החורף הישראלי פורח ומציע שלל הפתעות למטיילים חובבי הטבע. העונה נראה שלא רק פרחים מקשטים את המדינה, כשמדרום ועד צפון מתקיימים מגוון פסטיבלים. אחד מהם הוא פסטיבל "טעמים גליל עמקים", שייפתח רשמית ב־27 בפברואר ויימשך עד 27 במרץ. הפסטיבל, שמתקיים זו השנה ה־18, ממשיך במסורת ומאפשר למטיילים לקבל טעימה מהמטבח ומהנוף המיוחד של העמק.

הפסטיבל השנה שם במוקד את הקולינריה המקומית והתיירות החקלאית המפותחת של מרחב הגליל והעמקים. במהלך החודש יתקיימו אירועים לאורך הנחלים ציפורי, בית לחם ותבור, טיול בדרך הטמפלרים בקריית טבעון, ביערות קק"ל, בחוות חקלאיות, ביקבים ובמסעדות, במוזיאונים ובפינות חמד.

כמו בכל שנה, גם הפעם הפסטיבל ייפתח באירוע במוזיאון העמק בקיבוץ יפעת, שיכלול דוכני אוכל ויין. בסופי השבוע ייערכו אירועים מיוחדים, בהם שוק חקלאים ואומנים במתחם רכבת העמק ההיסטורית בכפר יהושע, סיורים קולינריים בשוק בעפולה, בתים מארחים לסיפורים וטעמים בלב נצרת, טיול פעיל מודרך על ידי מדריכי קק"ל ורשות ניקוז ונחלים קישון לאורך נחל בית לחם מרמת ישי לכפר יהושע. לרעבים יחכו סלסילות פיקניק מלאות מטעמים ממסעדות נוף הגליל ופיקניק ביער צ'רצ'יל משולב בטיול מודרך של מדריכי קק"ל לאורך נחל תבור הזורם רק בחורף.

חובבי הצעדות יוכלו גם להצטרף לצעדת יקנעם החינמית, שתצא ביום שישי 11.3 (7:30־13:30) בסמוך לח'אן יקנעם ותסתיים בעמק השלום המלבלב, שבו זורם נחל השופט. לאורך המסלול המעגלי (7.2 קילומטרים) יתקיימו הפעלות ירוקות, משחקי טבע ומופעים, יוצבו דוכני מזון ועוד (מתאים גם לעגלות).

עוד כמה מהאטרקציות שמחכות לכם במסגרת הפסטיבל:

דרך הטמפלרים   
אי־אז ב־1905 הקימו העות'מאנים את רכבת העמק, ששדרגה את חייהם של תושבי עמק יזרעאל, שסוף־סוף יכלו להגיע לחיפה כדי למכור את מרכולתם, או פשוט לרדת אל ואדי דושה שנמצא מתחת ליישובי הטמפלרים (בית לחם הגלילית ואלוני אבא). כיום אותו ואדי זכה להתעורר מחדש לחיים וממותג כ"דרך הטמפלרים".

המון מים זרמו מאז שהרכבת פעלה, וכעת על הוואדי צופים תושבי קריית טבעון. עם השנים נזרקה אל הוואדי לא מעט פסולת ומי גשמים גרמו לסחף של הקרקע, מה שהביא לפגיעה אקולוגית במקום. כדי להחזיר את המקום לקדמותו ולמנוע פגיעה עתידית קק"ל לקחה על עצמה פרויקט שיקום ייחודי שינתב את זרימת המים בזמן הגשמים, יאסוף אותם למטרת השקיה של עצי הפרי שמסביב, והכי חשוב ימנע נזק נוסף בשל שיטפונות.

