החודש האחרון הזכיר לנו שגם בישראל יש חורף. הקור המקפיא, הגשמים העזים והשלג גרמו לנו להבין שאנחנו צריכים לנצל כל יום שמש כדי ליהנות מטיולים בחיק הטבע. אחרי שבשנה שעברה קיבלנו חורף די מאכזב, אין לנו אלא להודות ולהתפעל מהטבע ששוב מתעורר לחיים. כדאי לנצל את ההפוגה מהגשמים כדי לצאת שוב החוצה וליהנות ממרבדי הירוק ומהפריחה העונתית היפהפייה, לבקר שוב בנחלים הגועשים וליהנות מיופייה של הארץ. קבלו המלצה לארבעה טיולי חורף מקסימים:

חורשת טל

אומנם אין עונה פחות מומלצת לבקר בחורשת טל שבעמק החולה, אך אין ספק שכעת היא נמצאת בשיאה. החורשה היפהפייה שינתה את פניה לרגל החורף. כל פינה פנויה כבר מתקשטת בשלל כלניות, וברקע אפשר לראות את פסגת החרמון המושלגת.

גן לאומי חורשת טל משתרע על פני 700 דונם. בשטח השמורה ניתן לראות חורשת אלונים עתיקים שעומדים איתן, מדשאות, אגם שחייה שמתמלא הודות למספר פלגי מים קרירים, ושמורת סחלבים מרשימה שבה ניתן לראות זנים נדירים של הפרח היפה.

הטיול בגן פשוט מאוד ומתאים לכל המשפחה. אחרי הכניסה לשמורה הולכים לכיוון חניון הלילה וכבר אחרי הליכה קצרה ניתן להתרשם מהמגוון הגדול של הכלניות שפורחות במקום. אחרי עצירה לצילומים, אפשר להמשיך הלאה אל האגם ולפלגי המים שזורמים ממש לידו. מי האגם מגיעים מנחל טל, שמתחיל לזרום בסמוך לקיבוץ דפנה, חוצה את השמורה ומגיע עד לנחל דן.

חורשת טל (צילום: שרית פלצי מאירה)
חורשת טל (צילום: שרית פלצי מאירה)

אחרי הליכה של 200 מטר תוכלו כבר לראות שביל פתלתל שמוביל אל עצי האלון. בחורשה המופלאה הזאת יש 240 עצי אלון התבור, חלקם בני מאות שנים. בשמה של החורשה נקשרו סיפורים רבים, אחד מהם מסביר את שמה הערבי של חורשת טל - "סג'רת אל־עשרה". "עשרה" נועד לציין כי כאן ביקרו מלוויו של הנביא מוחמד. על פי האגדה, הם עצרו לנוח במקום עם סוסיהם, עוד בתקופה שבה המקום היה עירום מעצים. מאחר שלא היו עצים במקום, הם תקעו מקלות באדמה כדי לקשור אליהם את הסוסים. לאחר שהתמלאו באנרגיה, הם רצו להמשיך בדרכם - אך לפתע גילו שהמקלות שתקעו הפכו לעצים גדולים שמצילם אנחנו נהנים גם כיום.

רשות הטבע והגנים תערוך בכל שבת במהלך פברואר סיורים בין הכלניות ועצי האלון. בסיורים תוכלו גם לשמוע על בתי גידול לחים, ליהנות מפינת ציור וגם לתעד את הטבע בשיאו.

היכן: גן לאומי חורשת טל.
איך מגיעים: מקריית שמונה נוסעים לכביש 98. כקילומטר אחד אחרי הגושרים פונים לכביש 918 ומגיעים לשער הגן.

נחל מיצר (צילום: הדר יהב)
נחל מיצר (צילום: הדר יהב)

נחל מיצר

דרום רמת הגולן שופע מסלולי טיולים, חלקם מתאימים למטיילים מנוסים וחלקם ידידותיים למשפחות. אם אתם מחפשים מסלול קליל ומהנה, קחו בחשבון את נחל מיצר. מסלול כיפי (לא מעגלי), שמתאים להליכה גם לאחר הגשמים ומוביל למפל מיצר. ומאחר שהרוב מגיעים בשביל האטרקציה המרכזית שלו - המפל - אפשר ללכת לאורך המסלול עד למפל ובחזרה בלי בעיה. אם זה לא מספיק לכם, תוכלו להגיע עם שני רכבים ולעשות את כולו (שישה קילומטר).

