים אהובים עליי ביותר, תל צובה והסטף, שלמרות שכבר ביקרתי בהם מיליון פעמים, אבל הם פשוט מסלולים נפלאים לבילוי, ותמיד משרים עלי רוגע והרגשה חו"לית מענגת ומרגיעה. בעיקר אני אוהבת לראות אותם דרך עיניים חדשות, כאשר אני מטיילת עם חברים מהארץ ומחול שפשוט לא מאמינים מה מסתתר להם מתחת לאף. וכעת, בעיקר אחרי שבמזל רב הם לא נפגעו בשריפת הענק שהתחוללה בהרי ירושלים באוגוסט האחרון, זאת סיבה נפלאה לחזור וליהנות מפלאי הטבע.

צובא (צילום: פרטי)
צובא (צילום: פרטי)

תל צובה הוא נקודת טיול מרתקת, מלאת היסטוריה ונופים נהדרים. התל, הנמצא באופן לא מפתיע בתחומי קיבוץ צובה, מוכר למשפחות רבות בעיקר בזכות "קיפצובה", הנמצא קרוב אליו. מין הזדמנות נהדרת עבור הורים רבים לשלב גם ביקור באתר ארכיאולוגי וגם הוצאת אנרגיה בפארק שעשועים. נגיע אל התל עם הרכב, וממש למרגלותיו ישנה חניה מאולתרת שבה נשאיר את האוטו ונטפס בעקבות סימון השבילים הכחול אל ראש התל. המתחם לא גדול במיוחד, אך הוא טומן בחובו היסטוריה מרתקת וממצאים עד לשנת 586 לפנה"ס. כיום אנחנו יכולים לראות שם שרידים של הכפר הערבי צובא, שנבנה על חורבות יישוב יהודי קדום שהיה פעיל בתקופת יהושע בן נון, שרידי מבצר צלבני, מערות וקברים עתיקים. הר וכפר שעברו עליהם המון תהפוכות לאורך ההיסטוריה.

אחת מהן התרחשה כאשר הצלבנים הגיעו לאזור והבינו את החשיבות האסטרטגית שלו, ועל כן בנו מצודה אשר תגן על הדרך שמובילה לעיר הבירה. את אותה מצודה כבש צבאו של צלאח א־דין כ־20 שנה מאוחר יותר. עברו מספר שנים ועל ההר נבנה הכפר צובא, ובשנת 1834 ברחו אליו בני משפחת אבו גוש שמרדו בשלטון המצרי. אלו בתגובה הרסו את ההר. גם במלחמת העצמאות השתמשו בכפר צובא כבסיס לכוח הערבי בדרכו לירושלים, אך צה"ל הצליח להשתלט על הכפר ולכבוש אותו.

עם העלייה לתל תוכלו להבחין בשלטים הרבים המספרים ומסבירים על הקרבות שנערכו במקום. תוך כדי קריאה נמשיך הלאה עם השביל ונעלה לראש התל. בנקודה זו נוכל לערוך תצפית פנורמית עד לעיר ירושלים, לשוטט בין בורות המים ובין המבנים ששימשו את תושבי הכפר.
אם נחזור למסלול שבו הגענו אל התל, נוכל לראות שלט המכוון לעצי הזית והאלון העתיקים. נלך בעקבות השלט כחמש דקות ונעצור למנוחה קצרה לצד עצים בני 800 ו־1,200 שנה. אחרי שמאסנו במנוחה נשוב אל השביל ונחזור אל הרכב.

בהזדמנות זו כדאי להמשיך עם הרכב לעוד אתר אחד מקסים, שלעתים נדמה כאילו הוא גולת הכותרת בביקור - מעיין עין צובה. המעיין הוא נקבה זורמת הפתוחה למבקרים. בסופי שבוע האתר פתוח בדרך כלל, ויש אדם הלוקח תשלום סמלי בכניסה, אך תמיד מומלץ להודיע על הביקור במזכירות הקיבוץ.

צובא (צילום: פרטי)
צובא (צילום: פרטי)


העצירה במעיין עין צובה חביבה בעיקר עבור הילדים, שלא מוותרים על טבילת רגליים במים גם בימים קרירים. אל המעיין, הנמצא אף הוא בתחומי הקיבוץ, נגיע בעקבות השילוט המוסדר עד לרחבת החניה. מהחניה יש לרדת בשביל (סימון שבילים ירוק), עד שמגיעים לפיצול דרכים. בפיצול נפנה ימינה ונלך כ־50 מטרים עד לכניסה למעיין. אל המעיין ניכנס דרך נקבה צרה ונמוכה, שבה יש ללכת בהליכה שפופה מעט, עד שנגיע אל מבנה האבן הגדול שממנו יוצאים המים.

אופי הטיול: מסלול בדרגת קושי קלה, מתאים לכל המשפחה.
איך מגיעים: נוסעים על כביש תל אביב־ירושלים, יוצאים במחלף הראל דרומה, בכיוון השילוט לקיבוץ צובה. בכניסה לקיבוץ ישנו שילוט לכיוון תל צובה.



יום כיף בסטף

מצדו המזרחי של הר איתן נמצא גן עדן לחובבי המעיינות בדמות מעיינות הסטף הסמוכים. השם "סטף" נלקח למעשה משמו של כפר חקלאי עתיק שהיה במקום לפני יותר מ־6,000 שנה. הכפר התקיים בזכות שימוש בטרסות חקלאיות שהושקו ממי המעיינות.

שמורת סטף (צילום: פרטי)
שמורת סטף (צילום: פרטי)


אל המעיינות אפשר להגיע במסלול קצר היוצא מתוך חניון מוסדר (עליון) שמפעילה קק"ל ויורד עד שתי בריכות אגירה, אחת של עין סטף והשנייה של עין ביכורה. עצלנים או בעלי יותר מרכב אחד יוכלו להשאיר רכב אחד בחניון התחתון, ובכך לחסוך את העלייה. במהלך הירידה לכיוון המעיינות (סימון שבילים ירוק) אפשר לעבור במטע זיתים, בוסתנים, להתרשם משרידי כפר עתיק, מהצמחייה המגוונת ומהרוחות הקרירות העולות מהמים. באמצעות השביל נמשיך עד למעיין המרכזי, עין סטף, ונרד אל הנקבה המובילה מים לבריכה רחבה. מהבריכה נמשיך הלאה אל הבריכה הבאה - בריכת עין בכורה. בבריכה זו מסתיים המסלול, כך שכל שנותר הוא ליהנות מהשלווה ולשוב על עקבותינו.