כדי לעשות זאת הם יצרו סהרונים (סכרים קטנים) לאורך הערוץ, שאליהם זורמים המים ומתווספים לבריכות אגירה קטנות. במקביל הם ניקו את תוואי הדרך, יצרו שביל הליכה נוח, ואף בנו מיני־אמפי שמאפשר לקבוצות קטנות להתכנס על השביל. בתקופת החורף, בעיקר אחרי הגשמים, אפשר לראות עדיין את המים הרבים שנאספים בסהרונים, לצאת לסיור לאורך השביל וליהנות מהפריחה העונתית שמצדיו.

במהלך הפסטיבל יתקיים אירוע "שבת בטבע בשביל הטמפלרים קריית טבעון" שיכלול הפעלות, יצירה ומוזיקה.
מתי: שבת, 5.3, בשעות 9:30־13:30.
איפה נפגשים: תחילת המסלול ברמת טבעון (מתחת לקניון) - חניה בחטיבת הביניים. הסיום ברחוב השקדים מול כיכר ציפורנים (כדאי להיערך עם רכב בסיום המסלול).

קטופותי 
בשדות של בית לחם הגלילית נמצא אחד המקומות הוותיקים בארץ לקטיף עצמי - "קטופותי". זהו מקום קסום, שנמצא באחד האזורים היפים בארץ, והוא מאפשר לאנשים בכל הגילים להתחבר אל הטבע. "קטופותי" מציע הזדמנות נהדרת, גם לנו המבוגרים, להיזכר בכך שהירקות והפירות שלנו לא גדלים בסופרים אלא באדמה. בכל שבת השדות של "קטופותי" מתמלאים בידיים עובדות, שקוטפות ומלקטות. אחרי שתנשנשו ירקות טריים ישר מהאדמה, תוכלו להתפנק במרק חם ובפיתות מהטאבון (בתשלום). בנוסף, מתקיימות במקום סדנאות בישול לכל הגילים.

השף אלון בנקי (צילום: מיטל שרעבי)
השף אלון בנקי (צילום: מיטל שרעבי)

לרגל הפסטיבל, ובתיאום עם חגיגות עשור למקום, בשלנים מקומיים הוזמנו לסדנאות שף מהשדה לצלחת. את הפעילות יתחילו המשתתפים בקטיף ובליקוט ירקות ועשבי תיבול, שיהוו את המסגרת והבסיס לסדנת הבישול. הסדנאות יתקיימו בימי שישי של הפסטיבל, בהרשמה מראש.
הסדנה הראשונה, שתיערך ב־4.3, תהיה של השף אלון בנקי, "כשאיטליה פוגשת את יזרעאל".

בנקי התחיל לבשל כשהיה נער צעיר, וכשבגר נסע לפריז ללמוד בישול בבית הספר הקולינרי קורדון בלו. משם הוא התפתח ועבד ברובע ה־12 של פריז, בסוהו בניו יורק ובמספר מסעדות מצליחות בתל אביב. בשנת 2006 עבר אלון לצפון, ומאז הוא רוקח ומבשל ארוחות פרטיות וסדנאות בישול על טהרת מוצרים מקומיים.

בסדנה שלו תבשלו ותטעמו סלט שומר הדרים, מרק מינסטרונה יזרעאלי, ריזוטו חורף, צ'יפסונים של תפוחי אדמה ואפונה, חציל סיציליאני חריף ועוקצני כמו אנשי סיציליה.

סדנאות נוספות: 11.3 - מבשלים ללא גלוטן עם השפית יהודית לוי; 25.3 - מבשלים בגובה העיניים עם השפית לירון ירדני.
מחיר הסדנאות: 250 שקל לאדם, הסדנאות בשעות 09:00־13:00.
הרשמה לסדנאות ופרטים נוספים: 054-5507480.

קטופותי (צילום: מיטל שרעבי)
קטופותי (צילום: מיטל שרעבי)

לחם בחצר - רמת ישי
אחת ההפתעות הקולינריות שגילינו באזור העמקים היא ללא כל ספק "לחם בחצר" של צחי ונטורה. צחי, מורה לנהיגה שמתגורר בשמשית, עומד מאחורי מאפיית לחמי המחמצת שכבשה את רמת ישי והסביבה. לפני עשר שנים, בעודו מבלה שעות רבות מאחורי ההגה, נכנס לו לראש ג'וק קטן - ללמוד להכין לחם.