קצת על הנחל: מיצר הוא יובל שמגיע מהירמוך שזורם לנהר הירדן. את שמו הייחודי קיבל הנחל בשל המעבר הצר שלו בינו לבין נחל עין גב.
ההליכה במסלול כוללת מדי פעם דילוגים בשלוליות, בעיקר אם אתם מגיעים אחרי ימים גשומים, נוף ארץ־ישראלי טיפוסי עם צמחייה מקומית, פריחה חורפית ועצי אלוני התבור. בתחילת הדרך עוד אפשר לראות שרידים של כפר סורי נטוש, רגע לפני שמתחילים בירידה תלולה אל הערוץ של ואדי ברברה. המסלול שלנו ממשיך לצד תוואי הנחל, עד ששוב מטפסים מעלה לכיוון המפל. אמיצים ביותר, שלא נרתעים מקור, יכולים גם לרדת אל בריכת המפל.

היכן: דרום רמת הגולן.
איך מגיעים: נוסעים עד צומת אפיק (כביש 789). בצומת פונים ימינה, וממשיכים עד שמצד שמאל רואים את הכניסה למסלול הנחל.

מפל מיצר (צילום: הדר יהב)
מפל מיצר (צילום: הדר יהב)

מפל האירוסים

על נחל זוויתן אין איש שלא שמע, אך את מפל האירוסים - מפל מים קסום שנמצא על אפיקו, מעטים מכירים. מפל האירוסים נמצא בחלק העליון של הנחל, ומהזרימה המדהימה שלו ניתן ליהנות רק בחורף ובתחילת האביב. המפל, שיורד מגובה רב, זורם אל תוך בריכה קסומה. בעוד מהמפל אפשר ליהנות רק בתקופת החורף, הבריכה נשארת מלאה כל השנה.

אחרי ימים גשומים כמו שעברנו החודש, כדאי מאוד להגיע למקום ולחזות במפל השוצף. מאחר שהוא נמצא באזור שמוגדר כשטח אש, אפשר לבקר בו רק בסופי השבוע.

היכן: מפל האירוסים.
איך מגיעים: חונים בצומת המפלים (כביש 87), ויוצאים להליכה של שני קילומטרים בדרך עפר עד שמגיעים לרחבה שצמודה למצוק. כאן יש ללכת בעקבות השביל שמקיף את הבריכה. אפשר לרדת עם השביל עד לבריכה. חוזרים באותה דרך אל הרכבים.
טלפון לפרטים נוספים ולתיאום עם הצבא: 046977224.

יער יתיר

בחבל יתיר, חבל ארץ יפהפה ולא מתויר מספיק, נמצא אחד מהיערות הקסומים בארץ. יער יתיר הייחודי חולש על למעלה מ־30 אלף דונם של שטח, והוא ביתם של מיליוני עצים. יתיר הוא היער הנטוע הגדול בארץ, ועובר בשטחו כביש 316, כביש שסללה קק״ל לפני עשרות שנים. הכביש אומנם ישן, אך בזכותו אנחנו יכולים לנסוע לאורך היער וליהנות מיופיו.

יער יתיר הוא לא רק עוד אתר לטייל בו. חשיבותו לאזור כולו עצומה, מאחר שהוא ניטע בסמוך למדבר. ההתפתחות שלו השפיעה רבות על האקלים במקום, הביאה מיני בעלי חיים שלא חיו כאן לפניו, בהם זאבים וחוגלות. ביתיר יש מספר מסלולי הליכה. אני ממליצה לצאת בשביל המסומן ירוק ושמסתיים ליד היישוב הר עמשא.

יער יתיר  (צילום: מיטל שרעבי)
יער יתיר (צילום: מיטל שרעבי)

המסלול מתחיל במצודת היערנים. המבנה ששימש בית ליערנים נבנה עם נטיעת היער, בשנות ה־60. גג המצודה מציע תצפית נפלאה על היער והשדות החקלאיים שנמצאים בשטחו.

נקודה שנייה שבה תוכלו לעצור - חורבת ענים. בחורבה תוכלו לראות שרידים של עיר עתיקה שמוזכרת בספר שופטים. זוהי עיר תת־קרקעית, כשכיום אנחנו יכולים לראות ממנה שרידים של גגות הבתים, בור מים, מערה ובית כנסת. נקודה אחרונה היא מאגר המים הגדול. לצד המאגר יש שולחנות פיקניק ונוף מופלא.

היכן: בקעת באר שבע.
איך מגיעים: נוסעים על כביש 31 (עוברים את חורה) וממנו פונים שמאלה לכביש 316. הכביש מוביל אל החניון של יער יתיר. 