הוא התחיל לימודי לחם בבית ספר בתל אביב, שכללו כ־500 שעות לימוד. בתום שמונה חודשים של לימודים הוא החל לתרגל בבית אפיית לחמים, ואת התוצרת חילק למשפחה ולשכנים. אחרי שאשתו סימה התלוננה על זה שהוא מלכלך לה את המטבח עם כל הקמח, הוא החליט לבנות תנור מקצועי בחצר. את הלחם שאפה הוא מכר מדי שישי לחברים בשמשית, והשאר היסטוריה.

אחרי שראה שהלחמים שלו נגמרים בתוך עשר דקות, הוא הגביר את קצב הייצור, הקים עוד מבנה ליד הבית וגייס את הבנות שלו שיעזרו במכירה. לאט־לאט התחילו הזמנות בכמויות מטורפות מתושבי הסביבה, והוא הבין שהמאפייה הביתית שלו צריכה מקום חדש. צחי מצא מקום מקסים ברמת ישי, שיפץ אותו והעביר אליו את המאפייה שלו. במקום החדש הוא מפעיל גם בית קפה מתוק, שבו מוגשות מנות חמות, מאפים וקפה משובח. הוא מכין הכל לבד - לחמים, בגטים, פרצלים, מאפים, קישים, מתוקים ומטבלים.

במהלך הפסטיבל הוא יציע מבצע מיוחד של ארוחת בוקר זוגית עשירה ב־110 שקלים. חוץ מזה, מי שיזמין ארוחה זוגית, יוכל לרכוש לחם מחמצת ב־10 שקלים, ועוד הפתעות משתנות.

שעות פתיחה: א'־ה' - 08:00־20:00, שישי - 07:30־15:00.
איפה: האלונים 4 רמת ישי.
פרטים נוספים: 052-8708090.

לחם בחצר (צילום: מיטל שרעבי)
לחם בחצר (צילום: מיטל שרעבי)

ג'לילה - אירוח בדואי גלילי
בכפר זרזיר שבעמק יזרעאל תוכלו לקחת חלק בחוויה תיירותית מסורתית. ג'לילה מזאריב, אישה בדואית בת לשבט מזאריב, פותחת את ביתה למטיילים ומציעה ארוחות אותנטיות וסיורי ליקוט באזור. ג'לילה היא אשת חינוך שנים רבות ובעלת תואר שני במנהיגות חינוכית מאוניברסיטת חיפה, ובמפגשים איתה ניתן ללמוד מעט על חייה של אישה בדואית במדינה יהודית.

ג'לילה מספרת בפתיחות על המסורות של הבדואים, על תפקיד האישה במשפחה והרצון להעניק לבנותיה חיים אחרים מהנורמה הנהוגה במגזר. במהלך הפסטיבל היא תערוך ארוחות לקבוצות קטנות ו"סיור וסיפור" - סיורי ליקוט ובישול שדה סביב נחל ציפורי. ארוחת הפסטיבל תתקיים בימי שישי - 4.3, 18.3, 25.3, ותכלול מנה אישית של מקלובה צמחונית + מנת טבולה, קפה ובקלאווה, במחיר של 50 שקל.
סיורים – בימי שבת - 5.3, 19.3, 26.3, ובשישי 11.3, בשעות: 10:00־14:00.

מחיר הסיור: 150 שקל למבוגר, 80 שקל לילד עד גיל 10.
איפה: בווייז, ג'לילה - אירוח בדואי בכפר זרזיר.
פרטים נוספים: 052-8992511.

ארוחה אצל ג'ליליה (צילום: מיטל שרעבי)
ארוחה אצל ג'ליליה (צילום: מיטל שרעבי)